FANtv-nl-logo-mobile

Nieuwe Audi wint in Sebring

Al in zijn allereerste race was de nieuwe Audi R15 TDI te sterk voor de concurrentie. Bovendien braken Capello, Kristensen en McNish het racerecord met 13 ronden.


Bij de 12-uursrace van Sebring in de Amerikaanse staat Florida behaalden de Italiaan Dindo Capello, de Deen Tom Kristensen en de Schot Allan McNish met de nieuwe Audi-sportwagen de overwinning. Het was een historisch succes, want de drie Audi-coureurs reden niet minder dan 383 ronden, waarmee ze het bestaande record met 13 ronden verbeterden. Audi gebruikte de race in Sebring als voorbereiding op de 24 Uur van Le Mans.



In de snelste 12-uursrace ooit op Sebring liepen de beide Audi R15 TDIs van het Audi Sport Team Joest volledig zonder problemen. En dat terwijl het innovatieve sport-prototype pas in december van het afgelopen jaar voor het eerst reed. Het testprogramma van Audi Sport werd bovendien vertraagd door slecht weer. Bij de tests op Europese circuits was het nooit warmer dan 15 graden, terwijl het team in Sebring te maken kreeg met temperaturen die deels tweemaal zo hoog waren.
Voorsprong
In de race pakte Allan McNish direct na de start de leiding en na de eerste ronde had hij al een voorsprong van meer dan vijf seconden. De grootste tegenstand in de wedstrijd kwam van Peugeot. In totaal wisselden de diesel-sportwagens van Audi en Peugeot elkaar twaalf keer aan de kop van het veld af, waarbij de beide merken lange tijd slechts een paar tienden van een seconde van elkaar lagen. In de spannende slotfase wist Allan McNish optimaal gebruik te maken van de betere gewichtsverdeling en de slimme aërodynamica van de R15 TDI ten opzichte van het voorgangermodel R10 TDI. Daardoor bouwde hij een dusdanig grote voorsprong op, dat hij kort voor het eind van de race nog een keer een tankstop kon maken zonder de leiding kwijt te raken. Uiteindelijk passeerde hij de finishlijn als winnaar met een voorsprong van 22,279 seconden.



Succesvolste coureur
Voor Audi was het de negende overwinning in Sebring, waarbij het merk een unieke reeks voortzette: na de Audi R8 in 2000 en de Audi R10 TDI in 2006 won opnieuw een Audi-raceauto in Sebring zijn allereerste wedstrijd. Tom Kristensen won de klassieke Amerikaanse lange-afstandsrace voor de vijfde keer en is daarmee de succesvolste coureur in de historie van de wedstrijd. Dindo Capello behaalde zijn vierde overwinning in Sebring, Allan McNish zegevierde er voor de derde maal. Het Audi-succes in Sebring werd gecompleteerd door de drie Duitse coureurs Lucas Luhr, Mike Rockenfeller en Marco Werner, die met de tweede R15 TDI als derde werden geklasseerd. Daarbij reden Luhr en Rockenfeller bijna de hele race met zn tweeën, nadat Werner vanwege een gekneusde rib na zijn eerste twee stuurbeurten niet meer kon rijden.



Meest efficiënte brandstofverbruik
De Audi R15 TDI was bij zijn debuut niet alleen de betrouwbaarste en snelste auto, maar ook de meest efficiënte: Audi behaalde een dubbelzege in het klassement van de Michelin Green X Challenge, waarbij het brandstofverbruik in verhouding tot de geleverde prestatie wordt gemeten. Voor Audi was de 12-uursrace van Sebring een generale repetitie voor de deelname aan de 24 Uur van Le Mans (13 en 14 juni), waaraan drie R15 TDIs zullen deelnemen. Tot aan de Franse race werkt het Audi Sport Team Joest nog een intensief testprogramma af.

Vergelijkbare artikelen