FANtv-nl-logo-mobile

Geschiedenis Spyker

Spyker heeft een nieuw hoofdstuk aan haar geschiedenis toegevoegd. Het Nederlandse automerk wordt de naamgever van een Nederlands Formule 1 team: Spyker F1.


Spyker werd in 1880 gesticht onder de naam Spijker en bouwde in de begin jaren koetsen. De Rijtuigenfabriek Gebr. Spijker was ook verantwoordelijk voor de bouw van de Gouden Koets, een geschenk van het Nederlandse volk voor de inhuldiging van koningin Wilhelmina.


In 1898 kochten de gebroeders Spijker een auto van de Duitse firma Benz. Een jaar later besloten ze de Benz in licentie te gaan assembleren onder de naam Spijker-Benz.

In 1903 werd de merknaam Spijker veranderd in het meer internationaal ogende Spyker. In datzelfde jaar bouwde Spyker de 60/80 HP die zowel de eerste zescilinder als de eerste permanent vierwielaangedreven auto ter wereld was.


Spyker bouwde snel een goed imago op. Ze verwierven zelfs de bijnaam de Rolls Royce van het continent. In de periode voor de eerste wereld oorlog raakte de markt van luxe auto's echter in het slop en dat zorgde ervoor dat het Nederlandse automerk fuseerde met Dutch Aircraft Factory. Onder de naam Spyker werden nu ook vliegtuigen gebouwd.

Gedurende de oorlog bouwde Spyker 100 vliegtuigen en 200 vliegtuigmotoren. In 1914 introduceerde het merk het huidige logo, een combinatie van een spaakwiel en een vliegtuigpropeller.


Na de oorlog hervatte Spyker de productie van auto's. Spyker zette de ingeslagen weg voort en kwam met de Spyker C4. Deze werd voorzien van een motor die werd gebouwd door Wilhelm Maybach.

De fabriek maakte naam met kwalitatief zeer goede auto's maar in 1925 werd de productie gestaakt, en op 26 mei 1926 viel het doek voor Spyker en werd de inventaris geveild. Het bedrijf had in totaal zo'n 1500 auto's geproduceerd en meer dan 100 patenten op haar naam.


Pas in 1999 werd het merk opnieuw opgericht. De rechten voor de naam Spyker werden opgekocht en gebruikt voor Spyker Cars. Onder de naam en het oude logo worden nu exclusieve sportwagens gemaakt.

De geschiedenis van het Nederlandse merk kreeg in 2000 een vervolg met de presentatie van de Spyker C8 Spyder. Deze auto werd in de traditie van Spyker met de hand gemaakt.


Spyker kreeg op 27 mei 2004 een notering aan de Euronext en in 2006 maakte het merk haar intrede in de Formule 1.

Vergelijkbare artikelen