FANtv-nl-logo-mobile

Geschiedenis Alfa Romeo

Volgens zeggen heeft Henry Ford ooit beweerd dat hij, bij het zien van een Alfa Romeo, zijn hoed afzette, en heeft Enzo Ferrari gehuild als een kind op de dag dat hij erin slaagde de Alfa's te verslaan.

Twee markante anekdotes over een merk dat al een eeuw lang bestaat.

Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (A.L.F.A.) werd opgericht in 1910. Onder leiding van Ugo Stella begon Alfa met de productie van auto's. De 24 HP was de eerste auto met de naam ALFA. 

 

 

In het jaar dat de Eerste Wereldoorlog uitbrak kwam Alfa onder leiding van Nicola Romeo en begon met de productie voor het Italiaanse leger. De productie van auto's werd tot 1919 stopgezet. Door de overname werd de naam Romeo aan Alfa toegevoegd. De Torpedo 20-20 HP werd de eerste auto met het Alfa Romeo logo.

 

In de jaren twintig kwam Alfa Romeo in een crisis terecht en werd zelfs gesproken over het liquideren van de onderneming. Maar de naam die Alfa Romeo zowel in Italië als in het buitenland had opgebouwd, was zodanig dat het Italiaanse automerk eigenlijk niet gesloten kon worden. Nicola Romeo besloot om de onderneming in 1928 te verlaten.

 

 

Het I.R.I. (Instituut voor Industriële Wederopbouw) nam Alfa in 1932 over. De fabrieken werden gemoderniseerd en er werd begonnen met massaproductie. In de tweede helft van de jaren dertig werd de crisis bezworen en ging het de autobouwer voor de wind. In 1937 begon Alfa met de bouw van een nieuwe fabriek in Pomigliano d'Arco. 

 

Door de deelname van Italië aan de Tweede Wereld oorlog ontstonden er voor Alfa Romeo problemen. De bevoorrading werd steeds moeilijker en bovendien werden de fabrieken tot driemaal toe gebombardeerd. Het laatste bombardement leidde tot een vrijwel volledige stopzetting van de productie in Portello. Na de oorlog kwam de autoproductie weer op gang.

 

 

In de jaren vijftig legde Alfa zich toe op modellen die in grote series gebouwd konden worden. Daarnaast ontwikkelde zich een trend die zich nog lang in de jaren daarna zou voortzetten: de samenwerking tussen de eigen ontwikkelingsafdeling en externe carrosseriestilisten.

 

In 1963 werd een nieuwe fabriek in Arese geopend. Daarnaast werd als onderdeel van een nationaal industrialisatieprogramma voor het Zuiden van het land de Alfasud fabriek in Pomigliano d'Arco gebouwd.

 

 

De jaren zeventig waren een periode van ups en downs voor Alfa Romeo. Managementproblemen werden afgewisseld met sportieve successen. De periode werd bepaald door de economisch-financiële situatie van de onderneming. De Italiaanse autobouwer kon niet volledig voldoen aan de vraag van de markt en bovendien had het veel last van de energiecrisis. In 1978 werd begonnen met een herstructurering van de onderneming begonnen.

 

Begin jaren tachtig ging het minder met Alfa Romeo en kwam er zelfs een joint-venture met de Japanse autofabrikant Nissan voor de productie van een nieuwe auto. Dit  leverde echter niet de verwachte resultaten op. In 1986 verkocht Finmeccanica Alfa aan de FIAT Groep, die het samen met Lancia in een nieuwe onderneming samenvoegde: Alfa Lancia S.p.A.. In 1987 verhuisde het Alfa Romeo Centro Stile naar een industrieterrein in Arese.

 

 

In de jaren negentig ging het een stuk beter met Alfa Romeo. Het Italiaanse merk kwam o.a met de Alfa 155, Alfa 156, Alfa 145, Spider en de GTV. In 1998 werd de Alfa 156 uitgeroepen tot auto van het jaar. De Alfa 147 won deze prestigeuze titel in 2001.

 

 

 

Vergelijkbare artikelen

© FANtv.nl