FANtv-nl-logo-mobile

Bugatti Veyron

Bugatti is terug. Het Franse merk (tegenwoordig een Volkswagen-dochter) heeft de Veyron gepresenteerd. De auto werd al jarenlang aangekondigd zodat menigeen zich afvroeg of hij ooit nog echt zou komen.



De Veyron - genoemd naar de historische Franse Bugatti-coureur Pierre Veyron - is een speeltje voor de allerrijksten. Een exemplaar van dit exclusieve model kost 1,8 miljoen euro, je bent er dan wel zeker van dat je iets heel bijzonders hebt. Er worden namelijk maar 300 stuks van deze auto geproduceerd. Ondanks de prijs zijn er al 35 verkocht.


Wat krijg je voor al dit geld naast exclusiviteit?  Nou, een auto die 407 kilometer per uur kan halen en 1001 paardenkrachten op de weg loslaat. Dat is meer dan een Formule 1 auto produceert. De kinderen kunnen helaas niet mee, de auto heeft twee zitplaatsen.



Het enorme vermogen wordt gehaald uit een W16 motor die bestaat uit twee VR8-blokken die in 15 graden V-vorm zijn geplaatst. De koeling van deze motor is een verhaal apart. De W16 is ingebouwd tussen zeven radiatoren die voor de broodnodige koeling moeten zorgen. Voor deze koeling heeft de Veyron 55 liter koelvloeistof aan boord. Ook gaat er 18 liter motorolie mee.


Maakt het meenemen van al deze vloeistof de auto onnodig zwaar? Dat valt wel mee. Ondanks het gebruik van zeer lichte materialen als koolstofvezel, titanium en aluminium weegt de auto toch 1.950 kilo. Een groot deel van dit gewicht komt op rekening van de motor (400 kilo) en de transmissie (180 kilo)


De carrosserie van Bugatti Veyron past zich aan de snelheid aan. Als er langzaam gereden wordt (bij de Veyron is dat alles onder de 220 km/u) is er 12,5 centimeter vrij onder de bodem. Bij hogere snelheden zakt de carrosserie naar 8 (achter) tot 9,5 (voor) centimeter boven het wegdek. Ga je helemaal voluit, dan zakt de auto nog een paar centimeter. Dat hoeft geen probleem te zijn, omdat je met 407 km/u toch geen verkeersdrempels neemt.



Ook de achterspoiler past zich aan. Deze komt pas bij 220 km/u te voorschijn. Bij nog hogere snelheden kantelt deze zich iets. Voor snelheden boven de 375 km/u moet de bestuurder overigens een tweede contactsleutel gebruiken.


Nog een leuk detail: De banden. Het 36,5cm brede rubber is speciaal door Michelin voor deze auto ontworpen. Bestaande banden hadden problemen met de hoge topsnelheid.    

Vergelijkbare artikelen