FANtv-nl-logo-mobile

Citroën 2CV (Lelijke Eend)

De meest bijzondere autotest van AutoXperience is misschien wel die van de beroemde 2CV.  58 jaar na introductie van deze legendarische auto nam Tim plaats achter het stuur van een eendje.


De Citroën 2CV is vooral bekend onder zijn weinig complimenteuze bijnaam "Lelijke Eend". Maar lelijk of niet, het is een van de meest populaire auto's uit de geschiedenis.



De naam zou ooit verzonnen zijn de een Franse journalist. Hij liet zich daarbij inspireren door het bekende sprookje van de Deense schrijver Hans Christian Andersen over een jong eendenkuiken die door een zwaan wordt opgevoed. In die periode gebruikte Citroën een zwaan als logo, dus de link was snel gelegd.


Hoewel de 2CV pas na de Tweede Wereldoorlog in productie ging dateert het plan al uit 1935. Dat is dezelfde periode dat de Duitse tegenhanger, de Volkswagen Kever, in productie ging. Citroën wilde een auto leveren voor het Franse platteland. Er werden enkele eisen gedefinieerd waaraan de auto moest voldoen.



De nieuwe auto moest twee boeren en 50 kilo aardappelen of een vat met 50 liter wijn kunnen vervoeren. Er zou een schaap achterin moeten passen en op zondag zou de boer er met een hoed op in moeten passen. De auto moest dusdanig comfortabel zijn dat de boer een mand met eieren zou kunnen vervoeren zonder dat deze zouden breken als de auto over een omgeploegd weiland zou rijden. De auto moest verder betrouwbaar, goedkoop, zuinig en makkelijk te besturen moeten zijn. Aan een ding werd geen waarde gehecht, namelijk het uiterlijk. 


Het prototype van de auto (conceptcars bestonden toen ook al) zou oktober 1939 gepresenteerd worden op de Salon d'Automobile in Parijs. Deze beurs werd in verband met de oolog echter afgelast. Tijdens de Franse bezitting werden de diverse prototypes door Citroën voor de Duitsers verborgen.


Negen jaar later, in 1948 ging de Citroën 2CV alsnog in premiere op de Salon d'Automobile. Kort daarna ging hij ook daadwerkelijk in productie. De auto was zo populair dat kort na de introductie de levertijd al drie jaar bedroeg. De productie werd daarom flink uitgebreid. Gedurende de eerste jaren werden er zelfs eendjes in Engeland gefabriceerd om aan de vraag te kunnen voldoen.

Uiteindelijk zal de 2CV gedurende 42 jaar geproduceerd worden. Op 27 july 1990 rolde het laatste eendje van de lopende band in de Portugese Citroën-fabriek waar de 2CV de laatste jaren van zijn bestaan werd gefabriceerd. 


Vergelijkbare artikelen