FANtv-nl-logo-mobile

GP van Hongarije 2006

De Grand Prix van Hongarije 2006 was één van de meest spectaculaire races van de laatste jaren. Button won er in de regen zijn eerste grand prix.



Kwalificatie
Het spektakel begon al voor dat er een druppel regen was gevallen, namelijk in de vrije training. Robert Doornbos hield Fernando Alonso even op toen deze met een snelle ronde bezig was, en de Spanjaard reageerde niet alleen met een boos gebaar maar hij nam ook wraak door de Red Bull rijder te blokkeren . Hoewel niemand veel aandacht aan dit incident besteedde, vatte de wedstrijdleiding dit op als het creëren van een gevaarlijke situatie en bestrafte Alsonso met een seconde tijdstraf in iedere kwalificatie. Ook voor het negeren van een gele vlag kreeg de Spanjaard een seconde straf zodat hij bij iedere tijd twee seconden zal moeten optellen. Hierdoor was een top-10 kwalificatie vrijwel onmogelijk geworden.


WK-rivaal Michael Schumacher kon hierdoor genadeloos toeslaan, maar verprutste zijn voordeel door in de zaterdagtraining zelf ook in de fout te gaan. Hij haalde twee coureurs in terwijl er een rode vlag hing. Ook de Duitse Ferrari-rijder kreeg hierdoor een tijdstraf van twee seconden. Één van de twee ingehaalde rijders was overigens Alonso, die ineens sterk vertraagde.


Door de tijdstraffen kwam Schumacher niet verder dan een elfde plek, en moest Alonso starten van plaats vijftien. Button moest tien plaatsen terug en startte van een veertiende plek.


Raikkonen zette de snelste tijd op de klokken. Hij verwees op het laatste moment Massa naar de tweede plek. Barrichello en De la Rosa vulden de tweede rij.


Uitslag kwalificatie
1 K. Raikkonen (FIN) McLaren      1:19.599
2 F. Massa (BRA) Ferrari      1:19.886 
3 R. Barrichello (BRA) Honda      1:20.085
4 P. De La Rosa (ESP) McLaren      1:20.117 
5 M. Webber (AUS) Williams      1:20.266
6 R. Schumacher (GER) Toyota      1:20.759
7 G. Fisichella (ITA) Renault      1:20.924 
8 J. Trulli (ITA) Toyota      1:21.132 
9 R. Kubica (POL) BMW      1:22.049
10 N. Heidfeld (GER) BMW      1:20.623
 
11 M. Schumacher (GER) Ferrari      1:20.875 
12 D. Coulthard (GBR) Red Bull      1:20.890
13 C. Klien (AUT) Red Bull      1:21.207
14 J. Button (GBR) Honda      1:20.820
15 F. Alonso (ESP) Renault      1:21.364
16 T. Monteiro (POR) Midland      1:23.767
 
17 V. Liuzzi (ITA) Toro Rosso      1:22.068
18 N. Rosberg (GER) Williams      1:22.084
19 T. Sato (JPN) Super Aguri      1:22.967
20 S. Speed (USA) Toro Rosso      1:22.317
21 C. Albers (NED) Midland      1:22.146
22 S. Yamamoto (JPN) Super Aguri  1:24.016



De race
Na overvloedige regenval startte de Grand Prix van Hongarije op een natte baan. Ook gedurende de race bleef het niet droog. Door de wisselende omstandigheden waren het ene moment de Michelin-rijders en het andere moment de Bridgestone-rijders in het voordeel. Dit - plus de vele incidenten - had een spectaculair maar ook chaotisch wedstrijdverloop tot gevolg.


Honda
Het waren uiteindelijk Honda en Jenson Button die aan het langste eind trokken. Voor de start gaf niemand een cent voor de kansen van de Brit die vanaf de veertiende plek moest vertrekken. 


De Honda-rijder startte niet opvallend snel, maar wist wel goed buiten de vele spins en crashes te blijven. Langzaam maar zeker kwam hij naar voren, geholpen door het uitvallen van Alonso en Raikkonen. De overige coureurs waren niet in staat Button te stoppen die een foutloze race reed.



Teamgenoot Barrichello begon erg sterk en lag na de start tweede. Een vroege pitstop en de Michelins die in de openingsfase niet optimaal waren deden hem echter naar het middenveld terugvallen. Uiteindelijk werd de Braziliaan vierde.


Renault
Voor Renault werd het een rampzalig weekend. Bij de start stonden beide auto's verder naar achteren dan je zou verwachten. Bij Alonso kwam dat door zijn tijdstraf, maar Fisichella was met zijn achtste plek gewoon te langzaam. In de race spinde de Italiaan in de negentiende ronde van de baan omdat hij zijn auto twee ronden eerder licht had beschadigd bij een aanrijding met Schumacher.


Fernando Alonso kwam in de openingsfase als een komeet naar voren. Nam zelfs de leiding, zette Schumacher op een ronde, en maakte een goede kans de race te gaan winnen. Een monteur zette bij een pitstop echter een rechterachterwiel niet goed vast en de race van Alonso eindigde buiten zijn schuld naast de baan.


 


Ferrari
Voor de tweede keer dit weekend kon Schumacher profiteren. De Duitser reed een wisselvallige race, wat vooral te wijten was aan de wisselende prestaties van zijn Bridgestones. Na de start kwam hij goed weg en lag na één ronde al vijfde. Wel moest hij een paar ronden later de nog sterker rijdende Alonso buitenom laten passeren. In zijn pogingen om de andere Renault - die van Fisichella achter zich te houden verloor hij een paar ronden later zijn voorvleugel. Bovendien kreeg hij het op de natter wordende baan steeds moeilijker en werd zelfs op een ronde gereden door Alonso. Het verschil met de Spanjaard bedroeg in die periode zeven seconden per ronde!


Na een zware crash van Raikkonen kwam de safety-car in de baan en maakte Alonso een pitstop. Schumacher profiteerde door zijn ronde achterstand goed te maken, en weer achteraan aan te sluiten. Wel verloor hij de nodige tijd door een spin vlak na de herstart.


Op de opdrogende baan kreeg de Ferrari zijn snelheid terug en Schumacher was ineens de snelste man op de baan. Hij belandde zelfs op de tweede plaats, maar reed in de slotfase wel op de verkeerde banden. De Ferrari stond op intermediates terwijl vrijwel al zijn concurrenten uitweken naar droogweerbanden. Een bandenwissel zou hem de nodige plaatsen kosten dus Schumacher probeerde stand te houden. De la Rosa beet zich ronde na ronde vast op de Duitser, maar passeerde hem vier ronde voor het einde. Een ronde later passeerde ook Heidfeld hem. Dit ging niet zonder geweld. De stuurstang van Schumachers Ferrari raakte beschadigd en drie ronden voor tijd viel hij uit. Door de diskwalificatie van Kubica en de grote achterstand van enkele andere deelnemers werd Schumacher toch nog als achtste geklasseerd en pakte zodoende één puntje terug op Alonso.


Massa kon niet imponeren. Hij werd uiteindelijk slechts zevende, met een ronde achterstand.



McLaren
Kimi Raikkonen was - samen met Alonso - de pechvogel van de wedstrijd. De Fin nam de leiding en verloor deze slechts door zijn eerste pitstop. Normaal gesproken had hij de leiding teruggekregen door een pitstop van Alonso maar voor het zover was reed hij in deze zeventiende ronde vol op de achterkant van Vitantonio Liuzzi toen hij deze op een ronde wilde zetten.


De La Rosa reed constant voorin maar was uiteindelijk niet opgewassen tegen Jenson Button. De Spanjaard
werd uiteindelijk tweede.


BMW
BMW reed zijn sterkste race ooit. Heidfeld pakte het eerste podium voor het BMW als constructeur, en de Pool Kubica debuteerde ondanks een spin en contact met de vangrails met een uitstekende zevende plaats. Zijn punten moest hij helaas weer inleveren toen bleek dat zijn auto twee kilo te licht was. Dit werd waarschijnlijk veroorzaakt door buitensporig versleten banden. Kubica finishte op grotendeels weggesleten intermediates.


Red Bull
Achter Heidfeld finishte David Coulthart als vijfde. Dit ondanks aanvaringen met Kubica, Michael Schumacher en Barrichello. Christian Klien vond al snel zijn Waterloo op de natte baan.



Toyota
De beide Toyota's reden een onzichtbare race. Pas toen de baan droger werd kwamen de auto's in hun ritme. Ralf Schumacher werd zodoende toch nog zesde. Trulli viel vlak voor de finish uit met een kapotte motor.
 
Midland
Ook de Midlands kwamen er niet aan te pas, en eindigde beide op drie ronden. Toch zou Monteiro nog een punt hebben gepakt als Schumacher een ronde eerder was uitgevallen. Nu werd de Portugees negende. Één plaats voor Albers.


Toro Rosso
Grote verliezer was Toro Rosso. Scott Speed verprutste zijn kansen door veel te vroeg voor droogweerbanden te kiezen en eindigde uiteindelijk - met vier ronden achterstand - nog achter de Midlands. Liuzzi vertolkte een ongewild hoofdrol door zijn crash met Raikkonen.


Super Aguri
Ondanks problemen met de koppeling en de versnellingbak kon Sato toch de finish halen. Hij was zelfs een groot deel van de wedstrijd sneller dan de Midlands. Sakon Yakamoto was al snel uit de race verdwenen.


Williams
Voor Williams was het een race om snel te vergeten. Na twee ronden was het al over voor Mark Webber na een crash. Nico Rosberg reed slechts zeventien ronden meer.


Uitslag
1 J. Button (GBR) Honda
2 P. De La Rosa (ESP) McLaren
3 N. Heidfeld (GER) BMW
4 R. Barrichello (BRA) Honda
5 D. Coulthard (GBR) Red Bull op 1 ronde
6 R. Schumacher (GER) Toyota
7 F. Massa (BRA) Ferrari
8 M. Schumacher (GER) Ferrari op 3 ronden
9 T. Monteiro (POR) Midland 
10 C. Albers (NED) Midland   
11 S. Speed (USA) Toro Rosso  op 4 ronden
12 J. Trulli (ITA) Toyota     op 5 ronden
 

Vergelijkbare artikelen