FANtv-nl-logo-mobile

Nissan Murano (model 2008)

Nissan heeft met de nieuwe Murano heeft een flinke stap voorwaarts gezet. De tweede generatie is voorzien van een nieuw uiterlijk, verbeterde prestaties en een nieuw interieur.


De Nissan Murano was de eerste sportieve crossover – een kruising tussen een coupé en SUV – op de markt. De tweede generatie borduurt voort op zijn behendigheid en voegt tal van verbeteringen en vernieuwingen toe. Hij is verfijnd, elegant en presteert op tal van vlakken nog beter dan zijn voorganger. Zijn lengte is met 6,4 centimeter toegenomen tot 4,83 meter.



Sportief imago
De nieuwe Nissan Murano deelt zijn DNA duidelijk met de eerste generatie Nissan Murano. Het silhouet en de 'opgestoken' achterste zijruiten – in lijn met Nissan's handtekening voor crossovers – blijven behouden, maar elke paneel van het koetswerk is nieuw. De opvallendste wijzigingen betreffen de neus en achterkant van de auto. Vooral de verlichtingseenheden – voor en achter – zijn ingrijpend veranderd. In plaats van 'gestapelde' verticale lichten zijn nu horizontale lichteenheden geplaatst die fraai integreren met de rest van de auto. Voor de achteruitrij-, rem-, achter- en knipperlichten is gebruik gemaakt van led-technologie.


De uitstraling van de auto is extra kracht bijgezet door de deuren in een andere hoek te plaatsen, net als de zijruiten. Hierdoor lijkt de auto voller. De wielkasten zijn op hun beurt scherper en meer vierkant aangezet. Dit geeft de nieuwe Nissan Murano een sportiever imago. 


Van sportief naar luxe
Het interieur van de Murano is ook vernieuwd. Dankzij een nieuw instrumentarium, nieuwe stoelen, een sfeervolle verlichting en nog betere materialen – bijvoorbeeld dubbel gestikt leer en aluminium afwerkingen – is het interieur naar een hoger niveau getild, van sportief naar luxe.


De grootste veranderingen betreffen het instrumentenpaneel, de afwerking van het dashboard en de middenconsole. Het driedelige instrumentenpaneel is geheel geïntegreerd in het dashboard. De snelheidsmeter wordt geflankeerd door een toerenteller (links) en benzine- en watermeter en boordcomputer (rechts) in de vorm van een 'halve maan'. De waarden kunnen eenvoudig worden afgelezen in witte letters op een zwarte achtergrond. Bedieningen voor het audiosysteem, de telefoon en cruisecontrol zijn fraai verwerkt in de V-vorm van het met leer beklede stuurwiel.



Het nieuwste D-platform van Nissan – zoals gebruikt voor de Nissan Altima voor de Amerikaanse markt – is de basis voor de nieuwe Nissan Murano. De auto wint met dit platform 50 procent aan stijfheid. Het trillingsniveau is teruggebracht met 75 procent. Door een verbeterde achterwielophanging met meerdere wieldraagarmen, stuurt de nieuwe Nissan Murano nog preciezer. Een snelheidsgevoelige stuurbekrachtiging verbetert het weggedrag van de auto bij lage snelheden. En het zorgt voor meer gevoel bij hogere snelheden. De vierwielaandrijving wordt verzorgd door Nissan's ALL MODE 4x4i-technologie.


Krachtiger en zuiniger
De nieuwe Nissan Murano beschikt over de bekende 3,5 liter V6 van Nissan. Maar die is wel flink aangepast. Hij is krachtiger en zuiniger geworden. Het vermogen bedraagt nu 256 pk en het koppel 334 Nm. Het gecombineerde brandstofverbruik is 10,9 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt 261 g/km. De vermogenstoename en het gunstigere brandstof-verbruik zijn mede te danken aan verbeteringen aan de Xtronic CVT, Nissan's geavanceerde Continue Variabele Transmissie. Verbeteringen aan lagers, afdichtingen en andere onderdelen zorgen voor 20 procent minder wrijving in de transmissie. De nieuwe Nissan Murano beschikt standaard over de laatste versies van veiligheidsystemen als ABS, EBD en Brake Assist.


Nieuw op de tweede generatie Nissan Murano zijn:



  • Een zonnedak dat over de hele lengte van de auto loopt, van de voorruit tot de achterstoelen. Het voorste gedeelte is te openen voor extra ventilatie.

  • Een elektrisch te openen en te sluiten achterklep

  • Rugleuningen achter die met één eenvoudige beweging zijn neer te klappen. De rugleuningen kunnen handmatig, maar ook elektrisch, weer rechtop gezet worden.

  • Een camera in de zijspiegel aan de passagierskant waarmee objecten in de dode hoek waargenomen kunnen worden.

  • Een start-/stopknop in combinatie met een 'intelligente' sleutel. 


Zelfhelende lak
De Nissan Murano is bovendien de eerste Europese Nissan met Scratch Shield Paint, een 'zelfhelende' carrosserielak. Dankzij deze met speciale hars behandelde lak blijft de carrosserie van de auto langer mooi. Ook worden kleine krasjes 'vanzelf' gerepareerd, waarmee de lak in vrijwel originele staat wordt teruggebracht.
Klanten kunnen kiezen uit zeven kleuren voor de carrosserie, drie daarvan zijn helemaal nieuw. Voor het interieur zijn twee kleuren beschikbaar: zwart en beige leder. Het laadvermogen is met 402 liter (838 na neerklappen achterbank) een van de grootste in zijn klasse.  


Met de Nissan Murano, de Nissan QASHQAI en de Nissan QASHQAI+ 2 in zijn gamma, onderstreept Nissan zijn leidende positie in het segment voor crossovers. Het stoere front, de achterbumpers en zijn forse grondspeling: ze geven allemaal aan dat een Nissan zich ook buiten de gebaande paden uitstekend in zijn element voelt.


De prijs is op dit moment nog niet vastgesteld, maar zal ondanks de rijkere uitrusting niet of nauwelijks hoger zijn dan de prijs van de huidige Murano ad 69.162 euro.


De nieuwe Nissan Murano is vanaf eind oktober leverbaar.

Vergelijkbare artikelen