Topprestatie voor HydroGen3 Fuel Cell
De HydroGen3 werd eerste in de brandstofcelklasse in de Rallye Monte Carlo voor brandstofcel- en hybrideauto's. In het algemeen klassement Hydrogen3 derde, nà twee hybride auto's. In het totaal namen dertien auto's deel aan deze rally, waarvan er vijf werden aangedreven door een brandstofcel.
De HydroGen3 brandstofcelauto heeft de “Rallye Monte Carlo Fuel Cell and Hybrid” met succes uitgereden en bracht daarmee opnieuw een uithoudingsrace tot een goed einde. Dit prototype, dat gebaseerd is op Opel Zafira, wordt aangedreven door waterstof en startte op zaterdag 2 april om tien over negen in het Zwitserse Lugano. 417 kilometer, zeven uur en zesendertig minuten later haalde de HydroGen3 de eindstreep in Monte Carlo. De veeleisende race bestond uit twee etappes en leidde de coureurs via Zwitserland, Italië en Frankrijk naar het prinsdom. | |
Voormalig Formule 1-coureur Achter het stuur zat Heinz-Harald Frentzen, vice-wereldkampioen Formule 1 in 1997, drievoudig winnaar van een Formule 1 Grand Prix en huidig fabriekscoureur bij Opel in het Duitse toerwagenkampioenschap (DTM). De HydroGen3 werd door een rijdend tankstation van Linde bijgetankt met vloeibaar waterstof van min 253° Celsius. Tanken vond onder meer plaat bij Turijn vlak voor de Col de Tende. “De route door de Alpen was uitermate veeleisend,” vertelde Heinz-Harald Frentzen na het evenement. “Wat mij vooral opviel, was het hoge koppel dat de HydroGen3 al bij lage toerentallen levert. Dat kwam goed van pas op de bochtige bergpassen, zoals de klim tot 1.870 meter op de Col de Tende,” aldus de 37-jarige racevedette. “We zijn erg trots dat de HydroGen3 zijn uithoudingstest met succes heeft afgerond,” aldus Dr. Udo Winter, Chief Engineer bij GM Fuel Cell Activities in het Duitse Mainz-Kastel. “Op het gebied van brandstofceltechnologie bevinden we ons op dit ogenblik in een ontwikkelingsfase waarbij testen de boodschap is, en liefst in extreme omstandigheden.” Specs De HydroGen3 heeft zijn uithoudingsvermogen al meerdere keren bewezen. In de zomer van 2004 reed hij nog de 'Opel Fuel Cell Marathon – Powered by GM'. In 38 dagen legde het prototype exact 9.696 kilometer af tussen het Noorse Hammerfest en het Portugese Cabo da Roca – een nieuw wereldrecord voor brandstofcelauto's. |