FANtv-nl-logo-mobile

Interview: Deelnemen aan Amsterdam - Dakar

In november start de tweede Amsterdam - Dakar, een evenement waarbij de deelnemers Dakar moeten zien te halen met een barrel dat minder dan 500 euro heeft gekost. Merel en Joost doen met sponsoring van CO2 Neutraal en FAN Media mee aan dit evenement. Wij namen een interview met ze af.



   

Wie zijn Merel en Joost?
Wij zijn Merel Küchler en Joost Vijvers. Een stel uit Amsterdam, waar we sinds Pasen samen wonen. Merel is consultant werving en selectie bij 30days (die ook sponsort) en Joost is ambtenaar bij Dienst Landelijk Gebied.


Wat bezielt iemand om met een barrel naar Dakar te rijden?
De lol in avontuur en nieuwe dingen en nieuwsgierigheid bracht ons bij de Amsterdam Dakar Challenge.
Vorig jaar is de Amsterdam-Dakar Challenge voor het eerst georganiseerd. Heel toevallig zagen we op de A2 een groep - op z'n zachtst gezegd - bijzondere auto's Amsterdam uitkomen. Wij reden ze tegemoet dus het was slechts in een korte flits. Een week later zagen we bij Amsterdam wéér een groep malloten rijden. Op hetzelfde moment stond Joost's favoriete zaterdagochtend geleuter (Cappucino) aan, waar verslag werd gedaan van de Amsterdam-Dakar Challenge... Tja, dan ga je zoeken.


Op internet op de site van Amsterdam-Dakar terecht gekomen, een preview van de tocht gezien en meteen superenthousiast. Een superleuk avontuur en nog voor een goed doel ook! We hebben ons onder het mom 'kan ons het schelen' direct ingeschreven. Een paar maanden later (het was ondertussen februari) bleken we opeens voor de loting in aanmerking te komen. Nog een keer de inschrijving bevestigd en de duimen laten draaien. Ondertussen 300 keer het preview filmpje zitten kijken en afgewacht. Blijken we niet alleen door de loting heen gekomen te zijn, maar nog in groep 1 ook!


Met wat voor auto doen jullie mee?
We rijden met een Mitsubishi Lancer Wagon uit 1993 met een 2 liter diesel motor en 250.000km op de teller. Helemaal wat we zochten, we hebben ook alle vertrouwen in het volbrengen van de tocht... toch?


Waarom deze auto?
Ten eerste omdat deze auto voorhanden was. Via een ander team dat ook meerijdt in de Challenge werd ons deze auto aangeboden. 2 vliegen in een klap. Een betrouwbare auto en nog van betrouwbare lui ook! We kunnen geen van beide sleutelen dus we gingen voor kwaliteit. Liever een wat minder stoere betrouwbare auto. Simpel, niet te zwaar (dat is beter in het zand) en relatief degelijk, want het budget was maximaal 500 euro. Het alternatief was via vage handel een auto kopen waar je niets van weet (en wij met onze kennis niets aan kunnen zien).


Stoere jeeps - die zonder al te veel te sleutelen de eindstreep halen - zijn al helemaal niet te vinden. Nee. Dan liever onze Mitsubishi van Autobedrijf Boerrigter dat we kennen als een betrouwbaar en eerlijk bedrijf. De afspraak elkaar te helpen onderweg was de keuze bijzonder snel gemaakt. Daarbij staat Mitsubishi staat bekend om haar betrouwbaarheid, wat maar weer eens bleek uit de keuring. Twaalf jaar oud en zonder een centje pijn door de de APK! Ga er maar eens inzitten, is hij niet fantastisch?!



Was het moeilijk een geschikte auto te vinden binnen het budget?
Nee dus, hij kwam zomaar op ons pad. Okay, misschien is hij iets meer waard dan de 500 euro, maar dat is wat we betaald hebben. Een sticker erop van Autobedrijf Boerrigter en we waren klaar. 


In hoeverre is de auto aangepast voor de reis?
Weinig. Enerzijds omdat we de kennis tijd en mogelijkheid ontberen, anderzijds omdat hij al behoorlijk goed is. Never change a winning team! Via Mitsubishi Motor Sales Nederland - die meteen in waren voor sponsoring - zijn we in contact gekomen met V.Deijne Japanse auto-onderdelen. V.Deijne rijdt als Mitsubishi-team zelf Parijs Dakar en levert ons alle technische onderdelen die we nodig hebben. Op ons lijstje stonden: De schokbrekers voor en een nieuwe koppelingscilinder. Dat waren de slechtste onderdelen en verder extra onderdelen voor onderweg: banden, velgen etc.


Voor de reis hebben we ook nog wat verbeteringen in petto. Ten eerste het belangrijkste: een dunne houten plaat van voor tot achter onder de auto. Dit om de carter, de uitlaat en alle andere uitstekende onderdelen onder de auto te beschermen tegen stenen, kuilen en andere hobbels. Door de plaat te monteren schiet de auto er als het ware overheen, i.p.v. te blijven hangen en je carter open te trekken. Dan sta je namelijk meteen stil. De tweede noodzakelijke verbetering is het aanbrengen van binnenbanden in de - standaard - tubeless banden. Om in de woestijn voldoende grip te houden laten we de bandenspanning flink dalen. Zouden we tubeless blijven rijden heb je dan grote kans dat de band van de velg loopt en hij in een klap helemaal leeg is. Met binnenbanden erin heb je dit probleem niet. Tja en verder komt er een imperiaal op het dak voor de reserve banden, extra verstralers worden gemonteerd en denken we er over om met een ruitenwisserpompje extra koeling voor de radiator te maken.


Als je een onbeperkt budget had, en je was vrij om mee te doen met de auto die je wenst, met welke auto zou je dan meedoen?
Ach een oude bak maakt juist het avontuur. Iedereen kan de tocht volbrengen in de hagelnieuwe RangeRover. Natuurlijk zouden we daar geen probleem mee hebben om die af te leveren, maar spannend wordt het dan niet echt. 


 


Staan jullie er onderweg alleen voor?
Ja en nee. Vanuit de organisatie is er geen enkele ondersteuning geregeld. Er zijn geen bezemwagens, tour karavaans of wat dan ook. Problemen? Los het zelf maar op! Aan de andere kant is het geen race, maar een challenge. Aankomen en geld opbrengen voor de boot voor Kaur (ons goede doel) is waar het om draait. Waarschijnlijk rijden we dus in groepjes van een paar auto's en zullen we elkaar hard nodig hebben, met slepen, duwen, graven, etc. etc. etc. Met MenInBarrel, ons bevriende team, hebben we de afspraak staan dat wij hun oude Patrol servicen in Europa, en zij ons dan uit het zand trekken...


Hoe hebben jullie je voorbereid?
Niet heel erg speciaal. Sinds februari zijn we bezig alles te regelen. We hebben eigenlijk nog nooit zo lang van te voren geweten waar we naar op vakantie gaan dus de voorbereiding is voor ons doen al bijzonder lang. Natuurlijk praten we er veel over, en hebben we de verslagen van vorig jaar gelezen.


Bovendien hebben we wat erg bruikbare tips van Tonnie van Deijnen - de Parijs Dakar rijder - gekregen. Een erg grappige was: neem een potlood mee, geen pen. Potloden schrijven altijd, pennen niet met al het zand en vuiligheid. Een andere was kopieer je paspoort en koop een aantal internationale rijbewijzen. Word je ergens aangehouden, kan je die met een gerust hart afgeven. Is de 'controle' meer een hele locale belasting-maatregel voor de politieman zijn broekzakken, trappen we gewoon het gas in. Wat een hele andere betekenis geeft aan No budget: nothing to loose :-)


Hoe is het met jullie sleutelkennis?
Niet al te best dus. Toen we de auto kochten vertelde Merel de verkoper dat ze nog een sleutelcursus ging doen en daar in ieder geval bougies zou leren vervangen. Joost stond daarbij bijzonder intelligent te knippen, in de volle overtuiging dat dat zeer waardevolle kennis zou opleveren. Zijn Merel zou het wel even vertellen! Helaas, was de reactie van de verkoper dat een diesel helemaal geen bougies heeft.... mmmmm. Zegt dat genoeg?


Gelukkig hebben we nog wat sleutelweekendjes-onder-begeleiding voor ons liggen, en zijn we geen van beide bijzonder onhandig. Logisch nadenken en kijken of alle slangen nog vastzitten brengt ons hopelijk een heel eind!


Hebben jullie veel reserveonderdelen?
Ja, van wat we vervangen nemen we de oude mee. Al moeten we ook op het gewicht letten. Hoe meer kilo's hoe lastiger de reis wordt. Maar we nemen in ieder geval de schokbrekers mee. Die zullen het zwaar te verduren krijgen. Zo ook 2 extra sets banden met velgen. En nog twee losse banden en extra binnenbanden. Ook een extra luchtfilter, brandstoffilter en V-snaar gaan achterin.


Wat nemen jullie verder mee?
Ook hier geldt dat het gewicht niet onbeperkt kan zijn. Naast de kampeeruitrusting nemen we echter wel een powerpack mee (een acculader voor licht/startkabels/de compressor etc). Een compressor om de banden weer bij te pompen.


Natuurlijk ook een GPS, kaarten en de lonely planets en ook jerrycans voor water en benzine. Er zit een etappe in waar 1000km lang niet getankt kan worden, dus we hebben aardig wat diesel nodig. Ook verwachten we niet veel hotels, shoppingmalls of restaurants tegen te komen. Mocht het locale voedsel niet voor handen zijn - dat blijft natuurlijk onze eerste keuze! - dan hebben we ook nog voor een naar dagen noodrantsoen bij ons. Complete maaltijden die door de verpakking te buigen, uit zichzelf in een paar minuten warm en klaar worden. Geen idee hoe het smaakt, 't zal geen culinair hoogtepunt zijn, maar waarschijnlijk wel erg prettig voor als we het nodig hebben.


Verder hebben we natuurlijk Griptrack platen voor als we vast komen te zitten in het zand, goede zaklantaarns, muggenspul en een klamboe bij ons. Het setje exotische vaccinaties in de arm worden natuurlijk ook niet vergeten. Mocht er trouwens echt wat gebeuren hebben we ook eigen eerste hulp spullen bij ons, inclusief steriele naalden, malariapillen etc. 
 
Gaan jullie Dakar halen?
Natuurlijk! Sterker nog: we rijden door naar Banjul in Gambia en van daar naar Kaur, 'ons' dorpje.


Hoe lang denk je erover te doen?
De Challenge zelf duurt 3 weken. Iedere dag moet er een etappe worden afgelegd. tussen de 800 en 150 km. Dat laatste klinkt weinig, maar door de woestijn zal het niet meevallen. Natuurlijk zijn er ook nog een aantal rustdagen ingepland, maar als het een beetje tegen zit, zullen het sleuteldagen worden.. Hoewel je meestal in kleine groepjes zal rijden, zijn er ook verzamelpunten voor alle teams. Deze zijn bijvoorbeeld bij de grenzen van Senegal en Mauretanië. Onlangs is in Mauretanië weer eens een staatsgreep geweest, dus dan willen ze nog wel eens lastig doen aan de grens.


Na het bereiken van Dakar op dag 19 (als we het halen natuurlijk), rijden we de laatste etappe naar Banjul in Gambia. Daar verkopen we waarschijnlijk de auto en gebruiken we het laatste weekje van onze trip om naar Kaur te gaan. Als het goed is kunnen we dan de boot en buitenboordmotor officieel overhandigen. 


 


Wat lijkt jullie het mooiste deel van de route?
We verheugen ons erg op het deel door de Sahara. Het moet toch heel bijzonder zijn om met een gewone personenauto door het zand te ploegen. Maar er zijn nog andere stukken waar we naar uitkijken. Zo nemen we waarschijnlijk de alternatieve route door het Atlas gebergte in Marokko en rijden we ook hele stukken over het strand. Sinds gisteren hebben we de kaarten en Lonely Planets binnen (ook gesponsord, via Reisboekenhandel Zandvliet in Leiden) dus kan de voorpret over de route helemaal losbarsten. Zeker de stukken waar 'dangerous road' bij staat, spreken ons erg aan :-)!
 
Waar zien jullie tegen op?
Dat kans dat de auto definief door de hoeven gaat, of er echt serieus aan versleuteld moet worden. Sleutelen is echt onze zwakke plek.


Wat gebeurt er met de auto?
De auto, en alle toebehoren wordt verkocht in Gambia. Waarschijnlijk op de veiling, maar we zijn nu al bezig met een geïnteresseerde die er 'm als taxi zal willen gebruiken. Zo zal hij nog aardig wat km-gaan verslinden. Dat is toch wel een grappige gedachte, onze Mitsubishi met alle sponsorstickers, als Taxi in Kaur.


Waar gaat de opbrengst heen?
De opbrengst van de auto gaat via Stichting Kinderen van Gambia naar de bevolking van Kaur. De standaard Challenge is dat wat de auto nog opbrengt bij aankomst, schenken aan een goed doel. Wij willen het echter wat groter aanpakken. Dus via internet kwamen we bij Stichting Kinderen van Gambia. Een goede stichting die al ruim 10 jaar heel actief en hands-on bezig is met steun in Gambia. Ze denken echt na over hun schenkingen en controleren ook goed dat al het geld eerlijk en goed besteed wordt in structurele hulp. Een van hun projecten is een boot met buitenboord motor voor de vrouwen van Kaur. Dat sprak ons erg aan. Een heel concreet iets waar je de bevolking echt mee helpt.


Met deze boot kunnen de vrouwen van Kaur hun rijstvelden bereiken en op donderdag met de opbrengst naar de markt. Door een heel klein bedragje te vragen voor de overtocht, is meteen gegarandeerd dat het onderhoud van de boot betaald is. Super dus, want dan ligt hij niet een jaar later kapot op een rivierbank! Anyway, aangezien het een boot is waar 80 mensen op kunnen en een buitenboordmotor bij moet hadden we opeens een begroting van 16.000 euro. Daarvan hebben we wel gezegd dat we niet onze vakantie bijeen gesponsord willen hebben, dus 3000 euro betalen we sowieso zelf. De rest hopen we helemaal bijeen te krijgen via sponsoring en stickers. Dat gaat tot nu heel erg goed! We zijn er bijna.


We hebben er zelfs zoveel vertrouwen in dat we het echt gaan halen dat de boot momenteel wordt gemaakt in Gambia, en de buitenboordmotor in Senegal is besteld. Maar we moeten nog wel even hard aan de bak voor de laatste gaten in de begroting te dichten! Als iemand nog een goede idee heeft horen we het dus nog graag!

Vergelijkbare artikelen