FANtv-nl-logo-mobile

Dodge Viper

Tim testte dit keer de Dodge Viper. Een echt Amerikaans racemonster. Je snapt het, hij had een leuke dag!


De Dodge Viper is een wagen waarbij het eigenlijk niet eens de bedoeling was hem daadwerkelijk in productie te nemen. De eerste Viper stond als conceptauto op de Detroit motorshow van 1989. Als een demonstratie van waartoe Dodge in staat is. De reacties waren laaiend enthausiast. En wat doe je als het publiek van de daken gaat schreeuwen, “neem dat ding in productie !!!”. Negeer je dat dan? Of neem je hem echt in productie? GELUKKIG, Dodge koos voor het laatste, en in 1992 was hij te koop. Natuurlijk week de straatversie wel iets af van het concept, maar.... wat een auto! En de v10 uit het concept? Die is gelukkig ook gebleven.



Het eerste model was een vrij rauwe en ouderwetse sportwagen; de V10 8 liter motor was afkomstig uit een truck, er was geen airconditioning, elektrische ramen of centrale deurvergrendeling. Het tweede model werd in 1996 uitgebracht en de rakker die we nu testen is in 2003 ons straatbeeld mooier komen maken.


We hebben de SRT10 getest. SRT is een afkorting van Daimler Chryslers Streetand Racing technology afdeling. En de 10? Yes baby, de V10! 8,3 liter en ruim 500 PK. In 2006 kwam de coupe versie, maar doe mij maar de cabrio. Heel Coronel-waardig!


Met een startknop wordt de immense 8,3l V10 tot leven gewekt. Het grootste motorblok uit de auto-industrie ligt dan nog rustig te pruttelen. Op dat ogenblik herinner je je nog dat het aluminium exemplaar z'n leven begon in een inmiddels vergeten Dodge Ram; juist ja, een truck! Dan trap je het pedaal in dan verandert de motor in een bruut, snuivende stier. Hij briest, schraapt, brult, schuurt en ploft. Als je in vierde versnelling 120 aanhoudt, komt de naald nauwelijks boven het stationair toerental uit.


De 100 heb je in vier tellen bereikt. In 13 (dertien!) seconden kan je van nul naar 160km/u en weer naar nul. De remschijven (geventileerd, met vier zuigers) grijpen daarbij met een zelden geziene bijtkracht in de velg. de topsnelheid ligt boven 300km/u. Wat een racemonster! Gelukkig met goede veiligheidsvoorzieningen. Een ABS-systeem en twee frontale airbags. Alles volgens de strenge Amerikaanse normen. De airbags zijn van het intelligente type. Wat wil zeggen dat snelheid waarmee ze ontplooien afhankelijk is van de intensiteit van de impact. In de driepuntsgordels zit je muurvast.



Ondanks het enorme potentieel onder het gaspedaal blijft rijhulp beperkt tot bovenvernoemde drielettercombinatie. Tractiecontrole is taboe, stabiliteitscontrole suggereren kan je je kop kosten in de showroom. Als je veel gas geeft, is er overstuur. Maar wel in overstuur in slowmotion zodat je tijd hebt om te corrigeren. Ik hou daar wel van van, voor mij is dat echt autorijden. De besturing is zwaar maar direct.


Het zal je niet verbazen dat het verbruik bij deze brullende Amerikaan wat aan de royale kant is. Je doet de inspanningen van 10 Toyota Prius-rijders te niet door gemiddeld zo'n 1 op 5 te rijden. Ai!


De Dodge Viper is nog steeds meer een 'supercar', dan zomaar een sportwagen, Ik pin die 115 duizend euro zo, deze auto moet ik hebben!


Vergelijkbare artikelen