FANtv-nl-logo-mobile

Q2 op Alfa GT

Q2 is nu ook beschikbaar op de Alfa Romeo GT. Dit systeem zorgt voor meer grip en veiligheid.


Q2-systeem is een zelfblokkerend differentieel dat de pluspunten van voorwielaandrijving combineert met nog meer actieve veiligheid. Afhankelijk van de rijomstandigheden en het soort wegdek verdeelt het differentieel het motorkoppel continu en dynamisch tussen beide voorwielen.



De werking van het Alfa Romeo Q2-systeem
De basis van het Q2-systeem is een mechanisch limited slip-differentieel van het type 'Torsen' (Torque Sensitive). Het differentieel verdeelt het koppel continu en dynamisch tussen de twee voorwielen, afhankelijk van de rijomstandigheden en het soort wegdek. In combinatie met de voorwielophanging met dubbele draagarmen zorgt het systeem voor verdere verfijning van de onderstelafstemming van de auto.


Voorwielaandrijving kent vele pluspunten. Naast de constructietechnische voordelen van voorwielaandrijving (gewicht, ruimtebesparing, et cetera) kunnen bestuurders in extreme omstandigheden intuïtiever reageren op het resulterende onderstuur. Dit geeft het gevoel dat een voorwielaangedreven auto betere respons biedt dan een achterwielaangedreven auto.


Om deze voordelen nog nadrukkelijker te accentueren, heeft Alfa Romeo het Q2-systeem ontwikkeld dat alle pluspunten van voorwielaandrijving koppelt aan een aanmerkelijk verbeterde wegligging. Ook de tractie en stabiliteit bij het gas loslaten zijn beter.  Het onderstuur tijdens accelereren, het ingrijpen van elektronische controlesystemen en trillingen in het stuurwiel worden allen beperkt. We leggen de voordelen van het Q2-systeem worden uit aan de hand van twee praktijkvoorbeelden:


Praktijksituatie 1: in bochten
Tijdens het insturen van een bocht kan gripverlies optreden, doordat het wegdek nat is of door een te hoge ingangssnelheid. Meestal verliest het binnenste wiel het eerst zijn grip. Door de zijdelingse belasting vermindert de druk op de wielophanging en wordt de kracht op het binnenste wiel verkleind. Een conventioneel differentieel verdeelt in deze situatie altijd dezelfde hoeveelheid aandrijfkracht naar ieder wiel, wat in deze situatie onvoldoende is om goede tractie te verkrijgen.


Een auto kan in deze situatie op twee manieren reageren. Dit is afhankelijk van de aanwezige veiligheidssystemen. Op een auto zonder ASR (Anti Slip Regulation) en VDC (Vehicle Dynamic Control) resulteert de bovenstaande situatie in een doorslippend binnenste wiel, verlies van beheersing over de auto (sterk onderstuur) en verlies van aandrijfkracht tijdens het uitsturen van de bocht.


Als de auto is voorzien van ASR en VDC, zullen de assisterende systemen ingrijpen en het motorvermogen beperken door de gasklep te bedienen en ondertussen het remsysteem activeren. Hierdoor wordt het onmogelijk zelf door middel van het gaspedaal invloed op de situatie uit te oefenen. Dit resulteert bovendien in een terugval van het vermogen. In beide situaties heeft de bestuurder na de bocht het gevoel alsof hij 'stilstaat'.



Wat gebeurt er als het Q2-systeem in bochten  ingrijpt?
Wanneer het binnenste wiel grip dreigt te verliezen, wordt het koppel deels naar het buitenste wiel teruggevoerd, waardoor het onderstuur vermindert, de stabiliteit toeneemt en de bochtsnelheid wordt verhoogd. Dankzij de verbeterde mechanische efficiëntie van de Q2-transmissie ligt de grens waarop de assisterende systemen ingrijpen hoger, wat verbeterde tractie oplevert terwijl de auto de bocht wordt uitgestuurd. Dit resulteert in meer rijplezier en het behoud van totale beheersing over de auto.


Praktijksituatie 2: wegdek met slechte grip
Op wegdekken met slechte grip kunnen de twee aangedreven wielen een verschillende mate van tractie hebben. Dat geldt bijvoorbeeld voor een situatie waarbij een auto zich op sneeuw of ijs bevindt. Onder deze omstandigheden kan wegrijden of scherp insturen tot wielspin leiden, wat zorgt voor een sterke reactie in het stuurwiel en minder grip tijdens het wegrijden, waardoor het noodzakelijk kan zijn om continu te sturen om de gewenste koers te blijven volgen.


Wat gebeurt er als het Q2-systeem bij slechte grip  ingrijpt?
De negatieve gevolgen worden verminderd door de gelijkmatige overdracht van het koppel naar het wiel dat de meeste grip heeft. Dit vereenvoudigt wegrijden op hellingen en maakt het rijden op glad wegdek veiliger en comfortabeler.

Vergelijkbare artikelen