FANtv-nl-logo-mobile

Wereldkampioen bij de onafhankelijke rijders

Tom Coronel is in het verre Macau wereldkampioen toerwagens bij de privérijders geworden.


In het Chinese gokstaatje Macau vond ook dit jaar de beslissing van het FIA World Touring Car Championship (WTCC) plaats. De  races op dit smalle en uitdagende stratencircuit waren in het verleden al vaker scherprechter in de beslissing van de kampioenschappen. Dit jaar vormde daar geen uitzondering op.



De eerste race verliep zonder erg veel problemen, in tegenstelling tot de tweede race. Met name in de slotfase van die race ging het danig mis en dat zorgde er voor dat de race met nog drie ronden te gaan werd gestaakt. De kampioenschappen werden op die manier voortijdig beslist. 


Alle titels gingen naar Seat. Naast de algemene constructeurstitel won Sunred Engineering (team van Tom Coronel) die titel bij de privesteams. De Italiaan Gabriele Tarquini pakte het FIA WTCC  kampioenschap bij de rijders en Seat Team Holland coureur Tom Coronel legde in zijn Noble Group Seat Leon 2.0 TFSi beslag op het kampioenschap bij de privérijders. Officieel heet dat de Yokohama Independents Trophy 2009.


Voor de Nederlander was het zaak om tijdens deze finaleraces op de baan te blijven en zoveel mogelijk punten bij de concurrentie weg te kapen. De eerste race, die hij begon vanaf een dertiende plaats, lukte dat goed. Ondanks de hectiek om hem heen stuurde Tom Coronel zijn Seat bolide keurig naar een overwinning in zijn eigen klasse en vergaarde daarmee al zoveel punten dat hij in de slotrace eigenlijk niet meer te achterhalen was. Maar in Macau kun je dubbele punten pakken en ook een hoge klassering in het algemeen dagklassement levert privérijders extra punten op.



De felbegeerde wereldtitel kwam na die eerste race toch echt in zicht en het leek nog even spannend te worden toen Tom Coronel in de tweede race zijn zojuist gecrashte teamgenoot Tom Boardman tegenkwam. Er ontstond schade aan de Coronel Seat, maar hij kwam er mee naar de pits waar een nieuwe radiateur werd gemonteerd waarna hij de race kon voltooien. Hij had door het oponthoud in de pits wel de nodige ronden achterstand en kon die niet meer inlopen toen de race voortijdig werd stilgelegd en niet meer werd herstart. Daarmee eindigde Tom Coronel op een 22ste plaats en drie ronden achterstand. 



“Vanaf de eerste dag dat wij hier waren, liep het lekker. Dat geeft ook gelijk een goed gevoel”, vertelt Tom Coronel. Hij vervolgt: “De auto voelde goed aan, het team was enthousiast en in de eerste vrije trainingen zat ik er lekker bij. Ik had toen we hier naar toe komen als een flinke puntenvoorsprong op de andere rijders in mijn klasse, maar dat was nog niet voldoende voor de titel. Ik heb er alles aan gedaan om de auto heel te houden tijdens de trainingen. Iets dat niet iedereen lukte, de als derde geklasseerde privérijder D'Aste schreef zijn auto in de training af en kon niet meer meedoen. Uiteindelijk stond ik op een dertiende plaats en als eerste privéreizen. Directe concurrent Felix Porteiro stond er direct achter.


Na de trainingen was er de genoeg tijd voor de sponsorverplichtingen naar bijvoorbeeld de Noble Group en Sealub (sponsors van dit weekend-red), interviews met de media en andere zaken. Verder heb ik mij zo goed mogelijk voorbereid op die eerste race. Dit is een gokstaatje en dat geldt ook wel een beetje voor het racen hier. Dit is mijn tiende jaar in Macau en ik heb het hier altijd prima naar mijn zin, maar je moet ook echt wat geluk hebben om goed door die belangrijke eerste ronden te komen. Ik had een goede start en kon overal om heen en tussendoor. Ik lag zelfs korte tijd tiende. Achter mij zaten de mannen van het algemeen klassement en die heb ik ook langzaam maar zeker later passeren. Mijn belangrijkste missie was de winst in mijn eigen klasse. Dat lukte en daarmee waren ook die punten binnen.


Na de gebruikelijke ceremonie volgde race twee. Die verliep duidelijk anders op het moment dat mijn teamgenoot Tom Boardman er hard af ging en als een pingpongbal over de smalle baan vloog. Ik kon hem onmogelijk ontwijken. Voor hem was daarmee de race over, ik kon nog bij de pits komen waar voor een nieuwe radiateur. Kort stopte men de race met een rode vlag, vanwege een grote crash.


Een van de betrokkenen was Felix Porteiro, de nummer twee in mijn kampioenschap. Gelukkig was hij ongedeerd, maar ondanks mijn achterstand op dat moment wist ik dat de wereldtitel mij nu niet meer kon ontgaan. Die mag ik voor de tweede keer mee naar huis nemen. Een mooi resultaat na een seizoen waarin we nooit zijn uitgevallen en iedere keer opnieuw punten bij elkaar sprokkelden. Al met al dus een mooi en goed seizoen, waarin wij met alle sponsors de races hebben kunnen rijden. Ook de laatste vier in Japan en Macau. Nu zijn die inspanningen bekroond met een wereldtitel. Beter kan niet!”, besluit Tom Coronel zijn verhaal.  



Uitslag race 1:
1.Robert Huff (Chevrolet Cruze) 9 ronden in 23.02.627; 2. Gabriële  Tarquini (SEAT Leon TDi) op 7.952; 3. Jordi Gene (SEAT Leon TDi) op 8.996; 4. Alain Menu (Chevrolet Cruze) op 10.328; 5. Yvan Muller (SEAT Leon TDi) op 13.534 en 13. Tom Coronel (Noble Group SEAT Leon TFSi) op 21.356 tevens snelste privérijder. 


Uitslag race 2:
1. Augusto Farfus, (BMW 320si) 7 ronden in 22.20.166; 2. Jorg Muller (BMW 320 Si) op 0.801; 3. Yvan Muller (SEAT Leon TDi) op 1.201; 4. Tiago Monteiro (SEAT Leon TDI) op 1.980; 5. Gabriële Tarquini (SEAT Leon TDi) op 3.815 en 22. Tom Coronel (Noble Group SEAT Leon TFSi) op 3 ronden. 


Eindstand :
1 en kampioen Gabriële Tarquini 127; 2. Yvan Muller 123; 3. Augusto Farfus 113; 4. Andy Priaulx 84 en 5. Robert Huff 80. 


Eindstand The Independents Trophy:
1 en kampioen Tom Coronel 233; 2. Felix Porteiro 220 , 3. Franz Engstler 158; 4. Stefano D'Aste 137 en 5. Tom Boardman 99. 

Vergelijkbare artikelen