FANtv-nl-logo-mobile

Audi A8 (model 2010) (vervolg)

Lees hier alles over de nieuwe Audi A8, het vlaggenschip van Audi dat april 2010 op de markt komt.


Ga terug naar het eerste deel (1/2)


De adaptive air suspension
De adaptieve luchtvering van de nieuwe Audi A8 is uitgevoerd met gecontroleerde demping waarvoor nieuwe veerpoten zijn ontwikkeld. Deze maken het mogelijk om een comfortabele instelling te realiseren zonder dat daarvoor extra expansiereservoirs nodig zijn. Door de elektronische aansturing reageert de demping buitengewoon snel en flexibel op veranderende wegomstandigheden. Afhankelijk van de rijsnelheid en de persoonlijke instellingen van de bestuurder, zorgt de adaptieve luchtvering ervoor dat het koetswerk automatisch lager komt te staan (-25 mm). Dit zorgt voor een vermindering van de luchtweerstand en dus van het verbruik. Overigens kent het systeem ook een 'lift-modus'.



Veiligheid met vooruitziende blik
De basis van het hoge veiligheidsniveau van de nieuwe Audi A8 wordt gevormd door het zeer stijve Audi Space Frame en de adaptieve veiligheidssystemen (gordels, airbags). Dat wordt aangevuld met Audi pre sense, een veiligheidssysteem met 'vooruitziende blik' dat in diverse varianten beschikbaar is. De basisversie maakt gebruik van informatie van de ESP-sensoren. Zodra deze een noodstop of doorslippen van wielen constateren, reageert het systeem door de alarmlichten te activeren, ramen en dak te sluiten en de gordels aan te spannen. Als de noodsituatie voorbij is, komen de gordels weer 'vrij'.


Audi pre sense front werkt samen met adaptive cruise control. Dit systeem houdt de afstand tot het verkeer vóór de auto in de gaten. Pre sense front kan op drie verschillende manieren reageren. In eerste instantie gebeurt dat via een waarschuwingssignaal. Reageert de bestuurder daar niet op, dan volgt een korte remactie. Als de bestuurder daarop de rem intrapt, zorgt brake assist ervoor dat de auto net zo hard remt als de voorligger. Een uitwijkmanoeuvre is in dit stadium nog mogelijk. Als de bestuurder ook dit signaal negeert, voert de Audi A8 automatisch een remactie uit met een remkracht van 3 m/s2 (ramen en dak gesloten, gordels aangespannen). Het meest uitgebreide pre sense plus-systeem voegt hier nog een extra fase aan toe. Circa een halve seconde voor een (inmiddels) onvermijdelijke aanrijding zet dit systeem een remactie (5m/s2) in, gevolgd door een noodstop. Hiermee vermindert de aanrijdingsnelheid met circa 40 km/h, wat helpt bij het voorkomen en beperken van letsel.



Audi pre sense rear ziet aanrijdingen van achteren aankomen. In een dergelijk geval reageert het door ramen en dak te sluiten en de gordels aan te spannen.


Assistentie op niveau
Voor de Audi A8 is een breed scala assistentiesystemen beschikbaar. Deze verhogen het comfort- en veiligheidsniveau nog verder. De adaptive cruise control (ACC stop & go) bijvoorbeeld is verder verbeterd. Het systeem werkt in een range van 0-250 km/h. In stadsverkeer kan het de auto zelfs volledig tot stilstand brengen. Zodra de voorligger optrekt, accelereert de Audi A8 weer zonder dat de bestuurder het gaspedaal hoeft in te trappen. De adaptive cruise control werkt ook samen met het navigatiesysteem en andere assistentiesystemen. Door deze informatie te bundelen én te interpreteren, kan de Audi A8 zelfs op complexe situaties anticiperen. Als de voorligger bijvoorbeeld op de snelweg richting aangeeft en snelheid mindert omdat hij de snelweg verlaat, herkent ACC stop & go dit. Het navigatiesysteem 'weet' dan dat zich hier een afrit bevindt. Een conventioneel systeem zou hierop reageren met een remactie. Dankzij ACC stop & go kan de Audi A8 meestal gewoon doorrijden.


Radars, camera's en infrarood
Bij snelheden vanaf 30 km/h komt Audi side assist in actie. Twee radarsensoren monitoren daarbij het gebied achter de auto. Als een ander voertuig zich in deze zogenaamde kritische zone bevindt, wordt dat via een gele LED-indicator in de buitenspiegel aangegeven. Als de bestuurder van de Audi A8 vervolgens toch richting aangeeft, licht de indicator feller op en begint hij te knipperen. Audi lane assist assisteert de bestuurder bij het ongemerkt verlaten van de rijbaan. Bij snelheden boven 65 km/h waarschuwt het systeem de bestuurder als de auto de rijbaan verlaat zonder richting aan te geven. Er volgt dan een trilling in het stuur.


Medio 2010 komt de indicator voor de maximumsnelheid beschikbaar. Dit systeem 'leest' borden en signaleringen die de limiet aangeven. Deze wordt vervolgens weergegeven op het display op het dashboard.


In de Audi A8 debuteert ook de night vision assistent. Een infraroodcamera 'kijkt' daarbij 300 meter vooruit. Een speciale computer zet de informatie hiervan om in beelden die centraal op het dashboard worden weergegeven. Het systeem reageert op warmte (mensen, dieren) en de speciale software 'herkent' menselijke contouren. Deze worden op het display geel gemarkeerd. Als de bewegingen van een persoon door het systeem als potentieel gevaarlijk worden gezien, verandert de markeringskleur in rood en klinkt een waarschuwingssignaal.


Parkeerhulp 'advanced' maakt het gebied achter de auto zichtbaar via het MMI-display. Samen met de parkeersensoren maakt dit inparkeren nog makkelijker.



Infotainment
Het optionele MMI navigatie plus met harddisk is de spil in de multimediatechnologie van de nieuwe Audi A8. Navigatie-, telefoon- en audio-functies zijn via een touchpad te bedienen, bijvoorbeeld door er met de vinger letters of cijfers op te schrijven. Het navigatiesysteem werkt onder meer met duidelijke 3D-graphics voor een optimale routegeleiding. Het navigatiesysteem geeft ook informatie aan de adaptive cruise control, de adaptieve verlichting en de transmissie. Deze kunnen hun werking daardoor aanpassen aan de omstandigheden. De bochtverlichting bijvoorbeeld gaat hierdoor al aan zonder dat de bestuurder richting aangeeft.


De Audi A8 is standaard voorzien van het Audi sound systeem met een zeskanaals versterker, 10 speakers, een DVD-speler, twee kaartlezers en een dubbele radiotuner. MMI navigatie plus is standaard voorzien van een Audi music interface voor het aansluiten van externe bronnen zoals, USB-memorystick, Apple iPod of zelfs videobronnen.


High-end opties
De Audi A8 is optioneel te voorzien van een tv-tuner, DVD-wisselaar en een digitale radiotuner. Daarbij is hij leverbaar met een Bose Surround Sound System met een digitale versterker, 14 speakers en een vermogen van 600 Watt. De absolute top op audiogebied is het Bang & Olufsen Advanced Sound System met 19 speakers en 2 versterkers (1.400 Watt). Voor de achterpassagiers is een entertainmentsysteem leverbaar met een 20 Gb harddisk, twee memorycard-openingen en twee grote, instelbare (10,2 inch) monitoren.


Een andere hightech optie is de GPRS-module voor datatransmissie. Hiermee kan nieuws, verkeers-, weer- en reisinformatie (via Google) worden verwerkt in de routeplanning. In de loop van 2010 wordt dit aangevuld met een UMTS-module. Daarmee wordt het bijvoorbeeld mogelijk om via Google Earth 3D-satellietbeelden in het navigatiesysteem te gebruiken. Een uitgebreidere variant hiervan maakt volledige internettoegang mogelijk. De Audi wordt daarmee een mobiele WLAN-hotspot voor bijvoorbeeld laptops.



De Audi A8-standaard
De nieuwe Audi A8 heeft een zeer complete uitrusting. Standaard zijn bijvoorbeeld de achttraps tiptronic-transmissie, Audi drive select, adaptieve luchtvering, Xenon plus-verlichting en Audi pre sense basic Ook elektrisch verstelbare stoelen, het MMI-bedieningssysteem, een automatische airconditioning met gescheiden klimaatzones, een multifunctioneel, elektrisch verstelbaar vierspaaks lederen stuurwiel met schakelpaddels, 18 inch lichtmetalen velgen en elektrisch inklapbare buitenspiegels behoren tot de standaarduitvoering van de Audi A8.


Pro Line en Pro Line Plus
Zoals gebruikelijk bij Audi is ook de nieuwe Audi A8 leverbaar in extra luxueuze Pro Line-uitvoering. Die beschikt standaard over de volgende zaken: lederen bekleding (Valcona), Audi parking system plus, DVD-wisselaar, MMI navigatie plus, vierzone airconditioning, Bose Surround Sound, verwarmbare voorstoelen en achterbank, interieur/exterieur lichtpakket, interieurlijsten van wortelnotenhout en geborsteld aluminium, comfort-armsteun vóór en telefoonvoorbereiding. De meerprijs voor de Pro Line–uitvoering bedraagt € 11.900,- De nieuwe Audi A8 is er ook in Pro Line Plus-uitvoering. Dit zeer luxueuze model beschikt standaard over alle elementen van de Pro Line-uitvoering en vult dat aan met Audi parking system advanced met achteruitrijdcamera, comfortstoelen plus, dubbel glas, servosluiting van de portieren, een automatisch bedienbaar kofferdeksel, elektrisch bedienbare zonwering voor achterruit en zijruiten en adaptieve hoofdverlichting. De meerprijs voor de Pro Line Plus-uitvoering bedraagt € 18.900,-


Twee modellen vanaf april
De levering van de nieuwe Audi A8 start in april 2010. Op dat moment zijn twee V8-modellen beschikbaar: de Audi A8 4.2 FSI quattro (273 kW/372 pk), waarvan de prijs is vastgesteld op € 113.900,- en de 4.2 TDI quattro (258 kW/350 pk) die te boek staat voor € 117.500,-. Deze twee modellen kunnen vanaf medio januari aanstaande worden besteld. De prijzen van de Audi A8-modellen die later in 2010 op de markt verschijnen, zijn nog niet bekend.


Vergelijkbare artikelen