FANtv-nl-logo-mobile

Citroën C3 Stop & Start

Als je met deze speciale uitvoering van de Citroën C3 langzamer dan 6 km/u rijdt, wordt de motor automatisch uitgezet. Laat je de rem los, dan start hij weer.


Citroën is sinds 1919 eigenlijk altijd al een vooruitstrevend merk geweest. De oprichter, André Citroën was een technisch specialist, maar ook een vooruitstrevend ideoloog, en een avonturier. Een man met een heel groot, positief ego. Zonder hem hadden er nooit zoveel Eendjes het asfalt gegleden. En was de snoek ook nooit te land opgedoken.



Ook tegenwoordig staat Citroën nog garant voor veel vernieuwingen. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe C6, of aan de Sportlounge, misschien wel de allermooiste conceptcar van het afgelopen jaar. Ook de vernieuwde C3 Stop & Start beschikt over een revolutionair nieuw systeem.


De C3 bestaat alweer een tijdje. Hij heeft zelfs zijn eerste faceliftje al achter de rug. Het meest vernieuwende aan de Citroën C3 is echter het 'Start en Stop-systeem'. Dit systeem is geimplementeerd op een een speciale micro-hybride uitvoering van de C3: De C3 Stop & Start. Dit model is uitgerust met de geavanceerde SensoDrive versnellingsbak én een elektronisch gestuurde gecombineerde dynamo/starter. Deze combinatie zorgt ervoor dat de motor vanzelf uitschakelt op het moment dat de snelheid onder de 6 km/u komt. Zodra de bestuurder de voet van het rempedaal haalt, start de auto weer. Het grote voordeel? Je bespaart zo brandstof. En meer dan je zal denken! Op een gemiddelde rit bespaart het systeem je 6 procent, in de stad zelfs 10 procent. Je gaat er dus op vooruit als je stilstaat!


In een aantal situaties wordt het systeem automatisch op non-actief gezet. Dit is het geval bij inparkeren, een koude motor en extreme buitentemperaturen (onder de -10 C en boven de 30 C). Een calculator houdt verder rekening met het verbruik van energie door andere systemen, zoals de airconditioning en de achterruit verwarming. Uiteraard kan de bestuurder er ook zelf voor kiezen het systeem uit te zetten.



De C3 is ontworpen door Jean-Pierre Ploué, de man die ook verantwoordelijk was voor de Renault Twingo. Hij heeft ook een beetje diezelfde vrolijke, bolle vormen. De laatste face-lift heeft ervoor gezorgd dat de auto nog wat meer expressiever is geworden dan hij al was. De C3 is netjes meegegaan met die trend van hoge, wat korte auto's. Dat levert in dit geval enorm veel binnenruimte op, én een wendbaarheid die heel goed van pas komt in de stad. En omdat hij niet van die "gasbollen" heeft, maar juist wat strakker is afgeveerd, kun je er ook prima mee gooien- en smijten.


Op de snelweg rijdt de C3 ook prima, een urenlange autorit is geen straf. De luxere versies kennen nuttige extra's als airco en regensensor (je lichten gaan automatisch aan).


Voor een autootje van deze afmetingen is hij echt opvallend ruim van binnen. En de "Franse" stoelen zijn bekend. Lekker comfortabel! Het interieur heeft eigenlijk een beetje datzelfde vrolijke en speelse als de buitenkant. Maar tegelijkertijd is deze ook heel praktisch met al die bakjes en vakjes – maar dat moet natuurlijk ook, want hoe vrolijk ook, het is wel een gezinswagen!


De C3 Stop & Start is leverbaar vanaf € 18.450 incl. BTW/BPM, een meerprijs van slechts € 600 t.o.v. de 1.4 16V SensoDrive. Bovendien beschikt de C3 Stop & Start standaard over automatische airco, regensensor en automatisch inschakelende verlichting.

Vergelijkbare artikelen