FANtv-nl-logo-mobile

Noble M12

De Noble M12 is het geesteskind van Lee Noble. In zijn fabriek iets ten oosten van Birmingham worden jaarlijks 200 van deze supercars gebouwd. En daarmee doet Noble het boven verwachting goed. Ferrari, Porche en Lamborghini mogen wel uitkijken.


Een 3-liter 6-cilinder, dat klinkt misschien nog niet eens zo héél erg potent. Maar uit zijn twee fluitende turbo's perst het Britse raspaard wel 350 pk's. En omdat hij ook zo lekker licht is doet de Noble de 0 tot 100 in 3,7 seconden. Het is natuurlijk fijn, lekker hard rechtdoor scheuren, maar je wilt de boel natuurlijk wel goed onder controle kunnen houden. Nou, dat is met deze wagen prima in orde. Hij komt uit Engeland, en het lijkt wel of hij ook echt gemaakt is voor die bochtige Engelse binnenweggetjes met van dat hobbelige asfalt… Hij blijft scherp bij de les!



EPS, ABS, airbags dat zit er allemaal niet op. Tja, dat is allemaal natuurlijk veel veiliger, maar wel weer extra ballast. Het remt toch af. Enne... als volwassen man fiets je toch ook niet meer met van die zijwieltjes. En een turbodrukmeter, da's ook belangrijk!



Maar nu weer serieus:
Tegenover elke pk vermogen staat drie kilo en 60 gram gewicht. Bij een nieuwe Golf GTI gaat dat richting de 6 kilo. Daarom is deze Engelsman natuurlijk ook zo gretig. Maar… 't is óók een echte 'Britse gentleman'. Je kunt er prima 'easy does it' mee rijden. De koppeling is goed te doseren, stuurt met veel gevoel, schakelt lekker soepel… geen probleem dus om je even in de drukte te begeven, en je te laten bewonderen. Kortom, een auto om heerlijk rustig te cruisen. Maar owee als je het gaspedaal goed indrukt, dan lijkt het of je gelanceerd wordt. Van een rustig ritje is dan geen sprake meer, de G-krachten doen dan meer aan een ritje in de Python denken.


Eén ding is zeker als je deze auto koopt: ook al staat de taal je nog zo tegen, je wilt zo váák mogelijk naar Duitsland. Want met het Momo-stuur in handen doen die snelheidborden met 100 en 120 echt pijn aan je ogen. Zo'n twinTurbo geeft een vette stereo-fluit. Het mooie van deze turbo is ook dat 'ie 'm d'r niet hard in trapt, maar heel mooi geleidelijk blaast.




    

Opvallend zijn de luchthappers. Als je maar hard genoeg rent, ga je vanzelf naar lucht happen. Is met auto's eigenlijk net zo. Ze zien er zondermeer mooi en sportief uit die happers, maar de gaten zitten er bij deze wagen absoluut niet voor de show. Ook het vermelden waard: de banden. Lekkere brede stevige slofjes, 255 voor en 265 achter.

Je kunt natuurlijk flink de blits maken met zo'n wagen, maar verzwijg dan wel dat er achterop Ford Mondeo-achterlichten zitten. Niet dat ze echt lelijk zijn, maar Mondeo-lampen op je superauto! Breng dát NOOIT ter sprake!



En dan nog wat over de ruimte. Kun je met z'n 2-en op vakantie met de Noble? In ieder geval niet met een paar volle koffers. Maar dat hoeft natuurlijk ook niet met zo'n auto? Je bent immers zo bij je 2de huis in Zuid-Frankrijk. Instappen is even wat lastiger. Een hoge drempel, en van de verkeerde kant instappen (Tja het stuur zit Engels rechts he). Eenmaal in je zetel kun je kiezen tussen een 3- of vierpuntsgordel. Ook bij het starten heb je twee mogelijkheden, een startknop of gewoon met de sleutel. Het is geen auto voor besluiteloze mensen.


Een heerlijke krachtige wagen. En dan te bedenken dat er een model aan gaat komen die 400 paarden aan boord heeft. Maar die zal wel wat kosten, want voor deze Noble moet je al 116.000 euro neertellen.

Vergelijkbare artikelen