Volkswagen Kever
Volkswagen Kever werd ruim 60 jaar geleden geïntroduceerd. De Kever werd de meest succesvolle auto ooit. Na 21,5 miljoen exemplaren werd de productie stopgezet.
De Volkswagen Kever is ontworpen door Ferdinand Porsche. Hij haalde in 1934 de opdracht binnen om een auto voor het volk te maken. Deze auto moest minstens 100 km/u kunnen rijden, een hellingspercentage van 30% aankunnen, luchtgekoeld zijn, weinig benzine verbruiken en twee volwassenen en drie kinderen vervoeren.
De eerste prototypes werden in 1936 gemaakt en vervolgens aan harde tests onderworpen. Ondanks enkele gebreken kreeg Porsche de opdracht om nog dertig exemplaren te maken. De dertig nieuwe prototypes reden in totaal 2,4 miljoen kilometer.
In 1938 had Hitler een fabriek laten bouwen in het noorden van Duitsland voor de productie van de Kever. Kort na het begin van de productie startte de Tweede Wereldoorlog. Na slechts 100 exemplaren werd de fabriek vanaf dat moment alleen gebruikt voor militaire doeleinden.De fabriek bij Wolfsburg werd aan het eind van de Tweede Wereldoorlog zwaar gebombardeerd. Na de oorlog werden de productierechten van de Kever aangeboden aan de Engeland als herstelbetaling, maar de Britten zagen niets in het model.
Vanaf de jaren zeventig zorgde VW alleen nog maar dat de auto mee kon komen met het moderne verkeer. VW was niet meer van plan om grote investeringen te doen in de Kever en richtte zich op dat moment meer op het nieuwe model: de Volkswagen Golf. VW verwachtte namelijk veel van de Golf. De Duitsers bleven echter de Kever produceren omdat er nog steeds genoeg vraag naar was. In 1972 brak de Kever het record van het aantal geproduceerde Ford T's. Volkswagen passeerde de grens van 15 miljoen auto's.
Het bijzondere aan de Kever is dat er weing aan het uiterlijk is veranderd. Vanaf het begin heeft de auto een bolle vorm met ronde koplampen en een motor achterin. In tegenstelling tot uiterlijk veranderde het imago wel. De wagen ging van een auto die Duitsland na de Tweede Wereldoorlog een economische impuls moest geven (de Kever werd het symbool van het Duitse 'Wirtschafswunder') naar een auto voor jonge hippe mensen.
New Beetle
In 1998 maakte de Kever min of meer een comeback onder de naam New Beetle. De kenmerkende grote ronde lijnen van de Volkwagen Kever (Beetle in het Engels) kwamen duidelijk terug in deze nieuwe auto die qua techniek helemaal bij de tijd was. Technisch gezien is de New Beetle overduidelijk afgeleid van de Volkswagen Golf. Hij is met zijn hoge gewicht van 1.100 kilo wel zwaarder dan de Golf en daardoor minder rap.
In Europa werd de New Beetle in tegenstelling tot de klassieke Kever geen succes. In Amerika is hij wel populair.