FANtv-nl-logo-mobile

Zes jaar Pearle Alfa Challenge

De Nederlandse Pearle Alfa Challenge werd opgericht door autosportliefhebber Hans Vervoorn. Na zes jaar verdwijnt de Pearle Alfa Challenge uit de nationale racerij. Lees hier hoe dit kampioenschap uitgroeide tot de koningsklasse in Nederland.




Zes verschillende kampioenen
Bij de introductie van de Alfa 156 in 1998 in Lissabon presenteerde Alfa Corse meteen de raceuitvoering van de auto die tot auto van het jaar verkozen zou worden. Hans Vervoorn, pr-directeur van Fiat Auto Nederland en een fervent autosportliefhebber, aarzelde geen moment en haalde de raceversie naar het Circuit Park Zandvoort. De belangstelling was groot, zo groot dat Vervoorn al heel snel met een plan kwam op een Alfa 156 Challenge op te zetten. Een Cupsponsor was noodzakelijk en het was Marcel Norbart van Pearle die zijn bedrijf daartoe aanbood.


Van de Pearle Alfa 156 Challenge...
Het uitgangspunt van Vervoorn was dat de Pearle Alfa 156 Challenge gekenmerkt zou worden door close racing. Daartoe moest het materiaal natuurlijk gelijkwaardig zijn. En dat was het. In het eerste jaar van de Cup streden Marcel van Vliet en Gaby Uljee tot de laatste meters om de titel. Uljee won welsiwaar de meeste races (vier) maar moest in Van Vliet toch haar meerdere erkennen.
Routinier Frank Kersboom, autosportinstructeur op het Circuit Park Zandvoort liet in het tweede jaar zien dat hij het races nog niet verleerd was en won nipt. In het derde jaar van de Challenge ging de strijd tussen Boy Zentveldt van Autmotive Systems en Sandra van der Sloot van Cable 1. Van der Sloot won, tot groot genoegen van teameigenaar Michel Schaay.


...naar de Pearle Alfa 147 GTA Challenge
Na drie jaar Alfa 156 Challenge was de Cup toe aan een nieuwe uitdaging. Men ging rijden met de raceversie van de Alfa 147, de auto die ook zou worden uitgeroepen tot auto van het jaar. Sandor van Es van het Cable1 team sleepte na een verwoede strijd met het team Bleekemolen, de tweede titel voor het team binnen. Hoewel de 147 beduidend sneller bleek dan de 156, werd de auto voor het tweede raceseizoen nog eens flink onderhanden genomen door N Technologie in Italië. Met succes: ineens konden er racetijden met de 147 GTA raceversie gerealiseerd worden, die slechts voorbehouden waren geweest aan het ter ziele gegane DTTC (Dutch Touring Car Championship).


De Pearle Alfa 147 GTA Challenge verwierf dan ook snel de naam Koningsklasse op het Circuit Park Zandvoort en topcoureurs als Tim Coronel en Phil Bastiaans zochten snel hun heil in de Challenge. Coronel bezorgde Cable 1 de derde titel op rij en Cable 1's Phil Bastiaans was dit seizoen de sterkste, al voelde hij de hete adem van Tempo Team's, Rory Bertram, het gehele seizoen in de nek.


Zes Alfa Challenge jaren, zes verschillende kampioenen. Beter kan het uitgangspunt van Hans Vervoorn, om een raceklasse op te zetten waarin close racing meer regel dan uitzondering is, niet worden onderstreept.









Vergelijkbare artikelen