FANtv-nl-logo-mobile

Dakar 2008: Bekx, Maessen, V.d. Ven

Hans Bekx gaat dit jaar met dezelfde DAF truck als vorige jaar de woestijn in, maar nu onder de vlag van Dakarsport.com.


Hans Bekx
Als iemand weet hoe Dakar kan ingrijpen op het functioneren van een mens, dan is het Hans Bekx.




    

Vooral de laatste twee edities waren niet bepaald wat hij zich van de rally had voorgesteld. Dit jaar rijdt Hans onder de vlag van Dakarsport.com. 'Ik hoop dat we nu weer eens een 'nurmoal' jaar krijgen.'


Met 9 Dakar-deelnames is Bekx de veteraan van het team. 'Dat ik weer ga, komt mede door het team van Kamaz en door mijn participatie in Dakarsport.com,' legt hij uit. 'Het eerbetoon van de Russen na onze reddingsactie van Chagin vorig jaar was overweldigend. Dat heeft mij diep geroerd. Toen kreeg ik ook weer zin in zand.


Het feit dat ik nu bij Dakarsport.com zit, maakt het voor mij veel gemakkelijker. Ik kan mij nu helemaal concentreren op de auto, het rijden en mijn team, maar heb niet meer de stress van het geregel eromheen. Van sponsors tot teamkleding, van inentingen tot visa. Man, het is of er een blok beton van mijn nek is gehaald.


Ook de druk om te moeten presteren ben ik kwijt. Ik denk dat de media de vorige jaren de spanning veel te hoog opgeklopt hebben. Toen ik wegreed uit Mariaheide had ik bij wijze van spreken de Dakar al gewonnen. Ik ga dit jaar eerst rijden en pas als ik presteer mag het circus losbarsten.'  Hans gaat deze keer met een rallytruck, een snelle assistentietruck en een servicetruck de woestijn in. 'We gebruiken de rallytruck van vorig jaar, die heeft pas één Dakar gereden. Natuurlijk hebben we het nodige vervangen, maar verder is hij precies gelijk. Ik geloof heilig in die auto: ik vind dat nog steeds het beste concept.'


Bekx is ook blij dat Tony Maessen weer achter de kaarten zit. 'Tony en ik zijn een goed team. Natuurlijk had ik het leuk gevonden ook weer met Erwin te rijden, maar die moest maar eens een jaartje thuisblijven. En in Johan van de Ven hebben we een prima vervanger gevonden.


Hoe ik mij op dit evenement voorbereid? Al die voorgaande jaren stonden wij met de kerst nog tot 2 uur 's nachts in de werkplaats. Maar dit keer was ik in september al onderdelen aan het inpakken! Dat wordt een normale kerst en dat is ook voor Mieke een stuk leuker, die vindt het toch elk jaar maar weer goed dat ik ga. Waar ik naar uitzie? Mijn verjaardag: elke keer als ik jarig ben, geven ze mij een hele woestijn cadeau!'



    

Tony Maessen
Met zijn 55 jaar is Tony Maessen een van de oudere teamleden. Mogelijk is hij de man met de meeste ervaring op het gebied van navigatie want dit wordt zijn 14de Dakar in de rol als navigator. Hij is nog iemand uit de tijd met het potloodje en de tripmaster. Daar heeft hij  profijt van nu de rally steeds minder op de GPS en meer en meer op het routeboek gereden wordt. Tony, die met zijn broer Peter door de jaren heen de meest doldwaze rallyavonturen meemaakte, krijg je niet meer gek.


Voor Dakar 2005 werd hij door Hans Bekx gevraagd als navigator, een uitnodiging die hij graag aannam. Dit wordt zijn derde rally met Hans. 'In Afrika verandert nooit echt wat. De rally gaat het ene jaar een beetje linksom en dan weer wat meer naar rechts. Maar ik ben overal geweest dus als ik het hoofd er goed bijhoud moet het lukken.'


Als navigator verstaat hij als geen ander de kunst de aanwijzingen in het routeboek te vertalen naar het landschap, en om te zetten naar de aansturing van zijn piloot. 'Hans stuurt de auto, ik stuur Hans,' vat hij zijn taak kort samen. 'Samen zijn we een goed team,' vindt hij. 'De kunst is elk jaar opnieuw zo hard te rijden dat je voorin zit en daarbij niet de weg kwijt raakt. Dat is een kwestie van je hoofd koel houden. Je kunt wel als een dwaas doorbollen, maar als je dan na 20 minuten niet meer weet waar je bent, verlies je veel meer tijd dan dat je het even een minuutje rustiger aan doet. Maar niet iedereen doet dat.'


Tony is een echte levensgenieter die van een goede maaltijd en een goed glas houdt. 'Ik ben een Belg, hé? Wij verstaan die kunst toch veel beter dan jullie 'Ollanders',' grapt hij. Wat dat betreft is het voor Tony wel afzien want het team van Hans Bekx leeft tijdens de Dakar voornamelijk op brood en Cola. 'Ook een reden om snel in Dakar aan te komen,' is zijn overweging. De overige teamleden zullen Tony ook dit jaar weer veel in het bivak op zijn klapstoeltje zien zitten. Het routeboek op de knie en de kaarten ernaast. Urenlang kan hij zo de route alvast vooruitlezen, hier en daar aantekeningen makend met een potlood. 'Neem nooit een balpen mee de woestijn in. Die doet het na twee dagen toch niet meer vanwege het zand. Je moet dingen simpel houden, dan kom je het verst.'



    

Johan van de Ven
Of het een promotie is, weet hij niet precies. Maar vast staat wel dat Johan van de Ven vorig jaar nog als monteur meereed op de 4x4-servicetruck en dat hij dit jaar op het middelste stoeltje van de rally-DAF naast Hans Bekx zit. Johan is een gelukkig mens. 'De directie thuis vond het goed dat ik weer met Hans de woestijn in ga. Ze staan er thuis wel helemaal achter, maar je moet het toch even vragen, niet? Maar ze snappen ook wel dat niet iedereen zo'n kans krijgt.


Ik besef heel goed dat ik op die middenstoel zit omdat Erwin een jaartje overslaat, maar ik vind het toch een eer dat Hans aan mij gedacht heeft,' vertelt de rustige Brabander. Helemaal gek is dat niet, want als je binnen het team van Hans goed je werk doet, zal hij de laatste zijn om dat niet te waarderen. 'Vorig jaar zat ik voor het eerst van mijn leven in Afrika.


Ik heb dat als heel bijzonder ervaren en ik sta al helemaal in de startblokken om weer uit te rukken. Vooral die zandduinen vond ik geweldig.


Dit jaar rijden we voor het eerst bij Dakarsport.com, dus daar kan ik nog weinig van zeggen. In ieder geval hebben wij binnen Hans Bekx Teamsport een goed team en waarom zou dat niet samengaan met een ander goed team? Samen moeten we toch veel lol kunnen hebben? Ze hebben zelfs Brabanders in het team zitten! Tijdens de wedstrijd hoop ik eigenlijk niets te hoeven doen buiten de auto, want dat betekent dat er ook niets stuk is. De truck is er in ieder geval klaar voor: we hebben hem weer netjes op zijn wielen staan. Maar aan de andere kant: mocht er nu wel iets verkeerd gaan, dan heb ik het voordeel dat ik zelf heb meegeholpen met het opbouwen. Die kennis zou toch wat tijd moeten schelen. Dus we zullen zien hoe hoog we eindigen.


Vergelijkbare artikelen