FANtv-nl-logo-mobile

Mitsubishi Colt (model 2008)

Op de Autosalon van Parijs is de nieuwe Mitsubishi Colt onthuld. Alle Colts worden in Nederland gemaakt.


Evenals voorheen zullen alle Colts worden gebouwd bij de Mitsubishi Motors NedCar-fabriek in Born. De productiestart staat gepland voor deze maand. In oktober en november 2008 gaan de verkopen in de diverse Europese landen van start.



Ontwikkeling
Waar de nieuwe Lancer de plaats inneemt van de enkele jaren uit het C/D-segment verdwenen Carisma, Lancer en Galant, is de nieuwe Colt de directe opvolger van zijn halverwege 2004 succesvol geïntroduceerde voorganger voor het B-segment. Na 267.000 verkochte auto's met 80% nieuwe kopers, wil Mitsubishi Motors dit succes voortzetten met een verder doorontwikkelde Colt. Comfortabeler dan ooit is de Colt, als kleinste Mitsubishi-personenauto, klaar om de strijd aan te gaan in een uiterst competitieve sector van de Europese markt, bestaande uit een grote groep nieuwkomers en terugkerende oudgedienden, met een stabiel verkoopvolume van 4 miljoen auto's per jaar.


Design
Het nieuwe design heeft een sterkere verwantschap met de grotere Lancer-broers. Na het inruilen van de MPV-achtige hoge bouw van zijn voorganger kenmerkt de nieuwe Colt zich door zijn lagere en bredere profiel, waarbij met name de 'Jet Fighter'-grille en de geheel vernieuwde frontpartij direct in het oog springen.



Deze nieuwe 'familietrekken' zijn op consistente en harmonieuze wijze in het totale designconcept van de Colt geïntegreerd. Hetzelfde geldt voor de gespierde contouren van de voorspatborden en de nieuwe 'samoerai'-koplampen, die eveneens zijn geïnspireerd op de nieuwe Lancer en bijdragen aan de krachtigere uitstraling.


De zijkant kenmerkt zich door een langgerektere raamlijn doordat de C- en D-stijlen (D-stijl alleen bij de 5-deursversie) met zwart folie zijn afgewerkt en de dorpels donker zijn uitgevoerd.


Tot slot is de achterkant van de 5-deursversie ingrijpend gewijzigd (slankere, lagere en om de hoeken doorlopende achterlichten, nieuwe achterklep en grotere bumper), wat de auto een lagere en bredere uitstraling – en daardoor meer karakter – geeft. Een nieuwe achterbumper en nieuwe, donkere achterlichtglazen zijn de belangrijkste wijzigingen aan de markante achterkant van de 3-deursversie.


Het nieuwe exterieurdesign wordt gecomplementeerd met nieuwe velgen, waaronder twee donker uitgevoerde Ralliart-vijfspaaksvelgen die ook leverbaar zijn voor de Lancer Ralliart van 2009 en verwijzen naar de historische Japanse sportsedans uit de jaren '60 en '70, om te beginnen met Mitsubishi's eigen Lancer 1600 GSR uit 1973.



Motoren
Voor zowel de Colt als de Lancer zijn motoren met oplopende prestatieniveaus leverbaar; van de 75 pk van de pittige 1.1 driecilinder voor de Colt tot de imponerende 295 pk van de 2,0-liter turbo van de Lancer Evolution.
In lijn met Mitsubishi's historie en merkidentiteit komt er, evenals voor de Lancer, een Colt Ralliart met een vermogen van 150 pk, zowel in 3- als 5-deursversie.


Daarbij is ter verbetering van de rijdynamiek ten opzichte van de huidige Colt CZT de wielophanging op acht punten gewijzigd, onder andere door de toepassing van een dikkere voorstabilisator.


Voor de sprint van 0 tot 100 km/h heeft de Colt Ralliart slechts 7,4 seconden nodig; 0,6 seconde minder dan zijn voorganger. De topsnelheid** en het brandstofverbruik zijn ongewijzigd.


Anders dan bij de huidige Colt CZT komt er van de nieuwe Colt Ralliart ook een 5-deursversie, die naar schatting goed zal zijn voor 40% van de Ralliart-verkopen. Deze nieuwe variant biedt het praktisch gemak van twee achterportieren en een neerklapbare achterbank en is afgezien van een iets comfortabeler afgesteld onderstel technisch grotendeels gelijk aan de nieuwe 3-deurs Colt Ralliart.



De nieuwe Colt zal niet meer leverbaar zijn met dieselmotoren omdat het technisch onmogelijk is de huidige 1.5-motor geschikt te maken voor Euro 5 en slechts 13% van de verkochte Colts tot dusver een diesel was. Met het oog op de toekomst heeft Mitsubishi voor de Colt een serie motoren met lage CO2-emissies ontwikkeld, waaronder varianten met een AS&G-systeem en FFV-versies. Deze uitvoeringen zullen begin 2009 onder de verzamelnaam 'Clear Tec' worden geïntroduceerd.


Verbeteringen
De Mitsubishi-technici hebben veel tijd en energie gestoken in het terugdringen van lawaai en trillingen. Door het toepassen van extra dempend plaatwerk en extra viltmatten van grote dikte is het geluidsniveau in het interieur aanzienlijk teruggebracht.


Voor de bovenkant van het dashboard is een materiaal met een fijnere 'vierkant'-structuur toegepast en voor de stoelbekleding een stof van hoge kwaliteit gekozen. Het dashboard zelf is ook vernieuwd, waarbij veel elementen uit de Lancer zijn overgenomen (stuurwiel, infodisplay, amberkleurige instrumentenverlichting). Daarnaast is het audiosysteem beter in het geheel geïntegreerd en is in plaats van de jeugdig aandoende lichtblauwe transparante elementen uit de huidige Colt gekozen voor een stijlvolle donker- en zilverkleurige afwerking.


Ook de uitrusting is uitgebreid, onder andere met nieuwe voorzieningen als cruise control, noodstopsignalering, 'Coming home'-verlichting, een aux-aansluiting voor het audiosysteem en een schakelindicator.



Tot slot heeft de nieuwe Colt, conform de gedachte achter de Lancer Sportback('veel ruimte + de nodige flexibiliteit') een aantal nieuwe voorzieningen die een flexibeler gebruik van de royale ruimte mogelijk maken. Zo kan een vlakke laadvloer worden gecreëerd zonder de achterbank te verwijderen en kan de hoogte van de laadvloer worden aangepast om het laadvolume te vergroten tot maximaal 1.032 liter (nu 854 liter).

Vergelijkbare artikelen