FANtv-nl-logo-mobile

Jaaroverzicht WK Rally 2005

Regerend wereldkampioen Sebastian Loeb was in zijn Citroën ook voor 2005 weer de grote favoriet. Hoe het kampioenschap verliep kun je lezen in ons jaaroverzicht.



Zes fabrieksteams deden er in 2005 mee aan het wereldkampioenschap rally (het WRC): Citroen, Ford, Mitsubishi, Peugeot, Skoda en Subaru. Regerend wereldkampioen Citroen was aan het begin van het seizoen de grote favoriet. Twee jaar deden ze voor het eerst mee met dit kampioenschap om vervolgens beide jaren de wereldtitel voor constructeurs te winnen. Daarnaast won hun rijder Sebastian Loeb in 2004 - met zeven overwinningen - de rijderstitel. Citroen en Loeb werden dan ook voor 2005 als de grootste kanshebber gezien.


Monaco
21 januari 2005 ging het rallyseizoen in Monte Carlo van start. Wereldkampioen Loeb had in zijn Citroen Xsara de laatste 2 laatste edities van dit evenement gewonnen en was dus ook voor deze rally de grote favoriet. En terecht want van de eerste tot de laatste proef ging de Fransman aan de leiding. De in Monaco traditioneel wisselende omstandigheden, met natte, droge en beijzelde proeven waren voor de Citroen-rijder geen enkel probleem.
 
De Fin Toni Gardemeister - nieuw bij Ford - profiteerde van het uitvallen van de tweede Citroen, die van de Belg Francois Duval, en werd tweede. Derde werd Gilles Panazzi (Frankrijk) van Mitsubishi. Hiermee scoorde het Japanse merk voor het eerst sinds vele pechvolle jaren weer een podiumplaats in de Rally van Monte Carlo.
 
De grote Verliezers waren de Subaru rijders Petter Sollberg (de wereldkampioen van 2003) en Stephan Sarrazin, die beide uitvielen, en Gronholm die vijfde werd nadat hij op een van de proeven een wiel verloor.


 


Zweden
Het kampioenschap werd vervolgd in Zweden, en februari in Zweden betekent veel sneeuw. Een echte rally voor de Scandinavische specialisten dus. De Fin Marcus Grönholm (Peugeot) en de Noor Petter Sollberg (Subaru) vochten de strijd om de overwinning met elkaar uit. De laatste nam de leiding, en zag op de slotdag Grönholm wegvallen nadat deze over de kop ging. Grönholm verloor zodoende een zekere tweede plek en scoorde wederom een slecht resultaat, dit keer zelfs nul punten. En dat nadat Peugeot hem vlak voor zijn crash de opdracht had gegeven de tweede plek veilig te stellen.
 
Grönholms teamgenoot, de Est Martin (Peugeot) werd tweede voor Toni Gardemeister. De Finse Ford rijder werd daarmee verrassend leider in het wereldkampioenschap omdat Loeb evenals zijn Citroen-collega Duval de finish niet haalde.


 


Mexico
Een maand later werd onder heel andere omstandigheden de Rally van Mexico verreden. Toch was het weer Sollberg die won. Dit maal bestuurde hij een totaal nieuwe, Subaru Impreza. Sollberg was met dit resultaat de nieuwe WK-leider. Loeb werd wederom getroffen door pech, dit maal een gebroken ophanging, en werd vierde. Zijn tijden op de verschillende proeven lieten zien dat hij anders met Sollberg om de leiding had gestreden.
 
Grönholm werd dit keer wel netjes tweede terwijl zijn Peugeot-teamgenoot Martin derde werd, en zodoende lekker mee bleef doen in de WK-stand. 


Nieuw Zeeland
In de Rally van Nieuw Zeeland volgde de revance van Loeb. Hij versloeg Grönholm en Solberg met een kleine minuut. Loebs teamgenoot, de Belg Duval, pakte eindelijk zijn eerste punten met een vierde plek. Hij eindigde voor Martin en Gardemeister.
 
Solberg bleef na Nieuw-Zeeland leider in het klassement met 26 punten. Dat was echter nog maar 1 punt meer dan Loeb. En ook Martin bleef dichtbij met 23 punten. Er was dus volop spanning in deze fase van het WK.



Italie
Na een wereldreis keerde het rally-circus terug in Europa om op Sicilie de Italaanse WK-rally te rijden. Loeb won voor Solberg en boog zijn punt achterstand om in een punt voorsprong (de winnaar krijgt 10 punten, de nummer twee 8).


Grönholm, Martin en Gardemeister werden derde, vierde en vijfde. Ze zaten er dus weer goed bij maar zagen hun achterstand toch steeds groter worden.



Cyprus
De tweede dag van de Rally van Cyprus kende een chaotisch verloop doordat de Citroen van Duval na een crash vlam vatte. Hiermee veroorzaakte hij een kleine bosbrand. Doordat tijdens het oponthoud publiek de parcours opliep moesten enkele proeven geannuleerd worden.


Loeb heerste ook op Cyprus met overmacht. Achter hem was het pech wat de klok sloeg. De Oostenrijker Stohl werd door stug door te rijden verrassend tweede in een particulier ingeschreven Peugeot van het Belgische Kronos team. Petter Solberg was de grote verliezer. Vijf proeven lang was hij de enige die Loeb kon bedreigen. daarna viel hij uit. Martin verloor door een lekker band anderhalve minuut, maar werd door de pech van anderen toch nog derde. Hij deelde nu de tweede plek in WK samen met de ongelukkige  Solberg.


Toch was men bij Citroen niet tevreden. Loebs teamgenoot Francois Duval haalde nauwelijks punten en er was ook nog wereldtitel voor merken te winnen. Voor de Turkse Rally deed het Franse merk daarom een beroep op veteraan en ex-wereldkampioen (1990 en 1992) Carlos Sainz. Hij zou in Turkije in de tweede Citroen zijn eerste rally in zeven maanden rijden.
 
Turkije
Na drie achtereenvolgende zeges van Loeb moest de concurrentie hier toeslaan. Tenminste, als ze nog een rol van betekenis wilden spelen in het WK. Ook in Turkije was het echter Loeb die heerstte en weer won.
 
Solberg werd tweede nadat Grönholm op de laatste dag weer tot kalmte was gemaand door teamleiding. Hij werd veilig derde voor de teruggekeerde Sainz. Martin werd vijfde en Gardemeister zesde. Om de hoogste plaats in het WK speelde deze rijders inmiddels geen rol meer.



Griekenland
In de Acropolis-rally stond Sainz weer aan de start. Dit ondanks dat zijn rentree aanvankelijk slechts voor een rally gepland was. Citroen kondigde echter aan dat in Argentinie Duval weer zou terugkeren. Hij zou daar een andere - meer ervaren - navigator krijgen. Zijn landgenoot Sven Smeets.


In Griekenland was het weer Loeb die onbedreigt won. Het kampioenschap begon nu duidelijk in een sleur te raken. Gardemeister moest als nummer twee een ruime 1 minuut 40 toegeven. Sollberg probeerde nog wel met de moed der wanhoop Loeb te volgen, maar hij nam teveel risico. Het gevolg was een gebroken aandrijfas, een negende plek en geen punten. 
 
Gronholm beeindigde de rally als vierde en stond nu alleen tweede in het klassement. De achterstand was met 23 punten echter enorm. Er zijn maar maximaal 10 punten te verdienen in een rally.



Argentinie
De Rally van Argentinie betekende de zesde achtereenvolgende overwinning voor Loeb. Gronholm versterkte zijn tweede plek in het WK door hier ook tweede te worden. Solberg moest met remproblemen de tweede dag afhaken in strijd om de overwinning. Hij werd toch nog derde voor Gardemeister. Duval keerde terug met een matige zevende plek.
 
Finland
In de Duizend Meren Rally van Finland werd Loeb eindelijk verslagen. Hij werd tweede achter Grönholm die zijn thuiswedstrijd won. het WK voor rijders werd door de twee puntjes die de Fin weer inliep niet echt spannender. In het WK voor merken was echter nog niets beslist. Hierin nam Peugeot zelfs met een punt verschil de leiding over van Citroen.


 


Duitsland
De Rally van Duitsland werd voor de vierde opeenvolgende maal door Loeb gewonnen. Zijn teamgenoot Duval was nu eindelijk ook eens op dreef en werd tweede voor de beide Peugeots van Grönholm en Martin. Citroen heroverde zodoende de leiding in het WK voor merken met zes punten voorsprong op Peugeot.



Groot-Brittanie
De Wales Rally werd op de slotdag getroffen door een ernstig ongeluk, waarbij de Peugeot-navigator Michael Park, de bijrijder van Markko Märtin, de dood vond. Op de 15e proef raakte de Peugeot van de weg en raakte aan de bijrijderskant een boom. Peugeot nam na het dodelijke ongeval de auto van Marcus Grönholm uit de strijd. Kort daarna werd de hele wedstrijd stilgelegd.


Solberg werd als winnaar uitgeroepen voor Duval en Loeb.
 
Japan
De Rally van Japan bracht Grönholm zowel winst als verlies. Hij won de rally maar Loeb had aan zijn tweede plek voldoende te worden om de rijderstitel te behalen. Sebastian Loeb en zijn navigator Daniel Elena waren niet meer in te halen.



Duval werd achter de Subaru van de Australier Atkinson vierde. Hierdoor liep Citroen in het merken-WK ondanks de zege van Peugeot toch verder uit.


Frankrijk
De Rally van Corsica, notabene de WK-rally van hun eigen land, hadden Loeb en Elena nog nooit gewonnen. Dit jaar waren ze echter vrijwel onverslaanbaar en schreven ze ook deze wedstrijd op hun naam. En hoe... voor het eerst in de geschiedenis van het WRC won een rijder alle proeven!


Citroen was ook zeer dicht bij het winnen van de WK-titel voor merken. Duval ging echter op de negende proef over de kop en verloor zo zijn tweede plaats. Een gemiste kans voor Citroen want ook de Peugeots vielen uit.



Spanje
De WK titel volgde toen in de Rally van Catelonie. Loeb behaalde hier in stijl zijn tiende seizoensoverwinning. Duval werd tweede zodat Citroen overtuigend de titel pakte.


De Subaru's waren naar de eerste dag al uigeschakeld en ook de andere toppers sneuvelde in Spanje. Uiteindelijk werd de Fin Hirvonen tweede in een particulier ingeschreven Ford.


Australie
In Australlie wist de Belg François Duval op de valreep zijn seizoen nog te redden via zijn eerste WK-overwinning. Hier ging echter wel het uitvallen van Sebastian Loeb (Citroen), Petter Solberg, Chris Atkinson (beide Subaru), Daniel Carlsson en Marcus Grönholm (beide Peugeot) aan vooraf.


De uitschakeling van Peugeot op de allereerste dag van deze slot-rally was voor het Franse merk extra zuur omdat het hun laatste rally was na zes succesvolle jaren in het wereldkampioenschap. In 2006 zal Peugeot niet langer met een fabrieksteam deelnemen.




Eindklassement wereldkampioenschap rijders:
1. Sébastien Loeb (fra - Citroën)
2. Petter Solberg (nw - Subaru)
3. Marcus Grönholm (fin- Peugeot)
4. Toni Gardemeister (fin- Ford)
5. Markko Märtin (est - Peugeot)
6. François Duval (bel - Citroën)
7. Harri Rovanperä (fin - Mitsubishi)
8. Roman Kresta (tjech - Ford)
9. Manfred Stohl (oost - Ford)
10. Mikko Hirvonen (fin-  Ford)
11. Gigi Galli (ita - Mitsubishi)


Eindklassement wereldkampioenschap fabrikanten:
1. Citroën
2. Peugeot
3. Ford
4. Subaru
5. Mitsubishi
6. Škoda

 
127
71
71
58
53
47
39
29
22
14
14

188
135
104
97
76
21

Vergelijkbare artikelen