FANtv-nl-logo-mobile

BMW 3-serie (model 2005)

Hij maakt nauwelijks tot geen lawaai als hij 's ochtend uit zijn slaap wordt gehaald, is zakelijk doch sportief en gaat als een speer. Het is niet die droomprins op het witte paard, maar het stalen ros op vier wielen. Om precies te zijn: de nieuwste BMW 3-serie. Het automerk komt alweer met de vijfde generatie van de 3-serie op de proppen.


De 3-serie staat vanaf 5 maart 2005 bij de BMW dealers staat.Voor BMW is de 3 Serie in deze drie decennia meer geweest dan alleen een succesvol model. Belangrijke technologische innovaties werden vaak als eerste op grote schaal in de 3 Serie toegepast, die tot de komst van de 1 Serie de basis modelreeks was van BMW.

Een harmonieus concept
Daarmee bedoelt BMW de perfecte symbiose van een krachtige aandrijving, een dynamisch onderstel, een stijve carrosserie die volop ruimte biedt en optimaal rijcomfort voor alle inzittenden. Afhankelijk van de modelreeks ligt de nadruk op een van deze eigenschappen. Bij de sportieve 3 Serie overheersen net als bij eerdere generaties de rijdynamische kwaliteiten.


Het concept van de 3 Serie is zo succesvol omdat BMW inziet dat de overwegend sportief ingestelde 3 Serie rijder niet alleen sportief onderweg wil zijn, maar ook een auto wenst die perfect is toegerust voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer, boodschappen doen of vakantieritten. De nieuwe 3 Serie combineert deze ogenschijnlijk tegenstrijdige eisen op formidabele wijze: hij biedt meer rijplezier dan zijn voorganger, meer veiligheid en meer comfort.



Werelddebuut met vier nieuwe motoren
Nog meer dan bij andere merken in het premium segment draait het bij BMW om de aandrijving: achterwielaandrijving, krachtige, gecultiveerde motoren, gecombineerd met dynamisch schakelende sporttransmissies zijn het visitekaartje van BMW en de 3 Serie in het bijzonder geworden.

De 3 Serie wordt geïntroduceerd met drie benzinemotoren en een dieselkrachtbron. Stuk voor stuk staan deze aggregaten bol van de technologische innovaties. De BMW 320i beschikt als enige in serie geproduceerde viercilinder over VALVETRONIC. Bij de zescilinders lijnmotoren van de 330i en 325i wordt voor het eerst een motorblok van magnesium toegepast, evenals VALVETRONIC. De 320d heeft common rail technologie van de tweede generatie, meervoudige brandstofinjectie en een turbocompressor met variabele turbine geometrie.

Zesversnellingsbak standaard
Een krachtige motor komt pas goed tot zijn recht met een sportieve transmissie, wederom een specialisme van BMW. Een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard op alle uitvoeringen, als optie is een zestraps-automaat met Steptronic verkrijgbaar.



De carrosserie: lichter, stijver en veiliger
Niet alleen door staal te vervangen door aluminium, maar ook door gebruik te maken van nieuw ontwikkelde staalsoorten en staalvervormingstechnologieën is de carrosserie van de 3 Serie maar liefst 25 procent stijver, sterker en toch lichter dan die van zijn voorganger.

Hiervoor grepen de BMW-ingenieurs zelfs terug op een eeuwenoude bouwtechniek: zwaarbelaste delen worden met elkaar verbonden door spanten. De hogere stijfheid gaat het torderen van de auto tegen, hetgeen de rijdynamiek ten goede komt. Een sterker koetswerk betekent bovendien meer passieve veiligheid.

Zijdelingse aanrijding: de veiligste 3 Serie ooit
Bij de veiligheidsstructuur van de nieuwe BMW 3 Serie is aan alle voorwaarden voldaan om bij de Europese botsproeven van EuroNCAP de beste resultaten te bereiken. Als een van de eerste autos voldoet hij bovendien aan de laatste, extreem zware Amerikaanse normen voor zijdelingse aanrijdingen. Bij deze test botst een massa van 1,3 ton met 50 km/h op het voorportier, de achilleshiel van elke auto. Tevens worden botsingen gesimuleerd met hoge terreinwagens, die een auto boven de beschermende dorpel raken, en aanrijdingen van achter met een snelheid van 80 km/h. De 3 Serie doorstaat deze beproeving met glans.


Gegroeid voor meer rijstabiliteit, passieve veiligheid en comfort
De buiten- en binnenafmetingen van de nieuwe BMW 3 Serie zijn gegroeid, evenals de wielbasis, waardoor achterpassagiers profiteren van meer beenruimte. Het interieur groeide ook in de breedte. De extra centimeters dragen tevens bij aan het ruimtelijke gevoel dat het interieur biedt.



Functies voor rijder en bijrijder op harmonieuze wijze geïntegreerd
Het dashboard van de nieuwe 3 Serie is minder dan voorheen uitsluitend op de bestuurder gericht. Functies die niet uitsluitend aan de bestuurder zijn voorbehouden, zoals radio, navigatiesysteem, iDrive, bevinden zich in de comfortzone midden op het dashboard, en zijn voor beide voorste inzittenden goed bereikbaar.

De instrumenten voor de bestuurder zijn traditiegetrouw als in een cockpit om de bestuurder gegroepeerd in de rijderszone, zodat de aandacht bij de weg kan blijven. Dankzij het doordachte interieurdesign is een grote hoeveelheid comfortfuncties beschikbaar, die toch intuïtief en gemakkelijk te bedienen zijn. De nieuwe 3 Serie biedt zoveel praktische, comfortverhogende hulpmiddelen, dat hij de concurrentie met autos uit hogere segmenten moeiteloos aan kan.

Dynamisch elegant exterieurdesign
De designtaal van de nieuwe BMW 3 Serie versterkt de onderscheidende, zelfbewuste uitstraling. Met zijn moderne ontwerp presenteert de nieuwe 3 Serie zich als een dynamisch elegante sedan. Hij belichaamt in perfecte harmonie de merkwaarden van BMW: aantrekkingskracht, individualiteit, exclusiviteit. En dat op een niveau dat nooit eerder in de 80-jarige historie van het merk werd bereikt.

Vergelijkbare artikelen