FANtv-nl-logo-mobile

Lotus Elise S

Lotus laat weer van zich horen met een nieuw instapmodel van de Elise, het doel; meer verkoopcijfers.



Nadat de K-serie was verdwenen ontstond er een gat in het aanbod van Lotus, de Lotus Elise S moet deze opvullen. Het is een mainstream sportauto die de 0-100 aflegt in 6.3 seconden, en het prijskaartje; 36.000 euro excl. BPM.


De 1.8 liter 136 PK motor met variabele klep timing is afkomstig van Toyota, de cijfers: 0-100 km/u in 6.3 en een topsnelheid van 205 km/h. De Lotus instapper is dus niet de snelste Elise maar de versnelling, prestatie en handeling van de auto is ten opzichte van andere roadsters uitstekend. De Elise S is gebouwd op een aluminium chassis met een lichtgewicht stalen achter subframe. Het chassis weegt daardoor maar 68 kilo en de stijfheid is 9.500 nm per graad.



De koets van de auto is nog steeds hetzelfde als de klassieke 192 PS Lotus Elise R (na de lancering van de Elise S zal de Elise 111r simpelweg Elise R gaan heten). Bovendien zal dezelfde optielijst als van de andere Elises van toepassing zijn, behalve het differentieel. Hierdoor kan iedere klant de auto aanpassen op persoonlijke voorkeuren.


Maar hoe kunnen de relatief weinige PK's zulke capaciteiten leveren? Allereerst wordt de maximale kracht bereikt bij een toerental van 6200 toeren per minuut en de 172nm koppel bij 4200 toeren per minuut.  Dit geeft een goede combinatie van midden-bereik, maar moedigt de bestuurder ook aan om de motor naar het maximum te activeren, een snelheid van 6.800 toeren per minuut. Het rode LED "schakel- licht" vertelt de bestuurder wanneer het beste schakelmoment is bereikt, afhankelijk van de op dat moment gereden versnelling. Zoals we van de Lotus Elise mogen verwachten stuurt de auto zeer direct, en zowel het gas- als rempedaal reageren assertief op aanraking van de bestuurder.


En dan het gewicht. De rijeigenschappen hebben er baat bij om het gewicht zo laag mogelijk te krijgen. En dat is gelukt, de Elise S weegt slechts 860kg en is daarmee een van de lichtste auto' s van de wereld. Licht zijn heeft voordelen voor de versnelling, het milieu, de handeling, comfort en het remmen. De voorremmen zijn afkomstig van AP Racing en de geventileerde achterremmen zijn Brembo Calipers. Het gevorderde ABS systeem fuseert met een anti-lock systeem dat heel onopvallend werkt en de meeste bestuurder niet zal opvallen - tenzij het nodig is. Het ABS systeem is verbonden met een lichtgewicht pedalen bak. Deze eenheid heeft ook een elektronische (drive-by-wire) gaspedaal voor een vlug, effen en meer lineaire motor reactie.



Mike Kimberley, CEO van Group Lotus: "De komst van onze nieuwe Elise S is goed nieuws voor minnaars van pure sportauto's. De prijs-kwaliteit verhouding plaatst de Elise S in het mainstream segment van sportauto's. De Lotus Elise S moet de MX-5 of MG rijders verleiden. Zij hebben nu de gelegenheid om in een, naar onze mening, meer pure sportauto te stappen.”


De Lotus Elise S zal vanaf Juli dit jaar verkrijgbaar zijn in Europa en Japan. Er zijn geen plannen om de auto ook in de Verenigde Staten te lanceren.


Prijs
Vasteland Europa: EUR 35,400

Vergelijkbare artikelen