FANtv-nl-logo-mobile

Gemengde gevoelens Tom Coronel

SEAT Team Holland rijder Tom Coronel kijkt met gemengde gevoelens terug op de 15e en 16e FIA WTCC race op het circuit van Oschersleben in Duitsland.


De trainingen brachten hem uiteindelijk een zestiende plaats. Dat viel wat tegen, maar de achterstand op pole position bedroeg slechts 8/10 van een seconde. Met andere woorden de verschillen waren ook deze keer bijzonder klein.


De eerste race, met een rollende start, verliep aanvankelijk bijzonder goed, maar eindigde in de tweede bocht met veel schade. In de herstelde oranje/zwarte Leon van SEAT Team Holland eindigde Coronel de tweede race met een twaalfde plaats. 

Terugkijkend moet Tom Coronel vaststellen dat zijn Leon eigenlijk het hele weekend niet super was. “Problemen die wij in de afgelopen twee weekenden niet kenden, kwamen ineens weer terug. Met name het zware onderstuur kregen we maar niet onder de knie. Met nieuwe banden ging het in de tweede vrije training wel iets beter, maar echt veel beter werd het niet. Ook niet tijdens de warm-up. De eerste race begon goed. Door de rollende start kwam ik prima weg en pakte buitenom al gelijk de eerste rijders die voor mij stonden. Gelukkig wist ik op het rechte stuk en in de eerste bocht de botsende auto's te ontwijken, maar een bocht later was ik zelf aan de beurt. Eerst een paar klappen op de achterkant, waardoor ik weggleed en vervolgens vol werd geraakt waardoor het rechterwiel haaks onder de auto kwam te liggen.  Het was kansloos om met die auto verder te rijden. Daarmee zadelde ik de mannen van het team ook met veel werk tussen de races op. Gelukkig bleek alles te herstellen en ik heb ook nu weer met bewondering naar die mannen van GR Asia gekeken op het moment dat zij subframe, wielophanging, voorbumper en andere zaken aan het vervangen waren.”


Daarmee kon Tom Coronel in ieder geval van start gaan in de tweede race, die traditiegetrouw met een staande start begon. “Het begin was lastig,  want ik kon het startlicht eigenlijk niet goed zien. Verder sta je dan weer op een plek waar je eigenlijk niet thuis hoort. En met een auto die ook niet helemaal top was, waardoor aanvallen niet echt mogelijk bleek. Dat focus je je op de fouten die anderen maken om zo weer een plekje te winnen. Uiteindelijk liep dat redelijk lekker en eindigde ik als twaalfde. Zeker niet top, maar onder deze omstandigheden zat er niet meer in. Met mijn teammanager Paul Ridgway heb ik inmiddels afgesproken dat wij voor de races op Brands Hatch in ieder geval nog een of twee dagen gaan testen om de wegligging verder te verbeteren. Zeker omdat wij er met elkaar niet uitkomen wat er nu precies aan de hand”, besluit Tom zijn relaas.

Vergelijkbare artikelen