Renault Clio RS Concept
Renault Sport Technologies licht met de Clio Renault Sport Concept een tipje van de sluier op van hoe de opvolger van de Renault Clio Sport 2.0 16V er uit kan komen te zien.
De conceptcar is de voorbode van het definitieve productiemodel dat medio 2006 bij de dealer staat. De Clio Renault Sport Concept is de ultieme ontwikkeling van de dynamische nieuwe Clio III. Zelfverzekerde lijnen, een krachtige uitstraling en een exclusief interieur tonen een opvallende auto die verfijning met optimale prestaties combineert. Een primeur in dit marktsegment is een air diffuser aan de onderzijde. Net als de luchtuitstroomopeningen in de voorspatborden is ook de air diffuser rechtstreeks ontleend aan de Formule 1. | ![]() |
Bij het ontwikkelen van de Clio Renault Sport Concept moesten de technici van Renault Sport Technologies het oorspronkelijke karakter van de Clio III combineren met verbeterde rijkwaliteiten en dynamische eigenschappen. Het resultaat is een uitzonderlijke auto die hoge prestaties, pure sensatie en rijplezier met elkaar verenigt. |
![]() | |
Sportieve vormgeving Zevenspaaks 18-inch wielen met accenten in de kleur van de carrosserie bieden zicht op de indrukwekkende remschijven en –klauwen. Een grote, chroom-zinkkleurige luchtinlaat in de voorbumper verwijst naar het potentieel van de 2.0 16V motor die door Renault Sport Technologies werd ontwikkeld. De omlijstingen van grille en mistlampen zijn ook verchroomd, evenals de zijspiegels, wat een hightech-uitstraling geeft. Aan de achterzijde wordt het chroom-zink thema door de diffuser voortgezet, terwijl de dubbele uitlaten de link met de race-activiteiten van Renault nog eens benadrukken. |
![]() | |
Aërodynamica geperfectioneerd in de autosport De Clio Renault Sport Concept heeft een uitzonderlijk aërodynamische vormgeving. De belangrijkste innovatie, zowel technologisch als visueel gezien, is de ingebouwde diffuser in de achterbumper. Deze voorziening, die momenteel uitsluitend wordt gemonteerd op de meest exclusieve sportwagens, zorgt ervoor dat de lucht in banen wordt geleid en wordt versneld, waardoor een neerwaartse druk ontstaat. Hierdoor is een achterspoiler overbodig. De luchtuitstroomopeningen in de voorspatborden hebben eveneens een aërodynamische functie: ze verminderen de turbulentie en zorgen bovendien voor een betere afvoer van hete lucht uit het motorcompartiment. |
![]() | |
Rijeigenschappen: veilig en plezierig Dankzij een spoorbreedte van 1.520 mm en een wielbasis van 2.585 mm is het bochtengedrag van de Clio Renault Sport Concept efficiënt, veilig en sportief. Door deze lay-out en de gekozen bandenmaat voor hoge prestaties (215/40 R18) was het noodzakelijk om de carrosserie te verbreden. Ook het remsysteem namen de technici van Renault Sport Technologies grondig onder handen. Het zorgt voor een uitzonderlijk remvermogen en is optimaal bestand tegen hitte. Vóór zijn rode remklauwen met vier aluminium zuigers en geperforeerde Brembo-schijven van 330 mm gemonteerd (achter 280 mm). De Clio Renault Sport Concept is een geboren atleet, met dynamische kwaliteiten waarbij de mogelijkheden van de door Renault Sport Technologies ontwikkelde 2.0 16V motor volledig worden benut. De motor is krachtig en flexibel, en zorgt voor een sportieve respons. Standaard heeft de Clio Renault Sport Concept een zesversnellingsbak. |
![]() | |
Door en door sportief karakter De stoelen, bekleed met rood en grijs leer, zijn comfortabel maar bieden toch voldoende steun, terwijl de vloeiende vormen van het met leer beklede dashboard de typische Clio III stijl laten terugkomen. Tellers met een witte achtergrond verschaffen op heldere wijze essentiële informatie. Het stuurwiel is bekleed met rood en zwart leer en is voorzien van een afgeplat onderste gedeelte. Aluminium pedalen en voetsteun in racestijl completeren het sportieve interieur van de Clio Renault Sport Concept. |