FANtv-nl-logo-mobile

Peugeot 908 (Le Mans) en Peugeot Spider 207

Peugeot onthult in Parijs twee racewagens. De 908 met dieselmotor doet aan Le Mans mee, de Spider 207 is in het voorprogramma te zien.


In 2007 zal Peugeot weer deelnemen aan de prestigieuze en veeleisende 24 Uur van Le Mans. Op 28 september 2006 wordt de auto ter gelegenheid van de Mondial de l'Automobile 2006 als Peugeot 908 in Parijs onthuld. Daarmee is de veelbelovende opvolger van de Peugeot 905, die Le Mans won in 1992 en 1993, een feit.



Evenals de winnende Audi van dit jaar is de Peugeot 908 voorzien van een dieselmotor. Om het belang en de toekomst van schone dieselmotoren nog eens extra te onderstrepen, wordt de nieuwe 'Le Mans  auto' uitgerust met een HDi-dieselmotor voorzien van twee FAP-roetfilters.


Het aërodynamische uiterlijk van de Peugeot 908 heeft in slechts drie maanden tijd de route van tekentafel naar windtunnel afgelegd en zorgt voor zowel een opvallend uiterlijk, een perfecte aërodynamica alsmede voldoende luchtkoeling voor de aanwezige radiatoren en intercoolers van de motor.


De twee bijzonder compacte FAP-roetfilters zijn aan het einde van het uitlaatsysteem geplaatst en garanderen onder alle omstandigheden een roetvrije uitstoot.



Enkele specifieke kenmerken van de 908:
• V12 dieselmotor met twee FAP-roetfilters, geplaatst in de lengterichting middenachter
• 12 cilinders met een inhoud van 5.5 l, V-vorm met een blokhoek van 100º.
• Vermogen: 700 pk
• Koppel: 1.200 Nm
 
• 6-versnellingsbak, in de lengterichting geplaatst.
• Banden: Michelin
• Lengte: 4.650 mm
• Breedte: 2.000 mm
• Minimumgewicht: 925 kg.


De Spider 207
Daarnaast onthult Peugeot de Spider 207. Deze auto is afgeleid van de 20Cup conceptcar en zal het voorprogramma vormen van alle 5 manches van de Le Mans Series (LMS). Daarnaast doet de Spider als extra onderdeel mee tijdens de Rencontres Peugeot Sport in Frankrijk.


De Spider 207 is voorzien van een dwarsgeplaatste direct ingespoten 1.6 liter THP 16V EP6 DTS motor die 175 pk levert. Dit blok, dat terugkomt in de toekomstige 207RC, is gekoppeld aan een sequentiële versnellingsbak met 6 versnellingen, die wordt bediend met flippers aan het stuur.



Het ontwerp met de korte motorkap zonder achterspoiler herinnert aan de Sport Prototype auto's van de jaren '70. Om reparaties optimaal te kunnen uitvoeren bestaat de carrosserie uit 9 en het onderliggende buizenchassis uit 3 losse delen.


Veel componenten van de stuurinrichting, het remsysteem en de wielophanging van de Spider 207 zijn afkomstig uit productiemodellen zoals bijvoorbeeld de Peugeot 206, 207 en 407.

Vergelijkbare artikelen

© FANtv.nl