FANtv-nl-logo-mobile

Seat IBZ Concept

Tijdens de IAA in Frankfurt toont Seat de IBZ Concept. Deze vormt de voorbode van een nieuwe Ibiza stationwagon die volgend jaar zijn opwachting zal maken.



Waar ruimte en stijl samenkomen
In het passagierscompartiment van de Seat IBZ Concept komen ruimte en stijl evenwichtig samen, met subtiele details en functionele innovaties. Het interieur is direct te herkennen aan de verlichtingsstrips, die over het dashboard en de portieren lopen en meer nadruk leggen op het geïntegreerde radio/iPhone-scherm. Bovendien functioneren ze als sfeerverlichting.


De luchtige tinten van het crèmekleurige Magnolia in het interieur verhoogt het gevoel van ruimte. Het dashboard is uitgevoerd in dezelfde kleur en een afwijkende stof is gebruikt voor de zachtere suèdedelen. De overkapping van het instrumentarium, de deurpanelen, de dakstijlen en de hemel zijn eveneens afgewerkt met suède. De stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen zijn bekleed met een combinatie van leer en suède in dezelfde kleur als het dashboard, met blauwe stiksels die overeenkomen met de carrosseriekleur.



Geheel in lijn met de sportieve Seat-stijl is het stuurwiel van de IBZ Concept aan de onderkant afgeplat. Het is bekleed met leer en suède, heeft vier spaken, een voorgevormd ontwerp voor de handen, de Seat S in het midden, de letters IBZ op de onderste spaak en een reeks multifunctionele knoppen aan beide zijden.


Vanzelfsprekend blijft het sportieve ontwerp van het instrumentarium trouw aan de merkidentiteit. De grote klok aan de linkerzijde is de toerenteller, waarbij een scherm de rest van de ruimte binnenin de klok inneemt. Rechts bevindt zich een analoog en digitaal snelheidsdisplay en de informatie over de navigatie, boardcomputer en de overige instrumenten is in het centrale deel van het instrumentarium af te lezen.


Er zijn vier ronde uitstroomopeningen in het dashboard verwerkt, verpakt in aluminium. De sfeerverlichting loopt over het gehele dashboard en vervolgt zijn weg in de deurpanelen. In de middenconsole is een scherm gemonteerd van waaruit de radio- en iPhone-functies te bedienen zijn. Daartoe is de tunnelconsole voorzien van een speciale iPhone-uitsparing.


De console herbergt tevens een stijlvol klimaatregelingsysteem met alle gebruikelijke functies, een in leder gehulde versnellingspook, een paneel met knoppen om de alarmlichten, de portiervergrendeling en de stoelverwarming te bedienen, en diverse opbergvoorzieningen. Onder handbereik bevindt zich de elektronische handrem en de middenarmsteun, die met stof is bekleed en waarin een handig opbergvak is verwerkt dat tevens uit de auto gehaald kan worden.



Sportieve gezinsauto
Eigenlijk is dat een perfecte definitie voor de IBZ Concept van Seat. Zijn maatvoeringen en design creëren een ideale synergie van sportieve aspiraties, pragmatische functionaliteit en de ruimte die de auto zo veelzijdig maakt.


Het exterieurdesign van Seats prototype wordt versterkt door zijn hoogglanzende, opvallende blauwe kleur. De LED-richtingaanwijzers zijn geïntegreerd in de meer gestroomlijnde buitenspiegels, die met draagarmen op de portieren zijn bevestigd. De buitenste arm, die de spiegel ondersteunt, en het spiegelhuis zijn beide aluminiumkleurig, in lijn met de andere elementen op dit model.


Een blik van opzij onthult 235/35 laag-profielbanden op 19 inch lichtmetalen wielen met vijf dubbele spaken, met een geïntegreerde S op het centrale deel van het wiel. Nog een kenmerk van de IBZ Concept is de portiergreep van de achterportieren, die net als bij de Leon geïntegreerd is in de derde zijruit.



De in het oog springende achterklep is vanzelfsprekend voorzien van het Seat-embleem en wanneer hij geopend is, onthult hij een zwevende laadvloer die qua hoogte gelijk aan de kentekenplaat loopt. Tegelijkertijd zorgt de brede achterruit voor extra zicht naar achteren. Het derde remlicht is geïntegreerd in de elegante dakspoiler, die de sportieve inborst van de auto onderstreept. Het Seat-embleem fungeert tevens als ontgrendeling van de achterklep en het prototype is gemakkelijk te herkennen aan de IBZ initialen onder het embleem op het midden van de achterklep.


De scherpe achterzijde van de IBZ Concept wordt verder versterkt door de krachtige schouders waarin de lichtunits zijn gemonteerd. Net als de koplampen beschikken ze over LED-technologie voor de zijverlichting, remlichten en de richtingaanwijzers. Verder wordt de achterzijde gecompleteerd door een bumper met geïntegreerde kentekenplaat en dubbele uitlaatpijpen, beide voorzien van een stijlvolle, aluminium rand.



De IBZ Concept heeft een modern en spannend profiel en onderscheidt zich door tal van opvallende designelementen, zowel aan de buitenkant als in het interieur. Daarnaast profiteert hij van de modernste technologieën voor een pakkende rijervaring.


Opnieuw heeft Seats Design Director Luc Donckerwolke blijk gegeven van zijn pragmatische designvisie waarmee hij een creatieve en aantrekkelijke, en tegelijkertijd ongekend functionele auto heeft ontworpen waarin comfort en ruimte een belangrijke aanvulling vormen op de bekende sportieve filosofie die in alle Seat-modellen tot uiting komt.


De wereldpremière van de gedurfde IBZ Concept betekent opnieuw een belangrijke mijlpaal in de strategie van de Spaanse autofabrikant om de modelreeks verder uit te breiden. Het achterliggende doel voor het studiemodel is het ontwikkelen van een groter chassis voor een gezinsauto met een grotere bagageruimte waarin tegelijkertijd de pittige persoonlijkheid van de Ibiza behouden blijft.


Imposant aangezicht
De voorzijde van de IBZ Concept markeert een evolutie van Seats inmiddels bekende Arrow Design. De motorkap heeft een dynamische lijn gekregen die de auto symmetrisch in tweeën deelt. Door dat stijlelement heeft het bekende Ibiza-gezicht nog meer precisie en scherpte gekregen. In de geaccentueerde koplampenunits met hun diamantvormige behuizing is LED-technologie gecombineerd met verlichtingsstrips.



De centrale grille met honingraatmotief en aluminium omlijsting wordt extra versterkt door dezelfde strakke, rechthoekige luchtinlaten die ook in de Ibiza Cupra terugkomen. Aan de voorkant wordt het pijlvormige design versterkt door een aantal lijnen dat parallel aan de koplampen loopt, tot aan de brede opening onder de bumper. Twee aluminium uitsparingen ronden het design aan de voorzijde af.


De koplampunits met LED-technologie maken de IBZ Concept tot een opvallende verschijning. Hun oplopende uiteinden zorgen voor continuïteit in de Dynamic Line, die vanuit de koplampen over de spatschermen en het midden van de portieren loopt, terwijl het design van de binnenzijde van de units aan dat van een diamant doet denken. Eén set lampen zorgt voor groot licht, terwijl de kleinere LEDs als dimlicht fungeren. Tegelijkertijd functioneert een deel van de kleinere lampen in het bovenste deel van de units als dagrijverlichting, terwijl de richtingaanwijzer-LEDs onderin zijn geplaatst.



Praktische en ruime bagageruimte
Achter de achterklep van de Seat Ibiza IBZ Concept gaat een ruime bagageruimte schuil die een indrukwekkende 410 liter meet. Hij kan verder worden vergroot door de achterstoelen dubbel te vouwen, waarna een compleet vlakke laadvloer ontstaat die helemaal tot aan de voorstoelen doorloopt. De auto kan tot aan het plafond worden beladen, met de stoelen omhoog of neer. Dankzij de lage tildrempel is de bagageruimte gemakkelijk toegankelijk, waardoor zware of omvangrijke objecten eenvoudig ingeladen kunnen worden. Een tweede uitsparing onder de opvouwbare vloerplaat fungeert als een extra opbergruimte. Een afdekplaat ontneemt het reservewiel en de gereedschapsset aan het oog, waardoor alles netjes bevestigd op zijn plek blijft liggen.



Derde Ibiza-telg
Met de Ibiza IBZ Concept geeft Seat alvast een knipoog naar de toekomstige stationwagonversie van haar meest populaire model. De auto komt in 2010 op de markt. In het jaar dat de Ibiza zijn 25ste verjaardag viert, onderstreept de nieuwste aanwinst in de serie de kwaliteit, het design en de klasse van de Ibiza in dit segment. Het chassis van de IBZ Concept heeft dezelfde compacte afmetingen als de reguliere Ibiza, meet in totaal 4,22 meter en heeft dezelfde hoogte en breedte. Een betere toegang tot de achterstoelen is te danken aan de bredere achterportieren.Net als bij de overige leden uit de Seat modelreeks is de sportieve, designgeoriënteerde en jeugdige stijl van de Ibiza IBZ Concept perfect geschikt voor automobilisten die op zoek zijn naar ruimte, veelzijdigheid, comfort en optimaal rijplezier.

Vergelijkbare artikelen