FANtv-nl-logo-mobile

Mercedes S klasse (2005)

In september maakt de nieuwe S-Klasse zijn opwachting bij de Mercedes-Benz dealerbedrijven. De verwachtingen zijn hooggespannen want we hebben hier te maken met het vlaggenschip van het Duitse merk



Voor de ingenieurs in Stuttgart en Sindelfingen vormde het integreren van nog meer technologische hoogstandjes een uitdaging, want de lat lag immers hoog. Zoals eerder gezegd is de S-klasse het visitekaartje van het merk en de huidige modellen moesten natuurlijk overtroffen worden. In de nieuwe S-Klasse gaat een dozijn technische noviteiten voor het eerst in serieproductie – variërend van het Brake Assist PLUS met radarsensoren en stoelen met een uitgebreide massagefunctie tot het 'Night View Assist' systeem met de nieuwste infrarood technologie, het nieuwe COMAND systeem, de preventieve PRE-SAFE inzittendenbescherming met extra functies en Parking Assist.
 
Brake Assist PLUS
Op het gebied van veiligheid en ongevallenpreventie onderstreept Mercedes-Benz zijn vele inspanningen met Brake Assist PLUS. Dit systeem registreert voorliggers door middel van radar en waarschuwt indien de afstand tot de voorligger te klein of de naderingssnelheid te hoog is. Wanneer een aanrijding dreigt, berekent Brake Assist PLUS in een fractie van een seconde de benodigde remassistentie en heeft deze onmiddellijk paraat – zelfs wanneer de bestuurder onvoldoende hard remt. De kans op een kop-staartaanrijding neemt hierdoor aanzienlijk af. Een belangrijke bijdrage hieraan wordt ook geleverd door het 'adaptive brake light', dat tijdens een noodstop knippert om achteropkomend verkeer te waarschuwen.



PRE-FAFE
Mercedes-Benz combineert Brake Assist PLUS met de al even unieke inzittendenbescherming PRE-SAFE. PRE-SAFE zorgt in de S-Klasse voor nog meer veiligheid. Het systeem PRE-SAFE herkent gevaarlijke situaties in een zeer vroeg stadium: als de remvertraging een bepaalde waarde overschrijdt of de auto in een slip dreigt te geraken, spant het systeem uit voorzorg de voorste veiligheidsgordels verder aan en worden luchtkussens in de multicontour-stoelen opgeblazen om de bestuurder, voorpassagier en achterinzittenden extra steun te bieden. Voor het eerst integreert Mercedes-Benz nu ook de zijramen in dit beschermingssysteem: deze gaan automatisch dicht als een ongeluk dreigt. De combinatie van het nieuwe Brake Assist PLUS systeem en PRE-SAFE zorgt voor extra bescherming van de inzittenden. Mercedes-Benz is de eerste en enige autofabrikant ter wereld met een dergelijk omvangrijk veiligheidspakket dat al tot actie overgaat nog voor er sprake is van een ongeluk.


DISTRONIC PLUS
Brake Assist PLUS is leverbaar in combinatie met DISTRONIC PLUS, het eveneens verbeterde cruise controle systeem met variabele afstandsregeling. Dit radargestuurde systeem werkt nu bij elke snelheid tussen 0 en 200 km/h en resulteert daarmee nog meer rijcomfort. In langzaam rijdend en stilstaand verkeer houdt DISTRONIC PLUS de nieuwe S-Klasse op een veilige afstand ten opzichte van de voorligger, brengt de sedan automatisch tot stilstand indien nodig en laat hem weer naar de gewenste snelheid accelereren als de verkeerssituatie dit toelaat. Op deze manier verlicht dit systeem de 'werkdruk' van de bestuurder, waardoor deze fitter blijft.


Parking Assist
Het uitrustingspakket met Brake Assist PLUS en DISTRONIC PLUS omvat ook een nieuw 'Parking Assist' systeem dat eveneens gebruikmaakt van radarsensoren. Deze hebben een groter bereik dan ultrasonische signalen, zodat de bestuurder nu eerder geattendeerd wordt op een hinderlijk obstakel tijdens het achteruit inparkeren.


Night View Assist
Met het revolutionaire 'Night View Assist' systeem dat in de nieuwe S-Klasse voor het eerst zijn opwachting maakt, levert Mercedes-Benz wederom een belangrijke bijdrage aan ongevallenpreventie tijdens het rijden in het donker. Dit systeem werkt met infrarood licht, dat voor het menselijk oog onzichtbaar is en tegenliggers derhalve niet verblindt. Twee infrarood koplampen verlichten de rijbaan en stellen de bestuurder in staat meer dan 150 meter ver te kijken. Dankzij 'Night View Assist' worden voetgangers, fietsers, geparkeerde auto's en andere obstakels veel eerder opgemerkt. Met behulp van een infrarood camera aan de binnenkant van de voorruit wordt de rijbaan op een display in het dashboard getoond.


Groter, comfortabeler en luxueuzer 
Het nieuwe vlaggenschip van Mercedes-Benz is in elk opzicht groter dan zijn voorganger. Er is keuze uit twee carrosserievarianten, van 5076 en 5206 millimeter lang, hetgeen respectievelijk 33 en 43 millimeter groter is dan de vorige S-Klasse. De wielbasis groeide met 70/80 millimeter tot respectievelijk 3035 en 3165 millimeter. De carrosserie is tevens 17 millimeter breder en 29 millimeter hoger dan bij het huidige model.


Mede dankzij de gewijzigde afmetingen beschikt de nieuwe S-Klasse over een interieur dat alle inzittenden een eersteklas zitcomfort verschaft. Interieurparameters zoals schouder- en elleboogruimte namen met 39 millimeter toe, terwijl de hoofdruimte groeide met vijf millimeter.


Achterpassagiers in de versie met lange wielbasis profiteren van de grotere afstand (+ 10 mm) tussen de zitplaatsen en toegenomen knieruimte (+ 11 mm) ten opzichte van de voorgaande reeks. Het kofferbakvolume nam met 60 liter toe tot 560 liter (VDA-meetmethode).


Binnenin zorgen de afwerking met exotisch hout en chroom, fraaie bedieningselementen van aluminium en zorgvuldig gekozen kleuren voor een rijke ambiance. Het dashboard met zijn vooruitstrevende, vloeiende lijnen is wederom een meesterwerk van de Mercedes-ingenieurs die aan vorm en functie evenveel belang toekennen. Daardoor ademt de cockpit niet alleen een gevoel van veiligheid uit, maar is deze ook bijzonder ergonomisch van opzet en zeer praktisch – in de nieuwe S-Klasse gaan mens en voertuig vanaf het allereerste moment een harmonieuze relatie aan.



Bediening
Ook de bedieninbg kent veel nieuwe snufjes. Afhankelijk van persoonlijke voorkeur kan de bestuurder bijvoorbeeld de radio, TV, CD-/DVD-wisselaar, telefoon of het navigatiesysteem via conventionele toetsen, via toetsen op het multi-functionele stuurwiel of met behulp van het door ontwikkelde COMAND systeem bedienen.


De 'direct-selection' schakelaars in de middenconsole zijn in ergonomisch opzicht zodanig geplaatst dat de bestuurder ze probleemloos op de tast kan bedienen. Ook de standaard geleverde automatische klimaatregeling kan op twee verschillende manieren worden bediend: via het COMAND systeem of met behulp van een fraai gestileerde reeks schakelaars onder de ventilatie openingen.


Het stuurwiel en het instrumentencluster vormen de belangrijkste elementen in dit nieuwe bedieningsconcept. Hierin zijn alle belangrijke informatie en functies voor de bestuurder geïntegreerd. Een centrale rol hierin is weggelegd voor een kleurenscherm, dat dankzij de allernieuwste schermtechnologie een kristalhelder en scherp beeld geeft. Aan de onderzijde van het display is een tekstregel zichtbaar waarmee afhankelijk van de uitrusting tot maximaal 7 hoofdmenu's voor individuele instellingen en bedienings-mogelijkheden kunnen worden aangestuurd. Voor een snelle selectie van deze functies koos Mercedes-Benz voor ronde, verlichte en vijfvoudig bedienbare tiptoetsen, die zich in het multifunctionele stuurwiel bevinden en uit de duim eenvoudig kunnen worden bediend.


Een andere noviteit die bijdraagt aan meer bedieningsgemak en waarmee tegelijkertijd een moderner cockpitdesign kon worden gerealiseerd, is DIRECT SELECT. Met behulp van een hendel aan de rechterkant van de stuurkolom wordt de standaard zeventraps automatische transmissie (7G-TRONIC) elektronisch bediend. Dankzij deze technologie kon een conventionele centraal geplaatste selectiehandel achterwege blijven en konden de Mercedes-ontwerpers de tunnelconsole opnieuw vormgeven.


Ook het innovatieve “Cockpit Management and Data System” – kortweg COMAND – werd herzien en biedt nu nog meer mogelijkheden. Naast de bekende telematica- en audio-systemen zijn nu ook diverse voertuigfuncties waarvoor tot nog toe afzonderlijke schakelaars vereist waren, in het systeem geïntegreerd. Het centrale bedieningselement is de nieuwe COMAND-controller op de tunnelconsole. Deze wordt gebruikt om hoofd- en submenu's te selecteren waarmee de gewenste functies geactiveerd kunnen worden. Indien af fabriek een autotelefoon is gemonteerd, kan de handsteun achter de controller worden opengeklapt; daaronder bevinden zich de telefoontoetsen. Het grote COMAND kleurendisplay bevindt zich op dezelfde hoogte als het instrumentencluster en zit daardoor beter in het zicht van de bestuurder en voorste passagier. Een nieuw bedieningsconcept, moderne kleuren en heldere, overzichtelijke symbolen zorgen ervoor dat het menuselectieproces ook in visueel opzicht zeer prettig is. Het COMAND systeem in de nieuwe S-Klasse omvat standaard een radio, CD-/DVD-speler en een ingang voor geheugenkaarten (type PCMCIA). Als optie levert Mercedes-Benz voor het COMAND systeem een navigatiesysteem met database voor heel Europa op een harddisk. De routeberekening geschiedt hierdoor nog sneller dan voorheen.


Nieuwe stoelen met standaard massagefunctie en luchtvering
Kopers van de nieuwe S-Klasse kunnen de nieuwe stoelen afstellen naar persoonlijke voorkeur. De voorstoelen zijn standaard 16-voudig elektrisch verstelbaar en voorzien van lendensteunen. Als optie zijn comfortstoelen met stoelverwarming en stoelventilatie, multicontourstoelen (voor en achter) en dynamische multicontourstoelen (voor) leverbaar, waarbij de contouren van zitting en rugleuning aan de rijsituatie worden aangepast, zodat te allen tijde de best mogelijke zijdelingse steun wordt geboden.
De dynamische multicontourstoel is tevens voorzien van afzonderlijke luchtkamers in de rugleuning, die met één druk op de knop opeenvolgend worden opgeblazen en leeggelaten, waardoor de rugspieren van de bestuurder en/of voorpassagier worden gemasseerd en zij zich nog meer kunnen ontspannen in de nieuwe S-Klasse. Zowel intensiteit als werkingssnelheid van de massagefunctie zijn in vier trappen instelbaar via het COMAND systeem.


De wielophanging met de doorontwikkelde, standaard gemonteerde AIRMATIC luchtvering levert een belangrijke bijdrage aan het zeer hoge rijcomfort in de nieuwe
S-Klasse. Met één druk op de knop kan de bestuurder kiezen tussen een comfortabele of sportieve afstelling. Vanaf een rijsnelheid van 120 km/u alsook in de Sport-stand wordt het voertuigniveau automatisch maximaal 20 millimeter verlaagd om het weggedrag en de aërodynamische eigenschappen te optimaliseren en het brandstofverbruik te verminderen. Een andere mijlpaal op het gebied van ondersteltechniek is het Active Body Control (optioneel, standaardvoorziening in de S 600), dat voor de nieuwe S-klasse nog verder is verbeterd.


Het nieuw ontwikkelde remsysteem ADAPTIVE BRAKE heeft extra functies, die bijvoorbeeld het wegrijden vanuit stilstand op hellingen vergemakkelijkt en de remweg op nat wegdek verkort. De nieuwe S-Klasse is de eerste auto van Mercedes-Benz waarbij de parkeerrem elektrisch wordt bediend – één druk op de knop volstaat om de handrem aan te trekken. Bij het wegrijden wordt deze automatisch ontgrendeld.
 
Met nieuwe V8-motor ruim 26 procent meer vermogen
Drie van de vier motoren in de nieuwe S-Klasse zijn door Mercedes-Benz nieuw ontwikkeld. Ze bieden tot 26 procent meer vermogen en tot 15 procent meer koppel. Ten tijde van de marktintroductie in de herfst van 2005 is naast de 3,5-liter V6-motor met 200 kW/272 pk ook een nieuwe achtcilinder motor leverbaar van 285 kW/388 pk en 530 Nm vanaf 2.800 tpm. Met deze krachtbron accelereert de S 500 in slechts 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u.


In het eerste kwartaal van 2006 zal Mercedes-Benz het motorenprogramma van de
S-Klasse nog uitbreiden met een nieuwe V6 CDI met standaard diesel partikel filter. Deze direct-ingespoten dieselkrachtbron levert een motorvermogen van 170 kW/231 pk en een maximum koppel van 540 Nm vanaf 1.600 tpm. Het gevolg is dat de nieuwe S 320 CDI het voorgaande model qua motorvermogen met circa 13 procent en qua koppel met circa 8 procent overtreft.
Het vermogen van de twaalfcilinder motor in het topmodel S 600 zal (leverbaar vanaf begin 2006) 380 kW/517 pk bedragen, terwijl het koppel met bijna 4 procent toenam tot een opzienbarende 830 Nm vanaf 1.900 tpm. Standaard wordt de nieuwe S-Klasse met V6- en V8-motorisering voorzien van de unieke zeventraps automatische transmissie 7G-TRONIC.
 

Vergelijkbare artikelen