MG GT Concept en luxe Rover V8
De AutoRAI 2005 vormt voor zowel Rover als MG hét moment om een nieuwe toekomst in te luiden. Terwijl de twee merken het afgelopen jaar terugblikten op hun 80- jarige (MG) en 100-jarige (Rover) jubilea, werd voor zowel Rover als MG tegelijkertijd het complete model-programma vernieuwd.
Voor Rover betekende dat een nieuwe 25, 45 en 75 en MG ging zelfs nog een paar stappen verder met de ZR, ZS, ZT, de ZT 260 met V8 motor en achterwielaandrijving en natuurlijk de introductie van de MG XPower SV. Deze laatstgenoemde wordt de supersportwagen van MG Sport & Racing. Bovendien laat vooral MG ook zien dat het merk het vizier op de toekomst heeft gericht, dankzij de MG GT Concept die op 9 februari zijn showdebuut in Nederland beleeft, tijdens de AutoRai 2005. | ![]() |
Verder tonen MG en Rover tijdens de AutoRAI 2005 hun meest recente productierijpe noviteiten en daarmee wordt duidelijk dat de twee merken klaar zijn om de mouwen op te stropen en op volle sterkte aan de toekomst te beginnen. |
![]() | MG GT Concept |
Rover V8 MG XPower SV De MG XPower SV, die op dit moment in twee uitvoeringen gebouwd wordt, wordt aangedreven door een geheel aluminium 4.6-liter V8 quad-cam motor met 320 pk, verpakt in een bijzonder sterk stalen boxframe chassis. De uniek geconstrueerde composiet carbon carrosserie speelt een onmiskenbare rol bij het beperken van het gewicht van de auto, dat hierdoor maar 1.495 kg bedraagt. De prestaties van de 'basis' SV liegen er al bepaald niet om: een sprint vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur in 5,6 seconden en een topsnelheid van 267 kilometer per uur. De nog sterkere 5.0-liter V8 versie met 280 kW/385 pk in de MG XPower SV-R beperkt de acceleratie van 0 naar 100 km/u tot 5,1 seconden en verhoogt de topsnelheid tot een indrukwekkende 282 km/u. |