FANtv-nl-logo-mobile

Audi A4 2.0 TDIe

Audi presenteert de zuinigste versie van het A4-gamma: de Audi A4 2.0 TDIe. Deze staat vanaf juli 2009 in de showroom.


Deze Audi met handgeschakelde zesversnellingsbak neemt genoegen met 4,6 l/100 km en heeft daarmee een CO₂-uitstoot van slechts 119 g/km. De prestaties hebben hier niet onder te lijden, want met een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h in 9,5 seconden en een topsnelheid van 215 km/h is de 100 kW/136 pk sterke Audi A4 2.0 TDIe allesbehalve traag te noemen. De prijs is nog niet bekend.



Efficiency is standaard in elke Audi. De A4 2.0 TDIe laat op overtuigende wijze zien dat efficiency, een aansprekend rijgedrag, comfort en rijplezier niet met elkaar in tegenspraak zijn, zegt Michael Dick, bestuurslid van de ontwikkelingsafdeling bij Audi AG. De hoge graad van efficiency is door een samenspel van verschillende factoren tot stand gekomen.


Reductie met start-stop
Het standaard start-stop-systeem bewijst zich vooral in stads- en fileverkeer. Wanneer de auto tot stilstand komt, het koppelingspedaal niet is ingetrapt en de versnellingspook in neutraal staat, slaat de motor automatisch af. Zodra de koppeling wordt ingetrapt, start de motor weer.


Het start-stop-systeem functioneert opvallend stil, comfortabel en snel. Nog tijdens het intrappen van het koppelingspedaal draait de motor alweer op stationair toerental. Tijdens de genormeerde testcyclus weet het start-stop-systeem het verbruik met circa 0,2 l/100 km te reduceren, wat overeenkomt met een reductie van de CO₂-uitstoot van ongeveer 5 g/km.


Speciale banden
Dit e-model heeft verder een handgeschakelde zesversnellingsbak met een langere eindoverbrenging, zodat het toerental in iedere versnelling lager is. Ook het motormanagement is op maximale efficiency geprogrammeerd. De brandstofbesparende banden met lage rolweerstand in de maat 205/60/16 zijn exclusief voor de e-modellen van de Audi A4.


Het terugwinnen van remenergie maakt eveneens deel uit van het pakket maatregelen. In combinatie met een vernuftige werking van de dynamo, zet dit systeem de overvloed aan kinetische energie die tijdens het remmen vrijkomt, om in elektriciteit. De vrijgekomen energie wordt in de accu opgeslagen. Als de auto daarna weer accelereert, voert de accu de stroom weer terug naar het boordnetwerk, waarmee de dynamo wordt ontlast en daarmee voor brandstofbesparing zorgt.



Ook een boordcomputer met een efficiencyprogramma behoort tot de standaarduitrusting. Het bestuurdersinformatiesysteem met schakel- en efficiencyindicator helpt door middel van schakelindicatie en spaartips om zuinig te rijden. De boordcomputer toont in het centrale beeldscherm alle gegevens die relevant zijn voor het verbruik. Deze tips zorgen dat zo zuinig mogelijk kan worden gereden, eenvoudigweg door het aanpassen van de rijstijl. Audis efficiencyprogramma analyseert continu het brandstofverbruik en geeft besparingstips die op de specifieke situatie van toepassing zijn.


Aanvullende optimalisering van de luchtweerstand, zoals extra panelen aan de onderkant van de auto en door middel van een deels gesloten grille en een met 20 mm verlaagd onderstel, verbeteren de aerodynamica van de Audi A4 2.0 TDIe en dragen daarmee bij aan een lager verbruik.


De Audi A4 2.0 TDIe is ook als Avant leverbaar. In dat geval bedraagt het verbruik 4,9 l/100 km, met een CO₂-uitstoot van 129 g/km.


Meer zuinige modellen van Audi
De Audi A4 2.0 TDIe is het vierde model in het e-gamma van Audi. Eerder al werd de Audi A3 1.9 TDIe gepresenteerd, die verkrijgbaar is als driedeurs en als vijfdeurs Sportback, met een gemiddeld verbruik van 4,5 l/100 km en een CO₂-uitstoot van 119 g/km.


Ook de driedeurs Audi A3 1.4 TFSI met het start-stop-systeem (alleen bij handbak) laat met een verbruik van 5,7 l/100 km (132 g/km CO₂) fraaie waarden noteren.


De Audi A6 2.0 TDIe, verkrijgbaar als limousine en Avant, behoort met zijn verbruik van 5,3 l/100 km en CO₂-uitstoot van 139 g/km tot de zuinigste autos in het luxe zakensegment.


De Audi A8 2.8 FSIe slaagde er met zijn CO₂-uitstoot van 199 g/km en verbruik van slechts 8,3 l/100 km als eerste topklasse-limousine in om onder de grens van 200 gram te blijven.


De Audi TT 2.0 TDI quattro heeft weliswaar geen e in zijn typeaanduiding, hij laat als dieselsportwagen wel van zich spreken. Het lage verbruik van deze coupé (5,3 l/100 km, 139 g/km CO₂) is de maatstaf in het sportwagensegment. En dit met een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 7,5 seconden en een topsnelheid van 226 km/h.

Vergelijkbare artikelen