FANtv-nl-logo-mobile

Volkswagen Golf TwinDrive

Een grote actieradius, een zeer laag brandstofverbruik en een geringe uitstoot van CO2. Met TwinDrive toont Volkswagen hoe autorijden er in de nabije toekomst uitziet.


Volkswagen doet momenteel uitgebreide tests met de Golf TwinDrive. Deze plug-in hybride is uitgerust met een nieuw aandrijfsysteem dat een elektrische plug-in motor combineert met een verbrandingsmotor. Een testvloot met twintig Golfs TwinDrive wordt dit jaar ingezet in Berlijn.



De elektromotor van de Golf Twin Drive heeft een actieradius van rond de 50 kilometer. Dat maakt de schone, stille en zuinige TwinDrive uitermate geschikt voor gebruik in de stad. Maar door de combinatie met een zuinige TDI- of TSI-verbrandingsmotor kan de auto ook uitstekend voor langere afstanden ingezet worden. Als de Golf TwinDrive ongeveer 50 kilometer heeft afgelegd neemt een benzine- of dieselmotor het van de elektromotor over.


Algemeen directeur Prof. Dr. Martin Winterkorn van Volkswagen AG noemt de Golf TwinDrive een elementaire stap naar een volledig elektrisch aangedreven auto. Vult bij een hybrideauto de elektromotor de verbrandingsmotor aan, bij de Golf TwinDrive is het net andersom, aldus Winterkorn.


Stopcontact
Op een afstand van 100 kilometer verbruikt de Golf Twin Drive 8 kWh elektriciteit en slechts 2,5 liter brandstof (2,5 l/100 km). Gezamenlijk leveren de motoren een vermogen van 174 pk/130 kW. Hiermee koppelt de Golf TwinDrive een zeer laag brandstofverbruik en een geringe uitstoot van CO2 aan optimale prestaties.
Door een stekker in een stopcontact te steken (plug-in) kan de accu worden opgeladen. De accu wordt ook tijdens het rijden bijgeladen, met de energie die opgewekt wordt bij het remmen. Een start-stopsysteem helpt verder om optimaal brandstof te besparen.



Elektrische mobiliteit
De toename van het gebruik van elektriciteit voor de aandrijving van autos speelt een grote rol bij het reduceren van het brandstofverbruik. In deze context combineert de Golf TwinDrive puur elektrische mobiliteit voor de korte afstand met langeafstandsmobiliteit van zuinige verbrandingsmotoren. Volgens topman Winterkorn is de toekomst aan elektrisch aangedreven autos. Op de weg daar naartoe zet Volkswagen in op een aandrijfsysteem dat compacte TDI- en TSI-motoren combineert met elektromotoren en zeer efficiënte accus. Volkswagen investeert fors in de ontwikkeling van deze nieuwe technologie en wordt daarbij gesteund door de Duitse overheid.


Vergelijkbare artikelen