FANtv-nl-logo-mobile

Geschiedenis MG

MG bestaat ruim 80 jaar. In deze peiode heeft MG zich ontpopt als een fabrikant van uitermate sportieve productieauto's en racewagens.


In 1922 werd Cecil Kimber benoemd tot General Manager van de Morris Garages, de verkoopdivisie van Morris Cars. Hij was gek op sportwagens en een groot voorstander van speciale ontwerpen.


Het was zijn idee om op basis van bestaande Morris-modellen speciale uitvoeringen te gaan produceren. In 1924 richtte Kimber in Coventry de firma Carbodies op voor de productie van twee- en vierpersoons auto's op basis van de Morris. Deze auto's werden verkocht als MG.

In 1927 werd de productie van MG overgeheveld naar een nieuwgebouwde fabriek, terwijl MG een jaar later officieel werd afgesplitst van de oorspronkelijke Morris Garages. Vervolgens werd gestart met de ontwikkeling van twee nieuwe MG-modellen. De eerste was de MG 18/80, een 2.5-liter zescilinder en leverbaar in verschillende open en dichte uitvoeringen.


Een volgend belangrijk model was in 1928 de eerste MG Midget, het M-type, gebaseerd op de Morris Minor. De Midget was zo'n groot succes dat MG moest uitwijken naar een nieuwe fabriek. Het werd de Pavlova Leather Company fabriek in Abingdon on Thames, nabij Oxford.

In 1941 werd de Abingdon-fabriek omgebouwd voor oorlogsproductie, maar zonder MG's oprichter Cecil Kimber. Deze kon zich niet aanpassen aan de noodzakelijke, gewijzigde procedures in oorlogstijd. In 1945 kwam Kimber om tijdens een tragisch treinongeval.


Na de oorlog pakte MG de productie van personenwagens weer snel op met diverse modellen. Onder andere voorzien van een onafhankelijke wielophanging.

Begin jaren '50 trad MG toe tot de BMC Group. In 1955 zag de MGA het levenslicht, om vervolgens uit te groeien tot het grootste succes van MG tot dat moment, met een productie van meer dan 100.000 stuks tot 1962. In 1968 fuseerde het merk met British Leyland.


In 1991 kwam er een einde aan MG als producent van saloons en werd de sportieve versies van Rover en Austinmodellen onder de naam MG geproduceerd. Achter de schermen werd er echter gewerkt aan een eigen sportwagen, de MG RV8: op basis van de klassieke MGB roadster bodyshell met een 3.9 liter V8 motor uit de Range Rover.


De Rover Group stortte zich vervolgens op het PR3 project, een two-seater met middenmotor, een doorontwikkelde 1.8-liter versie van de K-series motor. Veel van het ontwikkelingswerk was uitgevoerd voordat Rover Group in 1994 werd overgenomen door BMW. In 2000 verkochten de Duitsers de merknaam weer.

In het jaar 1995 zag een opvallende cabrio sportscar in Engeland het levenslicht, de MGF. Deze opvallende sportwagen was direct een enorm verkoopsucces en markeerde de terugkeer van MG.


In 2005 ging moederbedrijf Rover failliet, waarmee ook het doek voor MG viel. In 2006 maakte de Chinese autobouwer Nanjing Automotive Group bekend dat het onder meer de MG TF weer gaat produceren, in zowel China als het Verenigd Koninkrijk.

Vergelijkbare artikelen