FANtv-nl-logo-mobile

Hyundai Grandeur

Grandeur: Dat betekent gelukzaligheid, heerlijkheid, grootsheid. Hyundai heeft dus duidelijk vertrouwen in dit model. Tim Coronel testte de Grandeur en keek of dat vertrouwen terecht is.


De naam Grandeur mag dan erg Frans aandoen, maar ook deze Hyundai komt natuurlijk uit Korea. Niet alleen de naam maar ook de vormgeving toont echter Europees. De Grandeur heeft wel wat weg van de Volkswagen Passat, maar dan dikker en groter. Grandeur dat heeft deze auto zeker. Hij is bijzonder ruim. De lengte is dan ook bijna 5 meter, 4 meter en 90 centimeter om precies te zijn. Alle afmetingen zijn flink gegroeid ten opzichte van de XG - het model dat door de Grandeur vervangen wordt. Het nieuwe model is 20 mm langer, 40 mm breder en 70 mm hoger dan de voorganger. De wielbasis is met 30 mm gegroeid tot 2.780 mm. Deze extra ruimte levert een riante hoeveelheid interieurruimte op. De beenruimte overtreft zelfs die van topklassenautomobielen.



Ook de kofferruimte is zeer ruim: 523 liter. Groot genoeg voor veel bagage of je schoonmoeder. Al kan de laatste wel weer ontsnappen want de klep kan vanuit de kofferruimte geopend worden.


De auto ademt luxe en raffinement uit en is expressief gelijnd. De vloeiend lopende daklijn en de prominente welving in het achterscherm zorgen voor de Europeese look. Aan de achterzijde vallen, behalve de twee brede uitlaatpijpen, vooral de led-achterlichtunits op.



Luxe en heel veel extra's
Bij een auto met de naam Grandeur horen natuurlijk de nodige luxe snufjes. Het hele interieur straalt klasse uit. Neem bijvoorbeeld de accenten van ingelegd hout op het dashboard. Dit elegant vormgegeven dashboard is overzichtelijk. Ook in de portieren en in de middenconsole is hout verwerkt. De ergonomisch vormgegeven, met leder beklede stoelen zijn comfortabel en bieden voldoende steun. De stoel van zowel de bestuurder als de voorpassagier zijn elektrisch verstelbaar, zowel in hoogte als diepte.


De uitrusting van de Grandeur is standaard zeer compleet. Naast veiligheidssystemen als ABS met EBD en ESP is de Grandeur standaard uitgerust met gordelspanners met spankrachtbegrenzers, actieve hoofdsteunen voor en acht airbags. Verder zijn elektrische raambediening, cruise control, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en stoelverwarming voor de bestuurdersstoel en de stoel van de voorpassagier standaard. Sensoren in de achterbumper vergemakkelijken het manoeuvreren. Ook de buitenspiegels maken deel uit van deze parkeerhulp. De spiegels richten zich automatisch naar beneden zodra de auto in de achteruit wordt gezet. Zo kun je zien of er een paaltje in de weg staat.


De Grandeur heeft verder standaard een dual-zone climate control, waarmee bestuurder en bijrijder de temperatuur afzonderlijk van elkaar kunnen instellen. Ook een elektrisch bedienbare achtergordijn, een regen en lichtsensor, xenon verlichting met hogedruk reinigingsinstallatie, 17” lichtmetalen velgen en Solar Control Glass. Daarnaast is de Grandeur voorzien van een groot aantal handige opbergsystemen, leeslampjes, en een elektrisch te ontgrendelen bagage- en brandstofklep.



Het is heerlijk om in de Grandeur te rijden, maar ook om er in rondgereden te worden. Achterin zit te ruim en een middenarmsteun en een eigen bekerhouder zijn voorhanden.


Tijdens de ontwikkeling is heel veel aandacht besteed aan de geluidsisolatie en het terugdringen van noise, vibration en harshness. Daardoor is de Grandeur een van de stilste auto's in zijn klasse.


Motoren en prestaties
Hyundai heeft de Grandeur uitgerust met een nagelnieuwe aluminium 3.3 liter V6-motor met 235 pk (173 kW) en een maximumkoppel van 304 Nm bij 3.500 toeren per minuut. De prestaties liggen op aangemeten niveau: een topsnelheid van 237 kilometer per uur en een acceleratie van nul tot honderd kilometer per uur in 7,8 seconden. Medio juni 2006 zal de Grandeur ook leverbaar zijn met een 2.2 CRDi VGT dieselmotor die 150 pk (110 kW) levert en is voorzien van een roetfilter. De 3.3i V6 is standaard gekoppeld aan een soepel schakelende, elektronisch gestuurde 5-speed H-matic automatische transmissie, waarmee ook sequentieel kan worden geschakeld. De auto staat op 17-inch lichtmetalen velgen met 235/55-banden.


De Grandeur onderscheidt zich van zijn voorganger door de sterk verbeterde wegligging, stabiliteit en gebruiksvriendelijkheid. De voorwielaandrijver is standaard voorzien van ESP voor optimale grip onder extreme omstandigheden.



Met een prijs van € 41.995 is de Hyundai Grandeur de best betaalbare limousine die momenteel in Nederland verkrijgbaar is. Optioneel is voor de prijs van € 995 een elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak leverbaar. Ook een zeer modern systeem van Kenwood, waarin zowel audio-, navigatie- als incar-entertainment is geïntegreerd, is optioneel leverbaar voor de prijs van € 3.100. Dit systeem is voorzien van een 5,5 inch touchscreenscherm.

Vergelijkbare artikelen