FANtv-nl-logo-mobile

Coronel op het podium in Marrakesj

Tom Coronel heeft zijn eerste podiumplaats van het seizoen in het FIA WK Toerwagens (WTCC) binnen. Op het stratencircuit van Marrakesj eindigde hij in de tweede race als derde.


In de eerste wedstrijd was de Nederlandse coureur met zijn SEAT Leon TDI in de kleuren van McGregor en TW Steel  als vijfde geëindigd. “Van tevoren had ik al gedacht dat een podiumplaats hier mogelijk zou zijn. Vaak is het ook een kwestie van op de juiste tijd op de juiste plaats zijn, en dat is vandaag weer gebleken,” aldus een dolblije Coronel.



Op vrijdag begon de dag voor Tom Coronel met televisieopnamen op het Djemaa-el-Fna-plein in het historische stadscentrum van Marrakesj. Dit grote plein is dé toeristische trekpleister van de stad: marktkramen met de meest uiteenlopende producten, slangenbezweerders, mensen met gedresseerde apen… Voor de televisiebeelden liet Tom Coronel ook even een cobra om zijn nek leggen en een aapje op zijn hoofd zitten, maar zijn gezicht maakte duidelijk dat hij liever in de raceauto zit. “Maar ja, het hoort er allemaal bij, en het is wel leuk om wat van de stad te zien als je in een heel ander land bent. Voor de meeste coureurs bestaat het weekeinde uit vliegveld-circuit-hotel. Ik vind het wel belangrijk om ook wat van de omgeving te zien,” aldus Coronel.


Tweede tijd in testsessie op vrijdag
Vrijdagmiddag vond de traditionele WTCC-testsessie plaats, gebruikelijk op circuits waar het WTCC in het seizoen ervoor niet racete of wanneer de auto's een lang transport achter de rug hebben, zoals na de seizoensstart in het Braziliaanse Curitiba. Door de coureurs wordt de 30 minuten durende sessie op vrijdag meestal aangeduid als 'Free Practice Zero'. Tom Coronel stond in deze test lange tijd bovenaan de tijdenlijst, maar werd in de slotfase uiteindelijk voorbijgestreefd door de Hongaarse SEAT-coureur Norbert Michelisz.


Met zijn rondetijd van 1:49,446 minuten werd Coronel uiteindelijk als tweede geklasseerd, maar hij was niet helemaal tevreden: “We hebben een probleem met de remmen. De remvloeistof wordt veel te heet en daardoor is de remwerking niet zoals die moet zijn,” meldde hij. “Zeker hier op dit circuit, met zijn lange rechte stukken, zijn remproblemen het laatste wat je wilt hebben.”


De monteurs van het SR-Sport-team, dat de preparatie van Coronel's SEAT Leon TDI verzorgt, had naar aanleiding van de ervaringen van vrijdag een aantal veranderingen aan de auto doorgevoerd. Op zaterdag waren de remproblemen in de vrije trainingen opgelost. In de eerste vrije training op zaterdagochtend reed Tom Coronel de zesde tijd, in de tweede vrije training rond het middaguur was hij vijfde. “Ik heb er wel een goed gevoel bij. Een plaats in de top tien in de kwalificatie is zeker mogelijk,” luidde zijn conclusie.


Chaotische kwalificatie
Die kwalificatie was een chaotische aangelegenheid. Maar liefst vier keer moesten de sessies met de rode vlag worden onderbroken en ook tussendoor was er een lange vertraging, omdat de bevestiging van de zogeheten 'kerbstones', die in de bocht de afgrenzing van de baan aangeven, losraakte en opnieuw moest worden aangebracht.


In de eerste heat van 30 minuten reed Tom Coronel de achtste tijd, waarmee hij mocht deelnemen aan de tweede en beslissende sessie van 15 minuten voor de snelste tien rijders. Daarin reed hij een tijd van 1:47,044 minuten, wat hem de zevende plaats in de startopstelling opleverde. “Het was niet perfect, want met name in de tweede chicane verloor ik nog teveel tijd, maar in ieder geval zit ik er redelijk bij,” luidde zijn conclusie. Wel wilde hij voor de racedag een andere afstelling van de veren en dempers. “Hopelijk ligt de auto daarmee iets stabieler.”


Snelste tijd in warm-up, podium in race 2
De veranderingen bleken het gewenste effect te hebben, want in de warm-up op zondagochtend reed Coronel zonder problemen de snelste tijd, 0,9 seconde sneller dan zijn kwalificatieronde. “De auto voelt nu een stuk beter aan,” constateerde hij tevreden.


De eerste race verliep voor Coronel al naar tevredenheid, want hij kwam als vijfde over de eindstreep. De race eindigde achter de safety-car, nadat het erg lang duurde om een gestrande auto van een andere deelnemer te verwijderen en zo de baan weer vrij te maken. “Dat was wel jammer, want ik zag dat Fredy Barth, die voor me reed, allerlei problemen had om de auto op de baan te houden, en ik had er een beetje op gerekend dat ik hem nog wel had kunnen pakken,” aldus Coronel na afloop. “Maar dit resultaat is ook wel goed, zeker omdat ik nu de tweede race als vierde start.”


Bij de start van de tweede race bleef de Hongaar Michelisz direct voor Coronel staan, maar onze landgenoot kon de SEAT van Michelisz ontwijken en lag daardoor derde. Wat verderop in het veld ging het echter mis, toen diverse auto's met elkaar in botsing raakten. Dat leidde tot de eerste safety-car-fase van de wedstrijd, die vijf ronden duurde. In de zesde ronde werd de race weer vrijgegeven, maar na een halve ronde ging het opnieuw mis, toen twee andere rijders met elkaar botsten. Dat leidde tot de tweede safety-car-fase, en toen de baan weer vrij was, was er nog slechts één ronde te rijden. Coronel kwam als derde over de eindstreep, waarmee hij de best geklasseerde SEAT-rijder was. “Het was lastig om geconcentreerd te blijven tijdens die lange safety-car-fases, maar ik ben heel blij met dit resultaat,” zei hij. “Ik krijg de auto steeds beter onder controle, en dat stemt optimistisch voor de komende races!”


Volgende races: Monza (Ita), 23 mei.


Uitslagen en standen:


Race 1:
1. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, 13 r. in 32 :12,815 (gem. 110,05 km/u)
2. Robert Huff (GBr), Chevrolet Cruze, op 1,117
3. Tiago Monteiro (Por), SEAT Leon TDI, op 1,792
4. Fredy Barth (Zwi), SEAT Leon TDI, op 2,436
5. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon TDI, op 3.513
6. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze, op 5,615
7. Norbert Michelisz (Hon), SEAT Leon TDI, op 7,900
8. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, op 8,892
9. Alain Menu (Zwi), Chevrolet Cruze, op 10,113
10. Augusto Farfus (Bra), BMW 320si, op 11,959


 Race 2:
1. Andy Priaulx (GBr), BMW 320si, 13 r. in 36:15,763 (gem. 97,76 km/u)
2. Yvan Muller (Fra), Chevrolet Cruze, op 0,837
3. Tom Coronel (Ned), SEAT Leon TDI, op 1,228
4. Tiago Monteiro (Por), SEAT Leon TDI, op 1,464
5. Fredy Barth (Zwi), SEAT Leon TDI, op 1,949
6. Gabriele Tarquini (Ita), SEAT Leon TDI, op 2,395
7. Michel Nykjaer (Den), SEAT Leon TDI, op 4,555
8. Jordi Gené (Spa), SEAT Leon TDI, op 5,365
9. Mehdi Bennani (Mar), BMW 320si, op 5,916
10. Norbert Michelisz (Hon), SEAT Leon TDI, op 6,109


Stand WK na 4 van 24 races:
1. Gabriele Tarquini, 70 punten
2. Yvan Muller, 63
3. Rob Huff, 46
4. Andy Priaulx, 39
7. Tom Coronel, 29

Vergelijkbare artikelen