FANtv-nl-logo-mobile

Peugeot 407 Coupé

Peugeot heeft een nieuwe grote, luxe coupé uitgebracht.  De 407 Coupé is voorzien van veel nieuwe technische snufjes.


Qua motor kan er gekozen worden uit een 120 kW (ca. 163pk) 2.2 vier-cilinder benzinemotor met handgeschakelde zesversnellingsbak, een 2.7 zes-cilinder HDi met roetfilter (150 kW/204pk) met een automatische zesversnellingsbak en een 3.0 zescilinder benzine motor met 155 kW (ca. 211pk) die met beide versnellingsbakken geleverd kan worden.



De viercilinder krijgt 17 inch lichtmetalen velgen, bij de zescilinders wordt een velg van maar liefst 18 inch toegepast. In Nederland zal de 407 Coupé worden geleverd in drie uitrustingsniveaus, Référence, Pack en Féline.


Standaard heeft de Référence onder andere 17inch lichtmetalen velgen, links/rechts gescheiden climate control, cruise control met snelheidsbegrenzer, gelaagde zijruiten, zeven airbags, parkeerhulp achter, Xénon-lampen, radioCDspeler, een regensensor en een controlesysteem voor de bandenspanning. De Référence is leverbaar met de 2.2 benzinemotor (vanaf EUR 37.200,-) en de 2.7 HDiF voor EUR 49.000,-.


Voor een meerprijs van EUR 3.900,- is de Pack voorzien van lederen bekleding met elektrisch verstelbare stoelen, hoogwaardig JBL geluidssysteem, CDwisselaar, parkeerhulp ook vóór, meedraaiende koplampen en een automatisch dimmende binnenspiegel. De Pack kan naast de 2.2 en de 2.7 ook met de 3.0 motor worden geleverd. Met de handgeschakelde zesbak komt een Pack 3.0 op EUR 48.800,-.



De Féline
De Féline vormt de top van het 407 Coupé gamma en is leverbaar met de 3.0 benzinemotor en de 2.7 HDiF, in beide gevallen standaard met een 6-bak automaat. Bovenop de uitrusting van de Pack-versie heeft een Féline ook nog eens een met leer bekleed dashboard en een navigatiesysteem met een groot kleurenscherm. De Féline 3.0 benzine automaat kost EUR 55.400, als HDiF wordt het EUR 57.300,-.


Dankzij de evenwichtige verhoudingen tussen de verschillende delen van de nieuwe carrosserie is de auto elegant en sportief tegelijk. Het lijnenspel begint bij het kenmerkende front en loopt door via de schuinliggende voorruit over het dak tot de in de achterklep geïntegreerde spoiler. De bolle achterbumper en de grote achterlichtunits geven de 407 Coupé een dynamisch karakter, zelfs bij stilstand lijkt de leeuw klaar om zijn prooi te bespringen.


Door de aërodynamische vormen lijkt de auto compact, maar in tegenstelling tot wat de buitenzijde suggereert, is het interieur uiterst ruim.


Interieur
Binnen in vind je vier aparte stoelen met lederen bekleding en aluminium decoraties. Het dashboard lijkt op dat van de Berline maar is in sommige uitvoeringen geheel bekleed met leer, waardoor het perfect aansluit bij de exclusieve uitstraling van een coupé. De kuipstoelen en de mat aluminium accenten op het dashboard en de portierpanelen zorgen voor een sportieve sfeer. Het instrumentenpaneel bevat vijf klokken met chromen randen en een schaalverdeling die doet denken aan de techniek van een Zwitsers uurwerk.



Het 3-spakige stuur is bekleed met geperforeerd leer. Daar waar de duimen rusten is glad leer gebruikt. Dankzij het chromen accent op de derde spaak sluit het stuur mooi aan bij de rest van het interieur.


De 407 Coupé heeft een lengte van 4,815 m en is 1,868 m breed. Daarmee is de 407 Coupé maar liefst 20cm langer dan de 406 Coupé. De hoogte bedraagt slechts 1,40 m en de overhang voor en achter is respectievelijk 1,08 m en 1,01 m (5,5 cm en 8,5 cm meer dan bij de Berline).


Ook binnenin biedt de auto veel ruimte. Zo is de totale lengte in het interieur nu 1,72 m, maar liefst 5,8 cm meer dan bij de 406 Coupé. De breedte op ellebooghoogte vóór is 1,542 m en daarbij 12,8 cm meer dan bij de 406 Coupé. Opvallend is de grote, ver naar voren geplaatste voorruit (2,8 m²).


De achterbank is in delen neerklapbaar en daarachter bevindt zich een rechthoekige bagageruimte met een inhoud van 400 liter VDA.


Bestuurderspositie
Net als bij de overige 407-modellen is veel aandacht besteed aan de bestuurderspositie. Dankzij de vele verstelmogelijkheden kan iedereen, ongeacht zijn of haar postuur een comfortabele zit achter het stuur vinden. Om het karakter van de Coupé te onderstrepen is de zitpositie achter het stuur 20 mm lager en 9 mm meer naar achteren dan bij de overige 407-modellen.
 
De structuur
De structuur is overgenomen van de bestaande 407 en werd op een aantal punten speciaal aangepast. De 407 Coupé voldoet dankzij een stijve constructie aan de strengste veiligheidseisen. De torsiestijfheid is nog groter dan bij de Berline; bij een koppel van 100 daNm op de assen bedraagt de torsie slechts 0,71 mrad, de laagste waarde voor een Peugeot tot nu toe.


Op het platform staat een carrosserie die 44 mm lager is dan die van de Berline waardoor het zwaartepunt van de auto 25 mm dichter bij het wegdek ligt.


De versnellingsbakken
Alle 407 Coupés hebben een 6-versnellingsbak. Bij de 2.2 benzinemotor gaat het dan om een handgeschakelde 6-bak, bij de V6 HDiF om een 6-traps automaat en bij de V6 benzine kan men kiezen uit beide mogelijkheden.


Deze autoadaptieve versnellingsbak past zich aan de rijstijl van de bestuurder aan. De bestuurder kan desgewenst ook handmatig sequentieel schakelen. De automaat wordt volledig elektronisch geregeld en past zich aan aan het profiel van de weg, de snelheid waarmee aan het stuur wordt gedraaid, de rijstijl van de bestuurder enz.



Standaard zeven airbags
De bestuurdersairbag heeft twee kamers en een dubbele ontsteking. Zo is het mogelijk de werking van de airbag aan te passen aan de kracht van de botsing. De inhoud van de gevulde airbag kan variëren van 42 tot 83 liter.


Stoelen
De voorstoelen zijn net als bij alle andere 407-modellen voorzien van “anti whiplash”-hoofdsteunen. De veiligheidsgordels voorin hebben een op 450 daN afgestemde spankrachtbegrenzer en het bovenste bevestigingspunt is in hoogte verstelbaar. Net als de bestuurdersstoel heeft de passagiersstoel voorin een detector voor vergeten gordels die, zodra de rijsnelheid meer dan 15 km/h wordt, een geluidsignaal afgeeft.


Op elke achterstoel kan een kinderzitje met behulp van Isofix-bevestigingspunten worden vastgezet.


De auto belt 112
Als de auto is uitgerust met het RT3-datacommunicatiesysteem kan de hulpverlening, dankzij de automatisch verzonden GPS-informatie, bijzonder snel ter plaatse zijn. Als er een airbag afgaat, wordt er automatisch contact gemaakt met het internationale alarmnummer 112. Dit kan de bestuurder ook zelf doen door de SOS-toets in te drukken.


Bescherming tegen diefstal en inbraak
Bij een snelheid van meer dan 10 km/h worden de portieren en de achterklep automatisch vergrendeld. De bagageruimte kan afzonderlijk vergrendeld worden en deze is alleen te ontgrendelen met behulp van de afstandsbediening.  Zo wordt het risico dat er bagage uit de ruimte wordt gestolen een stuk kleiner.
Ook kan de toegang tot de bagageruimte van binnenuit worden vergrendeld. Daartoe zit er aan elke rugleuning een slot.


De tankklep kan alleen met de schakelaar links van het stuur op het dashboard worden geopend.
De wielen zijn vastgezet met een antidiefstalbout. Deze bouten kunnen alleen met een speciale, genummerde dop worden losgemaakt.



Comfort en bedieningsgemak
Alle versies van de 407 Coupé zijn voorzien van een snelheidsregelaar en een snelheidsbegrenzer. Een kleurendisplay toont informatie over de audio-installatie, de airconditioning, de boordcomputer en het navigatiesysteem. Ook wordt het display gebruikt om een toelichting te geven wanneer er een controlelampje op het instrumentenpaneel gaat branden. Bovendien kan via dit display toegang verkregen worden tot verschillende instellingen van het elektrisch systeem van de auto. Alle versies zijn voorzien van elektrisch inklapbare buitenspiegels en de Pack is uitgerust met een automatisch dimmende binnenspiegel.


De 407 Coupé heeft automatische ruitenwissers met een regensensor die bij zware regenval tegelijkertijd ook de verlichting inschakelt. Sensoren geven de bestuurder bericht als een lamp is doorgebrand of als de bandenspanning te laag wordt.


De “Follow-me-home”-verlichting zorgt ervoor dat het dimlicht nog een bepaalde (instelbare) tijd blijft branden nadat het contact is uitgezet. Zo kan 's nachts de weg naar de voordeur gemakkelijk gevonden worden.



Meedraaiende xenonkoplampen
Automatisch inschakelende verlichting is standaard op alle uitvoeringen. De auto is voorzien van xenonlampen, er wordt één lamp gebruikt voor dim- en grootlicht. Een klepje dekt het licht af als het dimlicht is ingeschakeld, het overschakelen van dim- naar grootlicht gaat geleidelijk. Automatische koplamphoogteverstelling en koplampsproeiers zijn standaard bij auto's met xenonlampen.


En dat is nog niet alles, de koplampen draaien bij een snelheid vanaf 5 km/h mee met het stuur. Als de auto een bocht maakt, kan de binnenste koplamp maximaal 12° naar binnen draaien en de buitenste koplamp 7,5°. Dit geldt voor dimlicht en voor grootlicht. De meedraaiende koplampen zijn een optie bij het eerste uitrustingsniveau en standaard bij de hogere niveaus.


Parkeerhulp
Alle Coupés hebben achter een parkeerhulp die door middel van sensoren in de bumper aangeeft hoe groot de afstand tot eventuele obstakels achter de auto is. Een parkeerhulp vóór is als optie leverbaar en standaard vanaf de Pack.


De parkeerhulp waarschuwt door middel van geluid en symbolen op het display voor eventuele obstakels .
De rechter buitenspiegel heeft een geheugen en kantelt naar beneden zodra de achteruit wordt ingeschakeld. Zo krijgt de bestuurder een beter zicht op de dorpel en het achterwiel van de auto.



Klimaatregeling
Alle versies zijn uitgerust met automatische airconditioning met een gescheiden regeling voor links en rechts. Het systeem kan door het gebruik van een temperatuur- en een vochtigheidssensor voorkomen dat de ruiten beslaan. De compressor wordt door een computer naar behoefte aangestuurd, waardoor het meerverbruik tot een minimum beperkt blijft. Dankzij de zonnesensor kan het systeem ook rekening houden met de invloed van de zon zodat de inzittenden de temperatuur niet steeds hoeven aan te passen.


Naast de gebruikelijke ventilatieroosters is er bovenop het dashboard een speciaal rooster voor een zachte luchtstroom zodat de inzittenden niet hard in het gezicht geblazen worden. Op het uiteinde van de middenconsole zijn uitstroomopeningen voor de achterpassagiers aangebracht. Het systeem beschikt verder over een gecombineerd pollen-/koolstoffilter dat stof, pollen en vieze geurtjes buiten de auto houdt. 
 

Vergelijkbare artikelen