FANtv-nl-logo-mobile

Lotus Evora

Lotus heeft tijdens de Londen Motor Show de compleet nieuwe Lotus Evora onthuld.


 Vanaf mei 2009 staat de nieuwe Lotus Evora in Nederland bij Van der Kooi Sportscars in Amsterdam en Lochem, waar de eerste twee bestellingen voor de nieuwe sportwagen van Lotus reeds genoteerd staan.



De Evora is de eerste compleet nieuwe Lotus sinds de Elise in 1995 debuteerde en is wereldwijd de enige 2+2 sportwagen met middenmotor. De Evora, die wordt aangedreven door een door Lotus getunede 3.5-liter V6 motor met 280 pk, weegt slechts 1.350 kg  en belooft daarmee fantastische prestaties.


Naast die indrukwekkende prestaties en uitzonderlijke handlingeigenschappen is de Evora een meer verfijnde auto geworden dan de huidige viercilindermodellen van Lotus. Het interieur is op elegante wijze afgewerkt en tot de standaarduitrusting behoren moderne features als een geavanceerd touchscreen multimediasysteem en elektrisch inklapbare buitenspiegels.


De Evora is ontworpen als een auto die wereldwijd verkocht kan worden en die voldoet aan de wereldwijde regelgeving. Bovendien zal Lotus in de toekomst ook afgeleide versies van de Evora introduceren, waaronder een cabrio-uitvoering.



2.000 auto's per jaar
De nieuwe Lotus Evora zal handmatig worden geassembleerd op een eigen, nieuwe productielijn in Lotus' geavanceerde productiefaciliteit in Hethel. De productie van de Evora is gelimiteerd tot zo'n 2.000 auto's per jaar, waardoor de exclusiviteit van de dynamisch vormgegeven nieuwe sportwagen gegarandeerd blijft.


Mike Kimberley, CEO van Group Lotus plc: “De Evora markeert de grootste mijlpaal voor Lotus sinds de geboorte van de Elise, 13 jaar geleden, en maakt deel uit van ons gedurfde strategische vijf-jarenplan. Als onderdeel van dat plan zullen diverse nieuwe modellen en technologieën op tal van nieuwe markten wereldwijd worden geïntroduceerd. De Evora vertegenwoordigt tevens Lotus' merkwaarden met betrekking tot prestaties dankzij een lichtgewicht constructie en efficiency. Hij bewijst dat fantastische prestaties, een efficiënt brandstofverbruik, een elegant design en praktische bruikbaarheid uitstekend samengaan in een toonaangevende 2+2 sportwagen met middenmotor die wereldwijd aan alle veiligheids- en homologatienormen voldoet.”


Stijl en functie
De asymmetrische wielmaten (18 inch voor, 19 inch achter), de korte overhang achter, de lange overhang vóór en de 'cab forward' cockpit dragen alle bij aan het dynamische uiterlijk en het atletische ontwerp van de Lotus Evora. Op andere plekken heeft de aerodynamica de vorm van de auto en diverse details beïnvloed. De wens om tot een uitgebalanceerde downforce te komen die de prestaties in de bochten verder verbetert, is van invloed geweest op de nieuwe, kenmerkende bovenste radiator, de van een racewagen afgeleide diffuser achter en de 'zwevende' achtervleugel. Deze vleugel en diffuser, de druppelvorm van de cabine, de dubbele uitlaatpijpen en de ventilatieopeningen in de motorkap zijn alle van invloed op het compleet unieke uiterlijk van de Evora.



Premium interieur
De designtaal van het interieur weerspiegelt die van het uiterlijk – eenvoudige, vloeiende oppervlakken, zachte vormen en scherpe hoeken omgeven de inzittenden in het interieur. In tegenstelling tot de huidige Lotus-modellen die zich onderscheiden door hun racewagengeïnspireerde, technische minimalisme, heeft Lotus met de Evora voor een zachtere benadering gekozen door het gebruik van premium, hoogkwalitatieve materialen en bekledingsoorten, resulterend in een moderne en luxueuze uitstraling die uniek is voor Lotus' modellen.


Het stuurwiel met de vlakke onderkant, de nauwsluitende sportstoelen, een modern instrumentarium en ergonomisch geplaatste bedieningsinstrumenten zorgen er voor dat de bestuurder een optimaal gevoel met de auto heeft, waardoor die als het ware een verlengstuk van zijn lichaam wordt.


Zelfs de basisuitvoering van de Evora is uitgerust met lederafgewerkte stoelen, deurpanelen en leder op het dashboard. Dankzij de grote keuze uit leersoorten krijgen kopers van de Evora volop de gelegenheid om hun auto geheel naar eigen wensen en voorkeuren samen te stellen.



V6 krachtbron met 'intelligente' variabele kleptiming
Voor de aandrijving van de Evora heeft Lotus opnieuw de samenwerking met Toyota gezocht. Onder de motorkap van de Evora bevindt zich een geheel uit aluminium vervaardigde 2GR-FE 3.5-liter V6 DOHC-motor van Toyota, met dual VVT-i ('intelligente' variabele kleptiming). Lotus heeft voor deze motor zelf T6e motormanagementsoftware ontwikkeld om de karakteristieken van de motor overeen te laten komen met de unieke eigenschappen van de Evora. Dat heeft geresulteerd in een maximumvermogen van 280 pk bij 6.400 tpm en een maximumkoppel van 342 Nm bij 4.700 tpm. Hoewel topsnelheid voor Lotus minder belangrijk is dan stabiliteit en handlingprestaties, blijkt uit de eerste tests dat de topsnelheid rond de 256 km/u ligt. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u wordt binnen vijf seconden afgelegd.


De 2GR-FE V6 is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, eveneens afkomstig van Toyota. Momenteel wordt door Lotus tevens een close-ratio variant van deze versnellingsbak ontwikkeld voor kopers die nog meer belust zijn op pure prestaties.


Aanpassingen aan het motormanagement en het uitlaatsysteem hebben er tevens voor gezorgd dat de V6 makkelijker op toeren komt en sneller op commando's van het gaspedaal reageert. Daarnaast levert deze motor volop koppel in het middengebied, waardoor het niet noodzakelijk is om de naald van de toerenteller ver in het rood te jagen. Dankzij deze eigenschappen is de Lotus Evora zeer geschikt voor dagelijks gebruik op de openbare weg, maar blijft het een echte sportwagen wanneer de bestuurder de grenzen gaat opzoeken.

Vergelijkbare artikelen