FANtv-nl-logo-mobile

Daverende openingraces van de Porsche Challenge

Tempo-Team Racing heeft de nieuwste raceklasse van Nederland, de Porsche GT3 Challenge, een daverende start bezorgd. Tussen veel rijders, die al aardig wat ervaring hadden met de Duitse achterwielaandrijver, wisten Tim Coronel en Menno Kuus in beide races een podiumplaats te bemachtigen, terwijl ze de openingsrace zelfs op hun naam schreven.




De Porsche competitie wordt nu al de nieuwe Koningsklasse van Zandvoort genoemd en de auto's van Tempo-Team Racing lijken een belangrijke rol voor topposities te gaan vervullen.


Eerste race
Na zijn voortreffelijke prestaties in de training stond nieuwkomer in het team van Tempo-Team Ardi van der Hoek op de voorste rij. Na de start kwam hij goed in het spoor van de ervaren Duncan Huisman en wist hij hem zelfs te passeren, terwijl de andere Tempo-Team rijder Tim Coronel zich ook al gauw aan de kop meldde. Nadat Huisman weer orde op zaken had gesteld, kwamen de twee Tempo-Team Porsches na 13 ronden als 2e en 3e in de pits voor de verplichte rijders- en bandenwissel.


Menno Kuus, teammaat van Coronel, leverde in het vervolgdeel van de race zijn visitekaartje af door de ervaren Duitse Porsche-piloot Olaf Manthey te verschalken en de koppositie te pakken. In de 18e ronde moest de derde Porsche van Tempo-Team Racing, met Paul Vahstal aan het stuur, helaas vroegtijdig naar de kant. Aan de finish denderde de Tempo-Team Porsche van de equipe Coronel/Kuus als eerste onder de zwartwit geblokte vlag door, op 2,5 seconde gevolgd door de Porsche van Manthey/Huisman. Paul van Splunteren en Bernhard ten Brinke moesten genoegen nemen met de derde plaats.



Race 2
De tweede race van de Porsche GT3 Challenge op Paasmaandag liep door de ontstellend slechte weersomstandigheden een vertraging op van drie kwartier, omdat de baanposten door de overvloedige regen en de mist elkaars vlagsignalen niet meer konden waarnemen. En in en rond de Porsches op de startgrid nam de spanning zienderogen toe.


Om een 390 pk sterke achterwielaandrijver met de motor achterin op topsnelheid over de kletsnatte baan te jagen zou het uiterste van mens en machine vergen. Marcel Norbart meldde de achter hem startende Kuus, dat 'Menno van hem geen last zal hebben, omdat hij aan de kant zal gaan om zijn eigen Porsche te sparen' (in het tweede deel van de race zal zijn auto danig verfomfaaid in de vangrail worden geparkeerd). Evan Kersbergen, gekoppeld aan Sebastiaan Bleekemolen, modificeerde zijn Porsche linksvoor nog tijdens de warming up. Nadat uiteindelijk de startvlag viel moeste de deelnemers zich nog twee ronden inhouden achter de safetycar, maar toen vond de wedstrijdleiding het welletjes en konden de heren op het gas.


Ervaren rot Manthey kwam het rapst uit het spoor van de pacecar, gevolgd door Olav Mol, die op zijn beurt op de hielen werd gezeten door Tempo-Team coureur Menno Kuus. Onze nationale Formule 1 commentator moest aan het gevecht met Kuus echter een vroegtijdig einde maken, omdat hij naar de kant werd gehaald voor een Stop & Go penalty.


Ook voor Bas Schothorst van Tempo-Team Racing werd het Stop & Go bord uitgehangen, maar door de barre weersomstandigheden zag hij de 'annonce' pas na enkele ronden. Nog net op tijd meldde hij zich vervolgens in de pitlane. Menno Kuus reed ondanks de barre weersomstandigheden de sterren van de hemel en noteerde snellere rondetijden dan Manthey. Maar de verplichte pitstop na 12 ronden kwam iets te vroeg en hij kwam als tweede naar binnen. Even dreigde het fout te gaan toen zijn armstraints nog vast bleken te zitten, maar alles ging goed.
Toen de Porsches zich weer meldden achter de safetycar met Gijs van Lennep aan het stuur, direct alweer de nodige commotie. Phil Bastiaans ging in de opwarmronde in de rondte en kreeg vervolgens een Stop & Go penalty wegens het inhalen van Van den Berg. De equipe staakte vervolgens maar de strijd. De volgende opgave kwam op het conto van Boy Zentveldt, die ongemeen hard op de vangrail klapte en op hoge snelheid in de grintbak verdween.

Tim Coronel hield het hoofd koel, ook toen de twee Beekemolens zich in hun Porsche in de achteruitkijk spiegel van de Tempo-Team rijder meldden. Vooral Sebastiaan had de gang er goed in, maar reed op 9 ronden achterstand, terwijl vader Michel zijn kennis van het circuit optimaal benutte en 'aan de deur klopte' bij Coronel. De race werd door de opgelopen vertraging al na 21 van de 25 ronden afgevlagd en dat kwam de Tempo-Team rijder uiterst gelegen. Nog voor Bleekemolen senior joeg hij zijn Porsche over de meet.

Reacties
Tijdens de de-briefing in de Tempo-Team Hospitality Unit, met maar liefst 350 gasten druk bezocht, maakten alle zes rijders gewag van de barre weersomstandigheden. Of zoals Tempo-Team Business Unit Manager Erik de Jong het zicht omschreef als 'het duiken in een pan erwtensoep'. Zicht nul dus.


Net als zijn teamgenoten was het ook voor Tim Coronel de eerste keer dat hij de staartlastige achterwielaandrijver in de regen bestuurde. Het gaat hem overigens prima af. “Die regen was afschuwelijk en alle ruiten besloegen. Ik heb de koeling voor de rijder toen maar omgebogen en op de voorruit gericht. Duncan Huisman kon ik overigens niet pakken en op het laatst kwam Bleekemolen gevaarlijk dichtbij en ik ben blij dat ik hem achter mij heb kunnen houden. Hij heeft tenslotte veel ervaring met een Porsche.”


Rory Bertram moest eveneens nog behoorlijk wennen aan de natte weersomstandigheden. “De laatste races in de Alfa Challenge vorig jaar heb ik gewonnen, maar ik moet toch nog behoorlijk wennen aan de Porsche, zeker in de regen en bij zo'n slecht zicht. Het was eigenlijk geen doen, want ik zag niks. Tot overmaat van ramp raakte mijn ruitenwisser ook nog eens defect.” De jonge Bertram beloofde zijn toehoorders hard te werken om nog beter voor de dag te kunnen komen.


Ook zijn teampartner, Paul Vahstal, had veel hinder ondervonden van de regen. “Ik heb een paar man ingehaald, maar heb het toch voorzichtig aan gedaan, want ik wilde de auto heelhuids overgeven aan Rory.” Bas Schothorst had gehoopt dat de wedstrijdleiding niet zou hebben gezien dat hij bij de start onreglementair een concurrent verschalkte, maar dat bleek ijdele hoop. “Ik was niet nerveus, want de auto was goed, het team was goed en ik had me goed voorbereid. De race verliep verder goed en ook onze wissel was prima. Jammer van die Stop & Go.” Teammaatje Ardi had in zijn racecarrière nog nooit zulk slecht weer meegemaakt en had maar 1 doel: de auto veilig aan de finish brengen.


Erik de Jong van Tempo-Team tenslotte toonde zich uiterst content. “De eerste klap is een daalder waard en die kunnen we trouwens best gebruiken. Tim en Menno tweemaal op het podium, de andere twee auto's ook prima gepresteerd, zeker gezien het abominabele weer, en maar liefst bijna vierhonderd gasten die het debuut van Tempo-Team met Porsche mee wilden maken. Het kampioenschap duurt nog 7 races maar ik denk dat Tempo-Team Racing haar kandidatuur voor de kampioenstitel heeft gesteld.”

Vergelijkbare artikelen