FANtv-nl-logo-mobile

Volvo C70 (modeljaar 2006)

De nieuwe Volvo C70 is een volwaardige vierzits cabrio en sportief gelijnde coupé in één en dezelfde auto.


Dit dankzij een hardtop die uit maar liefst drie delen bestaat. Op deze manier kan de berijder al naar gelang zijn voorkeur zowel geheel open als ècht dicht rijden



Vijfcilinders
De nieuwe Volvo C70 wordt voorlopig alleen geleverd met vijfcilinder motoren, waarvan de 2,5-liter T5 de krachtigste is. Deze turbo-uitvoering levert een vermogen van 220 pk (162 kW) en een koppel van 320 Nm. De overige twee motoren uit het C70-gamma hebben geen turbo. Ze hebben beide een cilinderinhoud van 2,4 liter en zijn naar keuze 170 pk (125 kW) of 140 pk (103 kW) sterk. Later in 2006 komt een vijfcilinder dieselversie met niet minder dan 180 pk (132 kW) beschikbaar.


Gordijnairbags in voorportieren
De nieuwe Volvo C70 werd ontwikkeld om nieuwe normen van preventieve en beschermende veiligheid te creëren in de cabriomarkt. De auto heeft een slim ontworpen carrosserie en verschillende veiligheidsoplossingen die hem uniek maken in zijn soort.



Gordijnairbags in voorportieren
De nieuwe Volvo C70 werd ontwikkeld om nieuwe normen van preventieve en beschermende veiligheid te creëren in de cabriomarkt. De auto heeft een slim ontworpen carrosserie en verschillende veiligheidsoplossingen die hem uniek maken in zijn soort.


Het ontbreken van een vast dak wordt gecompenseerd door diverse verstevigingen en geavanceerde technologische oplossingen. Een goed voorbeeld is het nieuwe Inflatable Curtain (IC) dat is weggewerkt in het portier. Het 'gordijn' maakt deel uit van een omvangrijk veiligheidssysteem dat bescherming biedt bij zijwaartse aanrijdingen. Omdat het IC niet zoals bij de andere Volvo-modellen in het dak kon worden gemonteerd, is het in de deur geplaatst en blaast het zich indien nodig naar boven toe op.


Volvo's veiligheidsingenieurs hebben het IC aangepast, zodat het extra stijf is. Hierdoor kan het rechtop 'staan' en het hoofd effectief beschermen. Daarnaast neemt de hoeveelheid lucht in het IC maar langzaam af, zodat het ook bescherming biedt in het geval dat de auto over de kop slaat; in deze vorm is de veiligheidsvoorziening een unicum.



Extreem grote torsiestijfheid
De structuur van de carrosserie is zorgvuldig ontworpen en bestaat uit een netwerk van balken, wat niet alleen bijdraagt aan de hoge veiligheidsnormen van de auto, maar de body ook een extreem grote torsiestijfheid geeft. Deze is twee keer zo groot als die van de voorgaande Volvo C70. Met het dak in gesloten toestand neemt deze stijfheid nog eens met 10-15% toe.


Vergelijkbare artikelen