FANtv-nl-logo-mobile

De autosport geschiedenis van Bugatti

 Bugatti was het meest toonaangevende raceteam aan het eind van de jaren twintig en begin van de jaren dertig. De successen waren ongekend groot met duizenden overwinningen. Wij kijken hier naar de autosport geschiedenis van dit merk.

 


De meest opmerkelijke: Bugatti Type 32, bijgenaamd "Tank"

 

Autosport en Formule 1 waren in die tijd veel minder gestructureerd dan nu. De coureurs en teams reden zo veel mogelijk wedstrijden om geld te verdienen en iedere week was er wel ergens een belangrijke of minder belangrijke Grand Prix (vaak meerdere tegelijk). Het startveld werd gevuld met auto's uit diversen raceklassen en er bestond nog geen wereldkampioenschap.

 


Bugatti Type 59 uit 1933

 

In deze vroege racejaren heerste Bugatti. Vooral de Bugatti Type 35 was een groot succes. Deze auto is waarschijnlijk de meest succesvolle racewagen ooit. Het type behaalde met meer dan 2.000 overwinningen in de periode tussen 1924 en 1931.

 


Bugatti Type 35

 

Belangrijke wedstrijden die de Bugatti's in die tijd wonnen waren de Grand Prix van Frankrijk (1926, 1928, 1929, 1931 en 1936), de GP van Italie (1926 en 1928), de GP van Spanje (1926, 1928 en 1929), de GP van Monaco (1929, 1930, 1931 en 1933) en de GP van Duitsland (1929). Ook de zeer aansprekende Targa Florio werd vijf keer op rij gewonnen (1925 t/m 1929). Deze lange afstandsrace over openbare wegen werd evengoed met een Bugatti Type 25 gereden als de Grote Prijzen. Er werden gewoon wat lampen en andere accesoires opgezet en de Formule 1 auto werd een sportwagen.

 


Bugatti Type 35 in Grand Prix uitrusting

 

De kentering kwam met de opkomst van de door het Duitse Nazi-regime ondersteunde Duitse teams. tegen de "zilveren pijlen" van Mercedes-Benz en Auto Union (het latere Audi) kon het kleine Bugatti niet op. Daarom ging men zich vooral op de 24 uursrace van Le Mans richten. Deze lange afstandsrace werd twee maal gewonnen, in 1937 en 1939. De Fransen zijn zo trots op deze overwinningen dat het permanente gedeelte van het Le Mans circuit tot op de dag van vandaag officieel de naam "Circuit Bugatti" draagt.

 

Na de invasie van Frankrijk werd Ettore Bugatti gedwongen zijn fabriek te verkopen aan de Duitse machthebbers. Hij behield wel zijn ontwerpstudio in Parijs waar hij gedurende de oorlog in stilte werkte aan personenauto's voor na de oorlog.

 

Na de Duitse capitulatie gaf de Franse overheid Bugatti zijn fabriek terug. Ettore Bugatti stierf echter in 1947 waarna zijn zoon Roland hem opvolgde. Alles bij de Bugatti-fabriek draaide in die jaren echter om de wederopbouw en consumenten-auto's, voor racen was er geen geld.

 

 

   In 1955 keerde Bugatti pas weer terug op de circuits hoewel de financien dat eigenlijk niet toelieten. De enige deelname van Bugatti aan een voor het WK meetellende Grand Prix was die van de Franse GP van 1956 (foto rechts). Maurice Trintignant kwalificeerde zich voor die race op de voorlaatste startrij en viel na 18 ronden uit met een kapotte koppeling.

 

 


De Bugatti-fabriek had het in de jaren daarna te druk met overleven om aan racen te denken. Aan autoraces nam het merk nog maar incidenteel en zonder succes deel zoals aan de 24 uurs race van Le Mans in 1994 (foto links).


In 1995 ging Bugatti failliet. Volkswagen kocht de naam en produceert nu onder het merk Bugatti sportwagens. Tot een serieuze come-back op de circuits is het nog niet gekomen.

 

 

Vergelijkbare artikelen