FANtv-nl-logo-mobile

Volkswagen Polo (model 2009)

De nieuwe Volkswagen Polo is één van de belangrijkste primeurs in Genéve. Hier alle informatie over de compacte Duitser.


Het is al de vijfde generatie van de kleinste Opel, één van de meest verkochte auto's op de markt. Volswagen is er in geslaagd de kleine auto een volwassen uitstraling te geven. De Polo, herkenbaar aan zijn duidelijke nieuwe VW-gezicht, is een doelbewuste en indrukwekkende auto en niet "schattig" zoals de meeste concurrenten in zijn segment.



Met een lengte van 3,952 meter (36 mm meer dan zijn voorganger) en een breedte van 1,682 meter (+32 mm), biedt de nieuwe Polo die plaats  aan vijf volwassenen en hun bagage (280 liter tot maximaal 952 liter). De toename in de breedte in combinatie met een 13 mm geringere hoogte (1,454 meter) geeft de Polo meer dynamiek. Het ontwerp wordt bepaald door scherpe, strakke lijnen en door het weglaten van 'ontwerptrucjes'.


Voorkant
Het typerende uiterlijk van Volkswagen – de vlakke grille met de brede koplampen die VW sinds de Scirocco toepast – is speciaal bewerkt om de voorkant van de nieuwe Polo te sieren. Het onderstreept nog eens de extra breedte van de nieuwe Polo. Maar meer nog accentueert het het lage zwaartepunt van de auto. De in de kleur van de carrosserie gespoten bumpers van de Polo vormen een harmonieus geheel met de in zwart uitgevoerde grille.



In een derde horizontaal vlak hieronder is een grote luchtinlaat aangebracht die motor en remmen van voldoende koellucht voorziet. Aan de zijkanten van deze zwarte band zijn de daglichten en mistlampen met daarin opgenomen de richtingaanwijzers geplaatst. De daglichten sparen 0,15 liter brandstof per 100 kilometer in vergelijking tot normale daglichten.


Vlak boven het wegdek valt de in de kleur gespoten smalle spoiler op. De spoiler is meer naar voren geplaatst en hij vormt een bepalend deel van de bescherming van voetgangers.


Volkswagen biedt de Polo aan met twee of drie verschillende koplampen, afhankelijk van de gekozen extra's. De Trendline is voorzien van H4-koplampen. Vanaf de Comfortline worden dubbele H7-koplampen toegepast die tien procent meer licht geven dan die van het voorgaande model. De knipperlichten zijn in de koplampunits opgenomen. De lijnvoering van de koplampen – zowel aan de buitenkant als vanbinnen – sluit fraai aan op die van de grille.


Achterkant
De achterkant van de Polo wordt gekarakteriseerd door geometrie en sportiviteit. De vormgeving van de koplampen, met de omhoog lopende lijn aan het eind, wordt herhaald bij de achterlichten. Deze geven ook een fraaie uitstraling in het donker en lopen door in de brede schouders van de Polo. Het dak rust op die schouders ter hoogte van de horizontale carrosserielijn die aansprekend is vanuit iedere hoek. De achterklep loopt door tot aan de bumper en net als bij de Golf wordt de handgreep gevormd door het VW-logo, dat omhoog scharniert en als hendel fungeert. De in de achterklep geïntegreerde dakspoiler is standaard.



Ook aan de achterzijde maakt de Polo een zeer krachtige indruk. Vanuit dit gezichtspunt wordt duidelijk hoe extreem de ontwerpers gebruik hebben gemaakt van de met 30 mm toegenomen spoorbreedte vóór en achter, waarbij ze de velgranden zo ver mogelijk naar buiten hebben getrokken, alsof ze met een mes zijn uitgesneden uit het verticale vlak langs de wielkasten. Het houdt meteen in dat bij de Polo veel combinaties van velgen en banden kunnen worden toegepast. De reeks als extra leverbare combinaties loopt tot een bandenmaat van 215/40 R17.


Het profiel
De zijkant van de wagen wordt gekenmerkt door de sportieve overhang aan de voorzijde en de extreem korte overhang achter, de uitgesproken vormgegeven 'karakterlijn' over de zijkant en het lage dak dat naar achteren afloopt. De prominent aanwezige schouderlijn onderstreept de krachtiger verschijning van de nieuwe Polo. Sinds de vierde generatie van de Polo is de auto in vijfdeursuitvoering voorzien van een derde zijraam dat is opgenomen in de C-stijl. Bij de nieuwe Polo is dit derde zijraam extra prominent aanwezig.



Zowel bij de A- als de C-stijl loopt de onderlijn van het raam op, wat weer combineert met de oplopende koplampen en achterlichten. Ook de zijskirts vallen op, waarvan de vorm bovendien bijdraagt aan een gunstige Cw-waarde. De bodem van de Polo is in verband met een lage luchtweerstand geoptimaliseerd. Hetzelfde geldt voor de behuizing van de buitenspiegels, die 20 procent minder luchtweerstand ondervinden dan die van het voorgaande model.


Het interieur
Het interieur is compleet nieuw. Vanaf de Comfortline is het oppervlak van het dashboard opgewaardeerd door middel van de zogegeheten slush-technologie (een topklasse oppervlaktestructuur die zacht aanvoelt). De lagere vlakken in het interieur en de deurpanelen en verdere interieurpanelen kunnen worden besteld in de kleuren antraciet of seashell.


Op bestuurder gerichte ergonomie
Opmerkelijk is dat de middenconsole nu meer naar de bestuurder is gericht. De schakelaars op de console zijn op dezelfde wijze samengebracht als bij het vorige model, maar ze zijn compleet nieuw ontworpen. Bovenaan zitten twee luchtinlaten die vanaf de Comfortline zijn gevat in een aluminium behuizing (bij de Trendline glimmend zwart).


Een niveau lager vindt de bestuurder knoppen voor onder meer de alarmlichten, de achterruitverwarming en de verwarmbare stoelzittingen. Weer een niveau lager is de bediening van het radio-/navigatiesysteem te vinden, dat nieuw op de Polo wordt geïntroduceerd. Het gaat hier om de RNS 310, een eersteklas radio-/navigatiesysteem met aanraakscherm en een multimedia interface (MEDIA-IN), mp3-aansluiting (via cd, dvd of sd-kaart) en AUX-IN-aansluiting op het voorpaneel.



Ten slotte is het onderste niveau van de console bestemd voor de verwarmingsunit of de climate control (Climatic is standaard vanaf de Comfortline). Heeft de auto airco, dan kan het dashboardkastje worden gekoeld! Verder is hier een vakje voor de zonnebril en een schakelaar om de airbag voor de passagier uit te schakelen. Optioneel zijn de bandenspanningmeter en een mp3-aansluiting. De bedieningshandleiding is ondergebracht in een apart vak van het dashboardkastje. Direct voor de versnellingspook zijn een 12-voltaansluiting aangebracht en een AUX-IN-contact voor het aansluiten van een aparte mediaspeler.


Wit achtergrondlicht
De instrumenten van de Polo zijn ook opnieuw vormgegeven. Ze hebben wit achtergrondlicht en de vormgeving komt overeen met die van de Golf. De brandstofmeter van de nieuwe Polo is digitaal. En net als de randen van de luchtroosters heeft ook de draaischakelaar voor de verlichting – links op het dashboard – vanaf de Comfortline een fraai glimmende metalen afwerking.


Net als voor andere nieuwe Volkswagens zijn ook voor de Polo driespaaksstuurwielen ontwikkeld. In de topuitvoering is een lederen stuurwiel geplaatst dat iets kleiner is dan die in de Golf. Optioneel is een multifunctioneel stuur met bedieningsschakelaars in de linkerspaak. De armsteunen in de deurpanelen zijn ergonomisch gevormd. Bovendien hebben zij ruimte voor een 1,5-literfles. Voor het eerst kan een middenarmsteun met ingebouwd opbergvak worden besteld in de Polo.


Meer ruimte voor alle inzittenden
Alle zitplaatsen in de Polo zijn opnieuw ontworpen. En ze bieden meer plaats dan in het voorgaande model. Vooral de knieruimte achterin is door de toegenomen interieurlengte (1,674 meter, +8 mm) groter. De schouderruimte voorin (1,372 meter) is met 22 mm toegenomen. Dankzij de grotere maten biedt de Polo duidelijk meer interieurruimte. En natuurlijk is die ruimte variabel: het omklappen van de achterbank (vanaf de Comfortline in de verhouding 60/40) is bijzonder eenvoudig en de auto heeft dan een vlakke laadvloer als gevolg van de dubbele laadvloer in de kofferruimte (vanaf Comfortline). De dubbele laadvloer is op twee niveaus te gebruiken.


Veiligheid
De nieuwe Polo, zoals die nu in Europa op de markt wordt gebracht, heeft een rijk standaardpakket aan veiligheidszaken. Elektronisch geregelde ESP met Hill Hold Control is standaard, net als een groot aantal goed samenwerkende airbags, waaronder dubbele airbags in de rugleuning van de voorstoelen die hoofd en borstkas beschermen. Gordelspanners, gordels met spankrachtbegrenzers, waarschuwingslampjes voor het gebruik van de gordels, hoofdsteunen op de voorstoelen die whiplash tegengaan, drie hoofdsteunen achterin en Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes zijn alle standaard aanwezig in de nieuwe Polo.



Minder gewicht, gunstiger verbruik
Ondanks verbeteringen op tal van plaatsen van de auto is het gelukt het gewicht van de carrosserie van de nieuwe Polo met 7,5 procent te verminderen. Het toepassen van nieuwe TDI- en TSI-motoren en een nieuwe zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling zorgt voor een duidelijk gunstiger verbruik en een vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen.


Een goed voorbeeld is de nieuwe 1.2 TSI. Deze direct ingespoten viercilinderbenzinemotor met turbolading levert 77 kW/105 pk en verbruikt slechts 5,5 liter benzine per 100 km bij een CO2 -uitstoot van 129 g/km. Dit is een verbetering 19 procent ten opzichte van de vorige Polo!


In het eerste jaar van de nieuwe Polo is er keus uit zeven motoren – vier benzine- en drie dieselmotoren – die in vermogen uiteenlopen van 44 kW/60 pk tot 77 kW/105 pk. Vijf van deze motoren zijn helemaal nieuw of worden voor het eerst in de Polo gebruikt. Onder de nieuwe motoren zijn drie compleet nieuwe TDI's (turbodiesel met directe inspuiting).


Individueel toepasbare hightech extra's
De Polo is optioneel onder meer uit te rusten met in de mistlampen vóór geïntegreerde bochtenverlichting (vanaf Comfortline), gordijnairbags die de hoofden van de inzittenden vóór en achter beschermen en een radio- en navigatiesysteem met geïntegreerde handsfree telefoon. Een glazen schuifdak en bi-xenonkoplampen volgen in een later stadium.


Eind juni op de markt
De productie van de nieuwe vijfdeurs Polo begint eind maart. In de laatste week van juni wordt de zowel uiterlijk als technisch vooruitstrevende nieuwste versie van de Duitse bestseller in Duitsland op de markt gebracht. Slechts twee weken later start de verkoop in heel Europa, waarna de overige continenten snel aan de beurt komen.

Vergelijkbare artikelen