FANtv-nl-logo-mobile

Dakar Rally

Tim Coronel verschijnt op 6 januari samen met Gaby Uljee aan de start van de rally der rally's: Dakar. Tim gaat in Lissabon van start in zijn L3 D-tox Bowler.


Dakar wordt steeds populairder in Nederland. Het aantal Nederlanders dat meedoet aan dit grote sportevenment ligt dit jaar rond de zestig.


Speed & Design richtte zelfs een hele hal in voor Dakar. Een groot aantal voertuigen waren aanwezig die straks in 2007 aan de start verschijnen. Zo ook de L3 D-Tox Bowler van Tim Coronel.

Tim is één van de Nederlanders die dit jaar van start gaat in Lissabon. Voor Tim is het de eerste ontmoeting met Dakar, maar vriendin en co-piloot Gaby Uljee heeft al wat meer ervaring met Dakar.


Eind 2005 deed Uljee met Sandra van der Sloot mee aan de Dakar Challenge die door Eurosport georganiseerd werd. Prijs voor de winnaar: deelname aan de Dakar Rally van 2006. Ze won niet, maar het overtuigde Uljee er wel van dat ze ooit zelf mee wilde doen. Toch was ze van de partij tijdens de 2006 Dakar. Ze mocht meerijden in de persauto van team ProDakar.

Geschiedenis
Thierry Sabine is de oprichter van Parijs - Dakar. Hij verdwaalde in 1977 tijdens de Abidjan- Nice rally in de woestijn en maakte de meest extreme omstandigheden mee. Vanaf dat moment stelde hij zich tot doel iedereen de kans te geven 'de woestijn te temmen' .



Betoverd door de immense woestijn keert hij terug in Frankrijk. Hij wil niks liever dan deze ervaring met zoveel mensen delen en daarom bedenkt hij een rally die in Europa start en door de uitgestrekte woestijn richting Dakar voert. Sabine: “A challenge for those who go. A dream for those who stay behind.”


Zijn droom komt al snel uit en op 26 december 1978 gaat de eerste editie van Parijs-Dakar van start. In totaal verschenen  er tijdens de eerste editie 170 deelnemers aan de start van de 10.000 kilometer tellende monsterrit.



Neveu
De rally eindigt aan de rand van de Lac Rose op 25 km van de hoofdstad Dakar. De eerste winnaar op de motor is de dan 21-jarige Cyril Neveu rijdend op een Yamaha XT 500. Het is voor hem de eerste van een groot aantal overwinningen.


Tijdens de tweede Dakar bleek hoe populair de rally in een jaar tijd was geworden. Fabrieks-teams van BMW, Lada en Volkswagen maakten hun entree. In 1981 melden zelfs andere voertuigen, zoals buggy's, zijspannen en vrachtwagens zich aan. Het aantal deelnemers groeide aanzienlijk en voor de vierde editie stonden er bijna 400 deelnemers aan de start.



De enorme geldmachine van de rally staat in fel contrast met het arme Afrika, waardoor de rally veel tegenstand kreeg. Om de rally in een beter daglicht te stellen, werden liefdadigheidsprojecten in het leven geroepen. 


Gevaarlijk
De rally bleek in de loop der tijd zeker niet ongevaarlijk te zijn. De achtste editie staat bekend als een zwarte pagina in de geschiedenis van de Dakar Rally. De helikopter van de organisatie stortte neer door de slechte weersomstandigheden. Alle inzittenden verongelukten, onder wie de oprichter, Thierry Sabine.



Zijn vader, Gilbert Sabine, zorgde samen met het duo Verdoy en Metge ervoor dat de droom voortleefde en nam de organisatie van de Dakar rally op zich. Zij deden dit onder de naam Thierry Sabine Organisation (TSO). In 1994 nam de Amaury Sports Organisation (ASO), organisator van internationale evenementen zoals de French Golf Open en de Tour de France, de Parijs-Dakar over van de TSO.


In de 28 jaar dat de rally bestaat, zijn al 23 deelnemers omgekomen. Dit jaar heeft de rally het leven gekost van de Australische motorrijder Andy Caldecott. Daarom komt elk jaar de veiligheid van de rally weer ter sprake. Toch weerhoudt het de waaghalzen niet een poging te wagen om de woestijn te temmen, de weersomstandigheden te doorstaan en het belangrijkste van allemaal: de finishlijn te halen.



Route
De naam doet vermoeden dat de route van Parijs naar Dakar loopt, dit is toch enigszins misleidend. Al vanaf 1995 is meerdere keren van de oorspronkelijke route afgeweken. Grenada was de startplaats in 1995, 1996 en 1999, Dakar in 1997, Versaille in 1998, Arras in 2002, Clermont-Ferrand in 2004 en Barcelona in 2005. Ook de aankomstplaats is al meerdere keren veranderd. Zo liep de route in 2000 van Dakar naar Caïro.


Stephane Peterhansel is na Hubert Auriol de tweede persoon in de Dakargeschiedenis, die zowel bij de auto's (twee keer) als bij de motoren (zes keer) heeft gewonnen. De eerste en vooralsnog enige vrouw die de Dakar Rally won, was de Duitse Jutta Kleinschmidt in 2001. Zij won bij de auto's in een Mitsubishi. Al in de eerste Parijs-Dakar reden er vrouwen mee: 7 van de 170 deelnemers.


Vergelijkbare artikelen