FANtv-nl-logo-mobile

BMW 3-serie

De vijfde generatie van de 3-serie was een flinke uitdaging voor BMW. De eerdere modellen waren immers al dertig jaar toonaangevend in hun segment. De fabriek uit Beieren is echter geslaagd in zijn opzet.



Voor BMW is de 3 Serie in deze drie decennia meer geweest dan alleen een succesvol model. Belangrijke technologische innovaties werden vaak als eerste op grote schaal in de 3 Serie toegepast, die tot de komst van de 1 Serie de basis modelreeks was van BMW. En een groot succes: met meer dan drie miljoen geproduceerde exemplaren is bijna iedere tweede BMW die van de band loopt een 3 Serie.


De nieuwe 3 Serie is het resultaat van ruim drie jaar ontwikkelingswerk is een auto die de lat in het premium middenklasse segment weer een stuk hoger legt.


Het concept van de 3 Serie is zo succesvol omdat BMW inziet dat de overwegend sportief ingestelde 3 Serie rijder niet alleen sportief onderweg wil zijn, maar ook een auto wenst die perfect is toegerust voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer, boodschappen doen of vakantieritten. De nieuwe 3 Serie combineert deze ogenschijnlijk tegenstrijdige eisen op het gebied van rijplezier, veiligheid en comfort.


 


Motoren
De 3 Serie werd geïntroduceerd met drie benzinemotoren en een dieselkrachtbron. De BMW 320i beschikt als enige in serie geproduceerde viercilinder over VALVETRONIC. Bij de zescilinders lijnmotoren van de 330i en 325i wordt voor het eerst een motorblok van magnesium toegepast, evenals VALVETRONIC. De 320d heeft common rail technologie van de tweede generatie, meervoudige brandstofinjectie en een turbocompressor met variabele turbine geometrie.


Versnellingsbak
Een krachtige motor komt pas goed tot zijn recht met een sportieve transmissie. Een handgeschakelde zesversnellingsbak is standaard op alle uitvoeringen, als optie is een zestraps-automaat met Steptronic verkrijgbaar.


Onderstel
De nieuwe five-link achteras, de vooras met dubbele onderste draaipunten, en het optionele Active Front Steering zijn afkomstig uit hogere segmenten en geperfectioneerd voor de 3 Serie. Het resultaat is een auto die zelfs in de moeilijkste situaties als op rails rijdt en veel rijplezier biedt. Dat is tevens te danken aan de nieuwste generatie van het onderstelregelsysteem DSC, dat op de zescilindermodellen is uitgebreid met een aantal nieuwe functies, zoals het droogremmen van de remschijven op nat wegdek voor een optimale vertraging.



Carrosserie
Niet alleen door staal te vervangen door aluminium, maar ook door gebruik te maken van nieuw ontwikkelde staalsoorten en staalvervormingstechnologieën is de carrosserie van de 3 Serie maar liefst 25 procent stijver, sterker en toch lichter dan die van zijn voorganger. Hiervoor grepen de BMW-ingenieurs zelfs terug op een eeuwenoude bouwtechniek: zwaarbelaste delen worden met elkaar verbonden door spanten. De hogere stijfheid gaat het torderen van de auto tegen, hetgeen de rijdynamiek ten goede komt. Een sterker koetswerk betekent bovendien meer passieve veiligheid.


Veiligheid
Bij de veiligheidsstructuur van de nieuwe BMW 3 Serie is aan alle voorwaarden voldaan om bij de Europese botsproeven van EuroNCAP de beste resultaten te bereiken. Als een van de eerste autos voldoet hij bovendien aan de laatste, extreem zware Amerikaanse normen voor zijdelingse aanrijdingen. Bij deze test botst een massa van 1,3 ton met 50 km/h op het voorportier, de achilleshiel van elke auto. Tevens worden botsingen gesimuleerd met hoge terreinwagens, die een auto boven de beschermende dorpel raken, en aanrijdingen van achter met een snelheid van 80 km/h. De 3 Serie doorstaat deze beproeving met glans.



Comfort en interieur
De buiten- en binnenafmetingen van de nieuwe BMW 3 Serie zijn gegroeid, evenals de wielbasis, waardoor achterpassagiers profiteren van meer beenruimte. Het interieur groeide ook in de breedte.


Het dashboard van de nieuwe 3 Serie is minder dan voorheen uitsluitend op de bestuurder gericht.
Functies die niet uitsluitend aan de bestuurder zijn voorbehouden, zoals radio, navigatiesysteem, iDrive, bevinden zich in de comfortzone midden op het dashboard, en zijn voor beide voorste inzittenden goed bereikbaar. De instrumenten voor de bestuurder zijn traditiegetrouw als in een cockpit om de bestuurder gegroepeerd in de rijderszone, zodat de aandacht bij de weg kan blijven.

Vergelijkbare artikelen