FANtv-nl-logo-mobile

Dacia Logan

Auto's worden steeds duurder. Voor een auto betaal je al gauw tienduizend euro en dan heb je slechts een klein stadsautootje. Het Roemeense merk Dacia heeft het alternatief: de Logan.


De doelstelling van deze auto is helder: eenvoudig en vooral betaalbaar vervoer. Deze auto zal de schoonheidsprijs niet winnen. Het is een vrij robuuste auto met veel rechte lijnen. Grote rechte vlakken bepalen het uiterlijk. Het is een rechttoe-rechtaansedan, met simpele vormen.


De kofferbak is typisch Dacia. Deze kan je alleen met de sleutel openen, maar met 500 liter bagageruimte is hij wel groot. De afwerking is eenvoudig, maar solide.


Van een goedkope auto mag je natuurlijk geen luxe verwachten. Bij de basis-versie van de Logan open je de deur gewoon met de sleutel, een afstandsbediening en centrale deurvergrendeling zitten alleen op de duurdere uitvoeringen.

Interieur
Het interieur is niet opwindend. Het geeft je een typisch Oostblok-gevoel. Het dashboard is overzichtelijk, de uitvoering is simpel en de afwerking is goed. Alles sluit netjes aan en ziet er verzorgd uit.


De stoelen zitten zeker niet verkeerd en geven voldoende steun. Er valt alleen weinig te verstellen aan de stoelen. Aan ruimte heb je geen gebrek in deze auto. Ook achterin is hij ruim te noemen. Zelfs als er twee personen relaxt voorin zitten, kunnen achterin twee volwassenen mee. Geen enkele andere auto biedt binnen een beperkt budget zo veel ruimte aan vier personen.


Waar ze ook aan gedacht hebben: bekerhouders!. Het zijn dan wel gewoon twee gaten, maar ze zitten er wel. Wat vrij ouderwets is, is de plaats van de bediening van claxon. Deze zit aan de zijkant van de hendel voor de knipperlichten. Je kan dus niet lekker op de toeter rammen.

Motor
De Logan heeft de beschikking over twee benzine- en één dieselmotor. Wij hebben met de 1.5 DCI gereden. De gebruikte motoren zijn niet geselecteerd op prestaties of souplesse, maar op eenvoudige productie en goedkoop onderhoud. Dat is te merken, want topprestaties levert deze krachtbron niet. Deze motor heeft 68 pk en koppel van 160 NM. De topslelheid ligt op 158 kilometer per uur en hij sprint van 0 tot 100 in 15 seconden.


Wat gelijk opvalt aan het rijgedrag van de auto is de weglegging. Deze is ongelooflijk. In dat opzicht is de Logan een moderne auto. De Dacia gaat zonder probleem om met oneffenheden op het wegdek. Dankzij het van Renault geleende onderstel kan ook bij hoge snelheid nog veilig worden uitgeweken.


Om het instapmodel goedkoop te houden, is die niet voorzien van stuurbekrachtiging. De duurdere versies hebben wel stuurbekrachtiging, waardoor hij gelijk een stuk prettiger stuurt.

Qua veiligheid is de Dacia bij de tijd met airbags en abs. Maar hiermee moet je het wel doen, want andere elctronische hulpmiddlen zijn niet te krijgen op deze auto.


Conclusie
Voor een grote groep kopers is een auto niets meer dan vervoer. Imago, vormgeving of luxe zijn niet belang. Voor hen moet een auto betrouwbaar en voordelig zijn en dan is de Logan zeker geen slechte keuze.

Vergelijkbare artikelen