Mazda6 (model 2008)
Begin 2008 komt de nieuwe Mazda6 naar Nederland. Hier vast de gegevens van deze geheel vernieuwde auto.
De compleet nieuwe Mazda6 is een volledig herziene versie van de allereerste Mazda die ontworpen was volgens de nieuwe 'Zoom-Zoom' filosofie. Na de Mazda2 is de Mazda6 het tweede model van de nieuwe generatie die vervangen wordt door een gloednieuwe versie.
Groter en ruimer
De nieuwe Mazda6 Sedan is langer (4.735 mm + 65 mm), breder (1.795 mm + 15 mm), hoger (1.440 mm + 5 mm) en heeft een grotere wielbasis (2.725 mm + 50 mm) dan zijn voorganger. De nieuwe body heeft een vloeiende daklijn die bij de C-stijl wat steiler afloopt.
De nieuwe Hatchback is heel anders. De afmetingen zijn gelijk aan die van de Sedan maar de slanke daklijn bij de C-stijl geeft de body een coupéachtig karakter. De SportBreak is het langst (4.765 mm + 75 mm), en is breder (1.795 mm + 15 mm) en slechts iets hoger (1.490 mm + 10 mm) dan het vorige model en heeft een oplopende heuplijn en smalle ruiten.
Ook binnen is er meer ruimte, en het schijnbaar zwevende instrumentenpaneel zorgt voor een - op het oog - nog meer plek. De nieuwe Mazda6 heeft achterin meer beenruimte (+20 mm) en schouderruimte (+ 9 mm). De bestuurder heeft beter zicht op de weg en het zicht naar voren en omhoog.
Meer gemak
Ook het gebruiksgemak werd verder vergroot dankzij onder meer de brede opening van de achterklep/vijfde deur (1.066 mm) en de neerklapbare achterzittingen volgens het Karakuri opvouwsysteem. Deze hebben een verdeling van 60/40 en ook een nieuwe afdekking voor de bagageruimte, die automatisch omhoog gaat als de achterklep wordt geopend (alleen bij de SportBreak).
Het comfort werd verbeterd dankzij nieuwe stoelframes, die betere zijdelingse steun en ondersteuning tijdens lange ritten geven en dankzij een nieuw systeem voor verwarming, ventilatie en klimaatregeling met afzonderlijke temperatuurregeling voor bestuurder en passagier. De cockpit won aan sportiviteit en geeft de bestuurder het gevoel één te zijn met de auto. De tellers zijn voorzien van regelbare verlichting (afhankelijk van versie), rood-oranje omcirkeld en voorzien van indirecte blauwe verlichting. Het stuurwiel en de schakelpook werden dichter bij de bestuurdersstoel geplaatst voor een sportievere zit en meer bedieningsgemak.
De motoren
Nieuw is de 2.5-liter benzinemotor, de krachtigste motor in het Mazda6 motorengamma. Deze motor vervangt de 2.3-liter van het vorige model. De motor heeft niet alleen meer vermogen (125 kW/170 pk (+ 4 pk) bij 6.000 t/min) en meer trekkracht (226 Nm bij 4.000 t/min (+ 19 Nm) dan de 2.3-liter, hij verbruikt ook nog eens 6,9 % minder brandstof per 100 km (Sedan).
De motor is soepel en gecultiveerd en produceert relatief weinig geluid dankzij het stijve blok, de sterkere krukas en een tweedelige massademper en een vliegwiel met variabele massatraagheid. De motor is voorzien van sequentiële klepbediening (S-VT) en een variabel inlaatsysteem (VIS). De verlaagde uitlaatweerstand zorgt voor een hoger motorrendement.
De tweede generatie van de Mazda6 erft drie pittige en zuinige motoren van zijn voorganger, alledrie gemoderniseerd voor een lager verbruik. De populairste motorvariant is de 2.0-liter CiTD common-rail turbodiesel met partikelfilter (DPF). Deze motor produceert 103 kW/140 pk bij 3.500 t/min en 330 Nm koppel bij slechts 2.000 t/min, en verbruikt 6,7 % minder brandstof dan de vorige 2.0-liter turbodiesel (Sedan).
Ook de 1.8-liter en 2.0-liter benzinemotoren zijn oude bekenden uit de oorspronkelijke Mazda6. De 2.0-liter levert 108 kW/147 pk bij 6.500 t/min en een maximumkoppel van 184 Nm bij 4.000 t/min. Het brandstofverbruik ligt 10,3 % lager dan voorheen (Sedan). De 1.8-liter basismotor levert 88 kW/120 pk bij 5.500 t/min en een maximumkoppel van 165 Nm bij 4.300 t/min. Het brandstofverbruik ligt 11,7 % lager dan dat van zijn voorganger (Sedan).
De Mazda6 van de tweede generatie biedt keus uit drie transmissies (afhankelijk van modelversie.) Alle modellen zijn leverbaar met handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak. In aanvulling hierop is de 2.0-liter benzineversie verkrijgbaar met vijftraps automaat met modus voor handschakeling, die qua schakelbeleving niet onder doet voor een echte handgeschakelde bak.
Prijzen en gespecificeerde uitrustingsniveaus voor de Nederlandse markt zijn nog niet bekend.