FANtv-nl-logo-mobile

Nissan Pathfinder en Nissan X-Trail

In deze dubbeltest kijken we naar twee SUV's van Nissan die hun sporen al meer dan verdiend hebben: De Pathfinder en de X-Trail.



Pathfinder
De Nissan Pathfinder is de grote broer van de X-trail, een grote volwassen SUV, met low gear. Een 4x4 die je ook min de automatische stand kunt zetten. Dan heeft de auto in principe gewoon achterwielaandrijving, maar als je met je voorwielen grip dreigt te verliezen, springen deze gewoon bij.



De Pathfinder is de topper van het ruime 4x4 aanbod van Nissan. Een SUV die niet alleen stoer en krachtig is, maar ook heel luxe.


Is deze auto eigenlijk wel interessant als je nooit off-road rijdt? Natuurlijk, want ook dan kun je er alle kanten mee op. Het is een relaxte kilometervreter, een ideale vakantiewagen. De Pathfinder trekt met gemak de grootste aanhangers van z'n plek, hij is luxueus, praktisch…... en natuurlijk ook stoer!



Dat stoere begint al bij het instappen. Dat gebeurt namelijk via een treeplank. Zo weet je dat je een grote auto betreedt. Daarna kun je genieten van de luxe. Vanuit de mooie leren stoelen overzie je het prachtige dashboard. Alles is in een mooie zandkleur uitgevoerd. Helemaal mooi wordt het als jke kiest voor het IT-pakket. Hierbij komt middenconsole een beeldscherm voor navigatie, audio, telefoon en de achteruitrijcamera. Bij de LE Premiumuitvoering hoef je geen contactsleutel te gebruiken. De afstandsbediening hoef je alleen maar bij je te dragen om de auto te kunnen starten.



Klein is de Pathfinder zeker niet. 4,74 meter lang, 1,85 meter breed en 1,77 meter hoog. Het is meer een offroader dan de meeste andere SUV's. De rijeigenschappen verraden duidelijk een auto die graag in de modder speelt. 


Je hebt al een Pathfinder voor iets meer dan 48.000. Da's niet niks, maar je krijgt ook heel erg veel!



X-Trail
De X-trail is eigenlijk het kleine broertje van de Pathfinder. Ook dit is een 4x4 die een 'automaat-stand' kent. Het is meer dan de Pathfinder een familieauto. Voor grote gezinnen wel, met zeven zitplaatsen



De X-trail rijdt zeker zo comfortabel als een gewone personenauto  en dat isbest knap voor een auto waarmee je ook goed in het terrein uit de voeten kan. Wat dat betreft is deze auto uitstekend in balans.


En er zitten lekker pittige motortjes in. Je kunt hem met benzinemotor krijgen, maar wij testte de versie met 2.2 dieselmotor. Deze is standaard voorzien van een milieuvriendelijk roetfilter. De trekkracht bedraagt 314 Nm, waarmee hij uitermate geschikt is voor doorgewinterde kampeerliefhebber.


De prijs voor de X-Trail ligt een stuk lager dan die van de Pathfinder. Je hebt al een X-trail voor iets meer dan 27.000.


Vergelijkbare artikelen