FANtv-nl-logo-mobile

Opel Insignia Sports Tourer

In de loop van 2009 brengt Opel de Insignia als stationwagon op de markt. Deze heeft dezelfde wielbasis (2,74 meter) als de sedan.


De Insignia Sports Tourer beschikt over dezelfde geavanceerde technologie als de Insignia, zoals het Opel Eye camerasysteem, AFL+ koplampen, Adaptive 4x4 vierwielaandrijving en het FlexRide onderstel. Deze uitrusting wordt aangevuld door typische stationwagon-voorzieningen zoals een elektrisch bedienbare achterklep, met programmeerbare openingshoogte, een niveauregelsysteem en het FlexOrganizer-organisatiesysteem voor de bagageruimte. Deze bagageruimte met volledig vlakke laadvloer heeft een inhoud van 540 tot 1.510 liter. Met een Cw- waarde van iets minder dan 0,30 is de Insignia Sports Tourer de meest gestroomlijnde stationwagon die Opel ooit heeft gebouwd.



De nieuwe Opel Insignia Sports Tourer zal in de lente van 2009 op de Europese markt worden geïntroduceerd. Opel verwacht dat de Sports Tourer een groot deel van de verkoop voor zijn rekening zal nemen in landen waar stationwagons het traditioneel goed doen, zoals Italië en Duitsland.


Design
De Opel Insignia Sports Tourer is een dynamische, sportieve stationwagon die zijn hoge functionele waarde onder een elegant uiterlijk weet te verbergen. Om dit te bereiken hebben de ontwerpers een aantal elementen opnieuw bekeken. Ze hebben de achterklep ver tot in de flanken laten doorlopen en met grote, opvallende, volledig geïntegreerde achterlichten geaccentueerd. Het Opel-logo is zeer prominent op de chroomstrip aanwezig.


De achterkant loopt naar beneden over in een ronde bumper en versterkt zo het aerodynamische silhouet dat het design van de auto bepaalt. De dakspoiler heeft hetzelfde effect en verlengt de dynamisch aflopende daklijn die door de dakrails wordt geaccentueerd. Hierdoor zorgt deze ervoor dat de sportieve verhoudingen van de Insignia sedan ook bij de Sports Tourer behouden blijven. Ook wordt de lucht zo langer langs het dak geleid, wat de luchtweerstand verkleint. Hetzelfde effect hebben twee verticale vinnen die de dakspoiler en de achterlichten verbinden. De luchtstroom wordt scherp afgesneden, waardoor de opwaartse druk achteraan wordt verkleind.



Net als bij de Insignia sedan hebben de ingenieurs van GM Europe de kleinste details bijgeslepen voor optimale aerodynamische eigenschappen. De hoeken van de voorbumper werden bijvoorbeeld afgerond en een soepele spoilerrand werd onder aan de bumper toegevoegd, de vorm van de A-stijl werd ronder gemaakt, de buitenspiegel kreeg een vleugelvorm en de onderste draagarm van de achterwielophanging een gestroomlijnder profiel. Twee spoilers onder de auto leiden de lucht over de achteras om de luchtweerstand en de opwaartse druk nog te verkleinen, terwijl de drie voorste luchtinlaten werden geoptimaliseerd en nog efficiënter werken. Met een Cw-waarde van iets minder dan 0,30 is de Insignia Sports Tourer de meest gestroomlijnde stationwagon die Opel ooit heeft gebouwd. De luchtweerstand van 0.69 m² is zelfs beter dan die van vele kleinere auto's.


Interieur
Onder de dynamische carrosserie van de nieuwe stationwagon schuilt een interieur met een zee van ruimte voor vijf inzittenden en een uiterst concurrerende bagageruimte met een inhoud van 540 liter. De Sports Tourer heeft met 2,74 meter dezelfde wielbasis als de 4-deursmodellen en heeft achteraan ongeveer acht centimeter extra laadlengte tot een totaal van 4,91 meter. De lengte van de laadruimte tot aan de voorste stoelen is 1,91 meter en helemaal volgeladen heeft de sportieve stationwagon zelfs een maximale bagageruimte van 1.510 liter.



Het automatisch niveauregelsysteem is net zo praktisch als de standaard aanwezige sluithulp voor de manuele achterklep, die de achterklep bij het sluiten in het slot trekt. Eveneens verkrijgbaar is een achterklep die elektrisch geopend en gesloten kan worden en een programmeerbare openingshoogte heeft om beschadiging van de achterklep te voorkomen. Dat laatste is vooral handig in garages met een laag plafond. Daarnaast zijn er slimme ideeën, zoals het bekende FlexOrganizer-systeem, om voorwerpen van elkaar te scheiden en veilig vast te zetten: een flexibel systeem van netten en wegklapbare afscheidingen kan met twee horizontale rails aan beide zijden van de bagageruimte worden bevestigd. Tot de vele opbergmogelijkheden in de passagiersruimte, die ook terugkomen in de sedan, behoren voorgevormde vakken in de voordeuren die elk groot genoeg zijn voor een fles van 1,5 liter.


De nieuwe Sports Tourer introduceert een nieuw materiaal voor stoelbekleding dat voor het eerst in de auto-industrie wordt gebruikt. Het maakt gebruik van “TopTec” nanotechnologie om de stoffen stoelbekleding vlekbestendig te maken en om te voorkomen dat vloeistoffen erdoor dringen. Hierdoor is de bekleding tot 50 procent gemakkelijker te reinigen dan de gebruikelijke stoelbekledingen. TopTec-materiaal, verkrijgbaar met het beige interieur, is even luchtdoorlatend als het gewone materiaal en maakt het gezinnen met kleine kinderen gemakkelijk om te kiezen voor interieurbekleding met aangename, lichtkleurige stoffen.


Keuze uit negen motoren
Twee nieuwe motoren beleven hun première in de Insignia Sports Tourer en vormen een aanvulling op de reeks van zeven motoren die al voor de sedan-modellen verkrijgbaar zijn. De 2.0-liter BiTurbo dieselmotor van 190 pk en de 1.6-liter turbo benzinemotor van 180 pk zullen dan ook voor de 4- en 5-deurs uitvoeringen verkrijgbaar zijn. Beide motoren passen in de strategie van Opel van verkleining van de cilinderinhoud. Deze strategie houdt in dat een hoger vermogen niet uit een grotere cilinderinhoud wordt gehaald, maar dat het rendement van kleinere motoren wordt verhoogd door middel van geavanceerde technologie. Hierdoor kunnen deze op zijn minst met grote motoren concurreren op het gebied van vermogen, koppel en rijplezier, maar toch aanzienlijk minder brandstof verbruiken. Naast deze negen motoren zal in de loop van volgend jaar een ecoFLEX-variant met een opmerkelijk laag brandstofverbruik en lage CO2-uitstoot worden geïntroduceerd.



De nieuwe 2.0 CDTI BiTurbo
De nieuwe 2.0-liter CDTI BiTurbo wordt de topmotor in de dieselreeks van de Insignia. Met tweetrapsturbocompressie en clean tech verbranding levert hij 140 kW/190 pk bij 4.000 t/min, wat overeenkomt met een uitstekend vermogen van 70 kW/95 pk per liter. Het maximumkoppel bedraagt 400 Nm bij een uitzonderlijk lage 1.500 t/min.


De innovatieve clean tech technologie, die de verbranding regelt via een systeem met gesloten verbrandingskringloop, wordt voor het eerst in de viercilindermotor met common-rail toegepast. Druksensoren in de bougies meten de verbrandingsdruk tot 180 bar in elke cilinder afzonderlijk tot een miljoen keer per minuut met een nauwkeurigheid van 98 procent. De meetgegevens worden naar het centraal motormanagementsysteem gestuurd, en de brandstofinjectie wordt voortdurend bijgesteld. Dit systeem met gesloten verbrandingsproces laat de motor altijd binnen een optimaal toerentalbereik draaien voor een maximaal vermogen bij een minimale emissie, waardoor het verbruik wordt verlaagd en geluiden worden gereduceerd. Een langdurig stabiele verbranding is een ander voordeel van drukmeting met de piëzo-resistieve sensoren. Gedurende de hele levensduur van de motor compenseert dit proces slijtagefactoren zoals onnauwkeurigheden in de brandstofmeting, speling in de onderdelen en verschillende brandstofkwaliteiten en gebruiksomstandigheden.


Het concept van tweetrapsturbocompressie garandeert een goede respons bij lage toerentallen en een maximaal vermogen. Twee turbocompressoren, een kleine en een grote, zijn in serie geschakeld en worden door een gecombineerd smoorklepsysteem gestuurd. Tot 1.500 t/min lopen de uitlaatgassen enkel via de turbine in de kleine turbocompressor met lage inertie, die de lucht met een druk tot 3,3 bar in de cilinders stuwt. Wanneer het motortoerental toeneemt, wordt een deel van de uitlaatgassen langs de grote turbine geleid, zodat de beide turbocompressors actief worden. De lucht, die in de grote turbocompressor werd voorgecomprimeerd, wordt via een intercooler naar de kleine turbocompressor gevoerd en vervolgens uiterst gecomprimeerd in de cilinders gestuwd. Bij motortoerentallen boven de 3000 t/min wordt de volledige uitlaatgasstroom naar de grotere turbo geleid, die vervolgens de gecomprimeerde lucht via de intercooler in de cilinders stuwt.


Een common-rail injectiesysteem van de derde generatie – met een druk tot 2000 bar – is een ander opmerkelijk motorsysteem. In, bijvoorbeeld, de hydraulische zaagtechnologie is 2.000 bar voldoende om roestvrijstalen blokken tot 15 centimeter dik te zagen. In de dieselmotor van Opel voert het hogedruk railsysteem de brandstof aan via uiterst precieze, elektrisch gestuurde piëzo-verstuivers die tot acht keer per slag injecteren, met een uiterst precieze verbranding met een lage geluidsproductie en weinig emissie van uitlaatgassen als resultaat.


Een oxidatiekatalysator dicht bij de motor en een standaard partikelfilter zorgen voor de nabehandeling van de uitlaatgassen. Net als alle motoren van de Insignia voldoet deze nieuwe, uiterst efficiënte dieselmotor aan de Euro 5 emissienorm.


De nieuwe 1.6 Turbo van 180 pk
De nieuwe 1.6-liter, viercilinder ECOTEC-benzinemotor maakt eveneens gebruik van turbocompressie. Hij levert een maximumvermogen van 132 kW/180 pk en een maximumkoppel van 230 Nm van slechts 2.200 t/min tot een indrukwekkende 5.400 t/min. Bovendien levert het standaard overboostsysteem indien nodig kortstondig een 15 procent hoger koppel, tot 266 Nm. Door elektronische sturing kan de maximale laaddruk gedurende vijf seconden tot 2,5 bar worden verhoogd, tegenover 2,1 bar bij normale werking. De overboostfunctie wordt geactiveerd zodra het gaspedaal snel en helemaal wordt ingedrukt.


De cilinderkop, het oliecarter en het inlaatspruitstuk, met lateraal geplaatste smoorklep, zijn allemaal van aluminium. Door de turbokast in het gegoten uitlaatspruitstuk te integreren - een typisch kenmerk van Opel - worden een optimale gewichtsbesparing en een snelle respons mogelijk gemaakt. De turbocompressor is watergekoeld en werd door Opel ontwikkeld in samenwerking met specialisten van BorgWarner Turbo Systems. Hij onderscheidt zich door geperfectioneerde stroomgeometrieën, verbeterde materialen en een grotere duurzaamheid.


De compacte 1.6 turbomotor is slechts 15 kg zwaarder dan zijn atmosferische tegenhanger en weegt slechts 131 kg. Hij heeft een boring/slagverhouding van 79/81,5 mm en een cilinderinhoud van 1598 cm3, topwaarden op het gebied van vermogen/gewichtverhouding (1 kg per 1 kW), specifiek vermogen (82,5 kW/112,5 pk per liter cilinderinhoud) en specifiek verbruik: bij 2.000 t/min en een turbodruk van 2 bar verbruikt hij slechts 406 gram brandstof per kilowattuur. Ook deze motor voldoet aan de strenge Euro 5 emissienorm.


Innovaties
Het onderstel werd voor voor- en vierwielaandrijving ontworpen met het oog op veiligheid en comfort van hoog niveau. Het kan nog worden verbeterd met het innovatieve, geïntegreerde FlexRide mechatronisch onderstel dat de stabiliteit verhoogt en de demping elektronisch in real-time regelt. FlexRide biedt de bestuurder ook de keuze tussen drie rijprogramma's. Behalve de standaard adaptieve modus kan de bestuurder opteren voor een comfortabele Tour-modus of een dynamische Sport-modus. De Sport-modus bezorgt de bestuurder van de Insignia Sports Tourer een actievere rijervaring door de instelling van onderling verbonden functies zoals de stuurinrichting, de smoorklepbediening en zelfs de sfeerverlichting van het instrumentenbord aan te passen. Daarnaast kunnen Insignia-kopers het nieuwe, geavanceerde Adaptive 4x4-systeem bestellen, dat het koppel proactief verdeelt voor een opmerkelijke stabiliteit, terwijl het bij alle wegomstandigheden voor een optimale tractie en een beter weggedrag zorgt.


De “Opel Eye” camera, die verkeersborden leest en onthoudt en de bestuurder waarschuwt wanneer hij ongemerkt van de rijbaan afwijkt, zorgt eveneens voor extra veiligheid in de Insignia Sports Tourer. Andere innovatieve systemen zijn de AFL+ koplampen van de nieuwe generatie, die met negen verschillende lichtfuncties aan de heersende verkeersomstandigheden kunnen worden aangepast en de bijzonder rugvriendelijke, orthopedische ergonomische sportstoelen.

Vergelijkbare artikelen