FANtv-nl-logo-mobile

Audi verslaat Peugeot op nat Le Mans

De 76e editie van de 24-Uursrace van Le Mans mondde uit in een van de spannendste finishes in jaren, waarbij de zegejacht van Team Peugeot Total werd gedwarsboomd door de weergoden.


De Peugeots 908 HDi FAP reikten niettemin tot het podium met de tweede en de derde plaats. Het was echter Audi die won.


Marc Gené/Nicolas Minassian/Jacques Villeneuve legden de leidende Audi het vuur na aan de schenen, maar werden in hun opmars getemperd door de sterk wisselende weersomstandigheden. Als derde finishte de zusterwagen van Franck Montagny/Ricardo Zonta/Christian Klien, terwijl de derde Peugeot met Pedro Lamy/Stéphane Sarrazin/Alexander Wurz de top-5 afrondde. Ondanks dat het hele Peugeot team de eindstreep bereikte en het in de loodzware lange-afstandsrace een record verpulverde, overheerste uiteraard de teleurstelling dat aan de belangrijkste doelstelling van het jaar, victorie in de Franse klassieker, niet was voldaan.



De race
Peugeot maakte zijn streven ondubbelzinnig kenbaar door in de kwalificatie de eerste drie plaatsen voor de startopstelling van zaterdagmiddag op te eisen. En vanaf het beginsignaal domineerden de 908 HDi FAP diesels zo'n veertien uur lang op het Sarthe-circuit. Lamy/Sarrazin/Wurz hadden gedurende de openingsuren het initiatief, maar verloren vervolgens zes ronden door transmissieproblemen. Gené/Minassian/Villeneuve namen de leiding over, maar werden spoedig afgelost door de derde auto, waarin Franck Montagny vier achtereenvolgende rijbeurten voor rekening nam.


Met het invallen van de duisternis werd koploper Christian Klien bij het passeren van een achterblijver aangetikt, waardoor hij in een grintbak belandde en kostbare tijd verloor. Gené/Minassian/Villeneuve kwamen kort na 10 uur 's avonds weer aan kop en bleven daar gedurende de nacht. Even na 4 uur op zondagochtend begon het te regenen, waardoor het snelheidsverschil tussen de Peugeots en de oppositie drastisch slonk en het Franse merk zijn dominantie niet verder kon uitbouwen. Integendeel – de Audi's kwamen dichterbij en om 05.17 uur nam het uiteindelijk winnende trio Rinaldo Capello, Tom Kristensen en Allan McNish, profiterend van de slechte weersomstandigheden, de eerste plaats over. Ondertussen vocht Franck Montagny zich terug naar de derde plaats ten koste van een van de andere Audi's.


De wedstrijd werd gaandeweg spannender, met de 908 van Nicolas Minassian in achtervolging van de leider. Met nog een uur te gaan begon het opnieuw te regenen over verschillende delen van het circuit. Minassian, die niets te verliezen had, besloot door te gaan op droogweerbanden, terwijl de koplopers de 'slicks' wisselden voor regenrubber. Dan kwam de Peugeot dichterbij, dan weer liep de Audi uit. Maar uiteindelijk bleef het verschil nagenoeg hetzelfde tot het zwaaien van de finishvlag en eindigde de Peugeot in dezelfde ronde als de winnaar.



Spectaculair record
Een troost voor Team Peugeot Total was het spectaculaire record dat Stéphane Sarrazin in zijn 102e ronde zette op het 13,629 km lange circuit: een gemiddelde snelheid van 246,068 km/h. Met een rondetijd van 3 minuut 19,394 seconden kwam hij zelfs binnen een seconde van de snelste tijd die ooit op het Circuit de la Sarthe is gereden (1.18,4 door Jackie Oliver in 1971), ofschoon destijds de lay-out van de baan – geen chicanes, minder bochten – veel hogere gemiddelde snelheden mogelijk maakte.


Peugeot Sport technisch directeur Bruno Famin vatte de gebeurtenissen als volgt samen: "Het was een uitzonderlijke strijd met een uiterst spannend verloop. Wij komen nog ervaring te kort bij dit unieke evenement en we stuitten ook op twee problemen die we niet eerder ondervonden met de 908: een defecte accu en een opspelend onderdeel in de transmissieselector. Maar we komen terug in 2009 en zullen dan nog sterker zijn.”


Uitslag 24-Uursrace van Le Mans:


1. Capello/Kristensen/McNish (I/DK/GB), Audi R10 TDI, 381 ronden (5192 km)
2. Gené/Minassian/Villeneuve (E/F/CDN), Peugeot 908 HDi FAP, op 4 m 31,094 s
3. Montagny/Klien/Zonta (F/A/BR), Peugeot 908 HDi FAP, op 2 ronden
4. Luhr/Prémat/Rockenfeller (D/F/D), Audi R10 TDI, op 7 r.
5. Lamy/Sarrazin/Wurz (P/F/A), Peugeot 908 HDi FAP, op 13 r..
10. Verstappen/Van Merksteijn/Bleekemolen (NL/NL/NL), Porsche RS Spyder, op 27 r. (1e in LM P2)


Volgende evenement: 1000 km van de Nürburgring (D), 17 augustus 2008.

Vergelijkbare artikelen