FANtv-nl-logo-mobile

De nieuwe VW Golf GTI

Hoge prestaties, betere verbruikscijfers en een prijs die start bij 31.650 euro. maak kennis met de nieuwe Golf GTI.


De Golf GTI is al ruim drie decennia lang een fenomeen. Dat wordt nog eens treffend benadrukt door onderzoek dat Volkswagen onder Golf-rijders heeft laten uitvoeren. Daarbij kwam naar voren dat 78% van de ondervraagden altijd al van een Golf GTI heeft gedroomd.



Dertig procent van de respondenten gaf bovendien aan dat als geld geen rol zou spelen, de Golf GTI de eerste keus zou zijn. Die uitslag is des te opmerkelijker omdat de Porsche 911 en de Audi R8 in dat onderzoek op de plaatsen twee en drie staan.


Deze bijzondere status heeft er inmiddels wel toe geleid dat er wereldwijd in totaal al meer dan 1,7 miljoen Golf GTI-modellen zijn verkocht.


GTI generatie zes
De nieuwe Golf GTI, waarvan de verkoop in mei start, beschikt over een nieuwe tweeliter TSI-krachtbron. Deze levert dankzij een combinatie van directe brandstofinspuiting en turbotechnologie een vermogen van 115 kW/210 pk en een koppel van 280 Nm (beschikbaar tussen 1.750 en 5.200 tpm). Dat stelt de 1.318 kilogram (vierdeurs 1.339 kg) wegende Golf GTI met standaard zesversnellingsbak in staat tot een topsnelheid van 240 km/h en een sprint van 0-100 km/h in slechts 6,9 seconden.



De prestatiecijfers voor de uitvoeringen met DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling zijn nagenoeg identiek (top 238 km/h, 0-100 in 6,9 s). Afgezet tegen dit prestatiepotentieel, zijn de verbruikscijfers opmerkelijk laag. De Golf GTI laat een gemiddeld verbruik van 7,3 l/100 km voor zich noteren. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 170 g/km (GTI DSG: 7,4 l/100 km, 173 gram). Dit levert voor beide modellen een groen C-label op en ook dat maakt de Golf GTI nog unieker in zijn klasse. De 2.0 TSI-motor voldoet bovendien aan de Euro-5 emissienorm.


Scherp
De Golf GTI staat al sinds het begin van zijn carrière bekend om zijn dynamische onderstel. Ook in dat opzicht verdient deze nieuwe uitvoering het predikaat GTI ten volle. Om te beginnen is het GTI-onderstel ten opzichte van de normale Golf-uitvoeringen 22 mm verlaagd en is de afstemming van veren, schokdempers en stabilisatoren speciaal afgestemd op sportiviteit en dynamiek. De innovatieve multilink achteras zorgt ervoor dat het standaard ESP vrijwel nooit hoeft in te grijpen.


Een primeur voor Volkswagen is de toepassing van het elektronisch sperdifferentieel XDS. Dit zorgt voor nog meer grip bij bijvoorbeeld voluit (uit)accelereren. Dit elektronische sperdifferentieel werkt nauw samen met ESP. Optioneel is de adaptieve onderstelafstemming DCC beschikbaar. Daarmee wordt de onderstelafstemming volautomatisch aangepast aan de rij- en wegomstandigheden. Bij accelereren, remmen en/of stuurbewegingen wordt de afstemming stugger ten behoeve van optimale dynamiek. Bovendien voorkomt dit het overhellen van de carrosserie.


DCC biedt daarbij de mogelijkheid om een eigen set-up te kiezen. Een knop in de middenconsole geeft toegang tot Normale-, de Comfort- of de Sportmodus. In de laatste stand wordt ook de mate van stuurbekrachtiging beïnvloed.



Herkenbaar
De nieuwe Golf GTI onderscheidt zich duidelijk van de andere Golf-uitvoeringen. Hij beschikt over typische GTI-accenten als de typeaanduiding en de rode sierlijsten in de grille, de achterspoiler en de opvallende lichtmetalen velgen. Ook in het interieur zijn klassieke GTI-ingrediënten terug te vinden zoals de sportstoelen met blokbekleding en lederen bekleding van stuur. Zoals het een Golf GTI betaamt, is zwart de overheersende interieurkleur.


De nieuwe Golf GTI is leverbaar vanaf 23 april aanstaande. De prijslijst start bij € 31.650,- .

Vergelijkbare artikelen

© FANtv.nl