FANtv-nl-logo-mobile

Het wonderlijke verhaal achter Bugatti

De man achter het wereldberoemde automerk, Ettore Bugatti, is jaren geleden overleden. Maar iedereen kent zijn naam en nog steeds wordt de Bugatti geproduceerd. Het wonderlijke verhaal achter een legendarisch automerk.

De man achter het inmiddels beroemde automerk, Ettore Bugatti, is in 1881 geboren in een kunstzinnige familie in het Italiaanse Milaan. Zijn vader was een beroemd beeldend kunstenaar. Nadat Ettore zijn school had afgemaakt, bezocht hij voor korte periode de Kunstacademie in Milaan. Vervolgens liep hij stage bij de fietsenfabrikant Prinetti en Stucchi. Ettore toonde al vroeg interesse in de technologie auto's en richtte zich daarop. Op zijn zeventiende ontwierp de Italiaan een driewieler met een motor en in 1901 exposeerde hij zijn eerste zelfgemaakte auto tijdens de internationale tentoonstelling in Milaan. Hij sleepte hiermee een award binnen. De talentvolle Italiaan stond daardoor aan het begin van een moeilijke, maar succesvolle carrière in de autowereld. 

De eerste jaren richtte hij zich voornamelijk op het bouwen van race-auto's, waarmee hij vele prijzen binnensleepte tijdens de prestigieuze races in Le Mans. In de jaren twintig maakte Ettore eindelijk zijn droom waar: de meest luxe personenauto bouwen. Hij bracht de 'Royale' in 1926 op de markt. Helaas werd op dat moment de wereld geteisterd door een grote economische depressie, waardoor hij maar drie auto's verkocht. Bugatti hing op het randje van faillisement, maar overleefde dit nog net.

In 1936 veranderde zijn wereld helemaal toen zijn werknemers gingen staken. Bugatti, die altijd een speciale band met zijn werknemers had, besloot afstand van hen te nemen. Het bedrijf werd nooit meer wat het was. Gelukkig bleven de successen tijdens het racen niet uit. Hij sleepte nog vele prijzen binnen. Door de Tweede Wereldoorlog stagneerde de productie en ook hierna lukt het niet om te herstarten door de financiële malaise. Uiteindelijk overleed Ettore in 1947 op 66-jarige leeftijd. Hij had in totaal 7900 auto's geproduceerd tijdens zijn levensjaren.

Dit betekende nog niet het einde van de Bugatti, want in 1991 hoorde de wereld weer wat van het automerk. Romano Artioli blies Bugatti nieuw leven in. Hij was een rijke Italiaanse autodealer, die de rechten had verworven om Bugatti's naam te mogen gebruiken. Hij lanceerde de EB110 Gt, waar 100 exemplaren van werden gemaakt. De opvolger hierop werd de EB 110 Super Sport, waar er zelfs maar 30 exemplaren van waren gemaakt. De EB110 SS heeft een 610 pk sterke V12 motor. De topsnelheid van deze auto ligt rond de 350 kilometer per uur.

In 1995 ging het bedrijf uiteindelijk failliet. Volkswagen kocht de naam Bugatti over in 1998 en produceerde vervolgens een aantal opmerkelijke supersportauto's, zoals de EB118 en de Veyron. Ettore is misschien al lang overleden, maar zijn naam leeft nog voort.

Vergelijkbare artikelen