Geschiedenis Volvo
Volvo is in 1927 opgericht in het Zweedse Göteborg. De initiatiefnemers waren Gustaf Larson en Assar Gabrielsson.
Het eerste Volvo-model was de ÖV4 met als bijnaam 'Jacob' en rolde in 1927 van de band. Van het model, een cabriolet, werden amper 300 exemplaren verkocht. De eerste truck die ze bouwden was in 1928, de LV1. Tijdens de jaren onder Gabrielsson en Larson groeide Volvo gestaag, zowel op personenauto- als op vrachtwagengebied.
In 1935 bracht het Zweedse merk de PV36 op de markt. Deze wagen, bijgenaamd Carioca, viel op door zijn ronde vormen en diverse vooruitstrevende technologieën, zoals een onafhankelijke wielophanging.
Na de Tweede Wereldoorlog introduceerde het Zweedse merk de PV444. De productie van dit model, de 'Kattenrug' komt pas in 1947 goed op gang. Acht jaar later bracht Volvo dit model op de Amerikaanse markt. Tegen de verwachtingen in werd de verkoop een succes en werd de basis voor een goede naam in Amerika gelegd. Van de PV444 bouwde Volvo ook een break, de Duett.
Na de oorlog zat de Zweedse autobouwer niet stil en er werden verschillende nieuwe producten op de markt gebracht: de eerste dieseltruck, de eerste bus met een dieselmotor en de eerste trekker (de T41). Tijdens de tweede helft van de jaren vijftig rolde ook de legendarische Amazone uit de Zweedse fabrieken.
Volvo heeft vanaf het begin een goede naam op het gebied van veiligheid. Dit resulteerde in 1959 in een simpele uitvinding die vandaag nog steeds essentieel is. De driepuntsveiligheidsgordel was een enorme verbetering ten opzichte van de toen gebruikte heupgordels.
De belangrijkste Volvo's uit de jaren zestig en zeventig waren de sportieve P1800 en de 140. De 140 was de eerste Volvo die tegelijkertijd als Sedan en als Break werd ontwikkeld.
In 1965 opende Volvo de productiefaciliteit in Gent en kon de echte expansie beginnen. Volvo werd steeds meer een grote speler op de wereldmarkt. Zo werd in 1968 in Kuala Lumpur, Maleisië een personenauto-fabriek geopend. Daarna volgde assemblagefabrieken in alle delen van de wereld.
In de jaren tachtig maakte bij Volvo de trend van auto's met ronde vormen plaats voor de rechte lijnen waar het merk nog steeds om bekend staat.
In 1999 werd Ford eigenaar van het Zweedse motorconcern. De visie was dat Ford de continuïteit en de groei beter kon waarborgen. De meest recente modellen het merk, zijn de S60, V70 en S80. Met de XC90 introduceerde Volvo haar eerste SUV.