FANtv-nl-logo-mobile

BMW 130i

De 1-serie is de instapklasse van BMW. Binnen deze serie is de 130i het topmodel. Wij hebben deze auto getest.


Voor een BMW is de 1-serie verrassend compact om te zien. Dit wordt vooral gekenmerkt door de extreem korte overhang aan de voorkant. Door deze plaatsing ver naar voren ontstaat eem lange wielbasis van maarliefst 2,66 meter. Dit is de langste in zijn klasse. Een ideale 50:50 gewichtsverdeling zorgt samen met een harmonieus gebalanceerde asbelasting voor een optimale stabiliteit in snelle bochten. Dit omdat op de voor- en achterwielen even grote middelpuntvliegende krachten werken.



Als eerste auto in zijn segment beschikt de 1-serie (optioneel) over Active Front Steering die zorgt voor soepele precieze stuureigenschappen. De stuurbekrachtiging is bij dit systeem afhankelijk van de rijsnelheid waardoor de bestuurder perfect iedere bocht kan insturen. Bij lage snelheden is de auto hierdoor aanzienlijk wendbaarder. Bij Active Front Steering is de besturing zowel bij heel hoge als bij heel lage snelheden optimaal.



De kern van de 130i wordt uiteraard gevormd door zijn motor. De zescilinder lijnmotor is één van de meest vooruitstrevende op dit moment. Mede dankzij de volledig variabele klepbediening met dubbele VANOS, de variabele nokkenasverstelling voor in- en uitlaatkleppen, en Valvetronic, dat zowel de lichthoogte als de openingsduur van de inlaatkleppen traploos regelt, biedt de 3,0 liter zescilinder een adembenemende krachtontwikkeling en reageert hij spontaan op elke beweging van het gaspedaal. Doordat de zes cilinders in lijn zijn geplaatst, loopt de motor tussen stationair en 7.000 toeren per minuut ongekend soepel en gecultiveerd. Het geluid dat hij daarbij ten gehore brengt, is ronduit fascinerend. Als eerste past BMW in een serieproductiemotor magnesium toe, dat nog eens dertig procent lichter is dan aluminium. Het motorblok is gemaakt van een aluminium-magnesium legering. Daardoor, en dankzij de toepassing van hydrogevormde nokkenassen, een elektrische waterpomp en magnesium cilinderkopafdekking behoort de nieuwe zescilinder tot de lichtste ter wereld. Het lage motorgewicht heeft een positieve uitwerking op de wegligging en op het verbruik: op 100 km verbruikt de 130i slechts 9 liter benzine (EU-testcyclus).



De BMW 130i is bedoeld voor mensen die een compacte auto met het prestatieniveau van een sportieve coupé wensen. Waarin onderscheidt hij zich van de andere modellen uit de 1-serie? Door de 17 inch lichtmetalen wielen in V-spaak styling bijvoorbeeld. Deze zijn speciaal voor de 130i ontworpen. BMW nieren met verchroomde spijlen en een dubbele uitlaat met verchroomde eindpijpen verraden aan het oog van de kenner dat het hier om een extra potente 1 Serie gaat. Tot de standaarduitrusting behoren verder sportzetels, een met leder bekleed stuurwiel en een op de 130i toegespitst instrumentenpaneel met speciaal geijkte meters.


Vergelijkbare artikelen